Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 583 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2013-06-10 10:46 | |
![]() | nulltj Säg det ... det krävs ju källkritik och analys av innehåll för det -- och det tycks ju vara något som många skolor missat att lära ut... | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:46 | |
![]() | micro: Tvärt om, jag tycker det är kul att även du har fått upp ögonen för sponsrade läromedel. Och intressant vilket budskap som krävdes för att dina knogar skulle vitna. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:47 | |
![]() | ALLT material kräver källkritik, men inget material är någonsin helt ovinklat. | |
| micro113 | 2013-06-10 10:50 | |
![]() | jaapmeister Mina knogar vitnade i så fall redan på nittio-talet då jag protesterade mot hur olika politiska partier fick företräda sig själva på mina barns skola ... något som jag dessutom fick rätt i.. Och skolan blev tillsagd av skolverket att be föräldrar om ursäkt och att balansera upp budskapet.. Att du tycks tro att människor lever i ögonblicksbilder på Betapet är faktiskt lite sorgligt. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:51 | |
![]() | @ micro Sponsrat material är väl utmärkt att lära sig källkritik med ... Det har väl inte undgått någon som har läst den här tråden att du har en fascination för nazismen, men dina försök att kleta fast bokstavskombinationen n-a-z-i på mig är bara patetiska. | |
| micro113 | 2013-06-10 10:51 | |
![]() | nulltj Hur tycker du källkritiken gällande det här materialet skall behandlas i skolorna..? | |
| Bitte - Administratör | 2013-06-10 10:52 | |
![]() | www.friends.se/press...yk tingbarn www.friends.se/$-1/f...ve rige.pdf Läst dessa och finner INGET anmärkningsvärt i att man vill öka barns förståelse för ensamkommande flyktingbarn. För allt faller under barns rättigheter enligt Barnkonventionen antagen av FN. www.friends.se/frien...at tigheter Alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras. Barnets bästa ska alltid komma i främsta rummet. Barnet har rätt till gratis grundskoleutbildning. Undervisningen bör förbereda barnet för livet, utveckla respekt för mänskliga rättigheter och fostra i en anda av förståelse, fred, tolerans och vänskap mellan folken. www.friends.se/barns...on vention. Ställer frågan igen Micro113 vad är så hemskt med detta, ?? Och skolans värld handlar väl om att påverka våra barn i allt de lär ut eller har jag kanske missat nått?? Bitte | |
| micro113 | 2013-06-10 10:52 | |
![]() | wskrzeszenie Nej, jag är inte nazist, och jag har inte kletat någonting sådant på dig .. Jag talar om hur man använder sig av propaganda -- inte din politiska hemvist. Självklart förstod du inte det... | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:55 | |
![]() | micro: kul att läsa att din politiska puls fått nytt liv i så fall! grattis till engagemanget -- det finns en fråga för alla, det är vad jag alltid har sagt. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 10:59 | |
![]() | ...och att det i ditt fall var insikten att svenskarna har en felaktigt empatisk attityd till ensamkommande flyktingbarn kan vi väl bara kalla för ''otur''. | |
| micro113 | 2013-06-10 11:01 | |
![]() | jaapmeister Vari bestå svenskars felaktiga empatiska attityd till flyktingbarn menar du? På vilket sätt framgår den av undersökningen? | |
| micro113 | 2013-06-10 11:02 | |
![]() | Bitte Ingen får diskrimineras .. Nej, just det - så vari ligger behovet av att peka ut en grupp som speciell? | |
| micro113 | 2013-06-10 11:03 | |
![]() | Och ja - tror du att skolans uppgift är att forma barnen i politiska sakfrågor så har du missförstått något. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:10 | |
![]() | micro: jag måste ha läst fel. Jag trodde du tyckte det var felaktigt att känna empati med flyktingbarn (vilket en majoritet av svenska vuxna och barn gör) och att detta måste korrigeras med mer saklig undervisning om vad flyktingbarn egentligen är. Men jag måste ha missförstått dig. | |
| micro113 | 2013-06-10 11:13 | |
![]() | jaapmeister Du måste ha gjort det ja. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:16 | |
![]() | Då tror jag vi alla har missförstått dig, micro. Kan du ta om det från början? | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:17 | |
![]() | Micro>> på samma sätt som all källkritik, att man (som lärare i det här fallet) läser materialet kritiskt och medvetet om varifrån det kommer; och därefter presenterar det. Konstaterandet att ensamkommande flyktingbarn potentiellt sett hamnar i en utsatt position och vikten av att ha respekt för olika människors bakgrund och situation känns på det stora hela väldigt harmlös jämfört med annan vinklad information; t ex att olja är oskadlig för miljön. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:17 | |
![]() | Men min poäng handlade alltså inte om det, utan att det var ''otur'' att du gick igång på något så ovanligt som ett överskott på empati för flyktingbarn. Jag tror det hade varit enklare för dig att ta upp en diskussion om skolans neutralitet om du salufört dina åsikter med andra mer relevanta exempel, som till exempel ''hållbar utveckling'' eller ''sexualitet''. | |
| jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:18 | |
![]() | Om syftet nu var att diskutera skolans neutralitet. Och inte lögnaktiga flyktingbarn. Som tydligen var ett missförstånd. | |
| wskrzeszenie - Ej medlem längre | 2013-06-10 11:21 | |
![]() | Du skulle behöva öka din förståelse för micro, jaap. | |