Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 35 |
Inloggade | 71 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Lågintensiv | 2015-12-01 21:38 | |
![]() | Jag syftar inte på dem ens för ett ögonblick. Jag sa Sergels torg för att det är en offentlig plats i vår största stad där folksamlingar håller hus, en plats för folkfest helt enkelt. Det var en rolig tanke att tänka att alla anhöriga anlände samtidigt, och att de skulle välkomnad av en jublande skara. Så ser ju inte verkligheten ut riktigt, men min fantasi skenade iväg. :) | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-01 21:44 | |
![]() | Ok, då är jag med. Det är i så fall en fin tanke, tycker jag. Men som du säger, så ser inte verkligheten ut. Intressant vore att veta vad som skulle hända om verkligheten så ut så. Jag är fortfarande av uppfattningen att det inte bara är politiska beslut som avgör hur integrationen går i Sverige. Det handlar i mångt och mycket också om vilket bemötande vi ger de människor som flytt hit. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 21:51 | |
![]() | Hur hade inställningen till flyktingströmmen varit annorlunda om den var icke-muslimsk, är en intressant (hypotetisk) fråga att ställa sig. Hade det varit någon skillnad, vad tror ni? | |
Lågintensiv | 2015-12-01 22:07 | |
![]() | Syftningsfel men ni fattar. | |
Lågintensiv | 2015-12-01 22:11 | |
![]() | Hade scenariot blivit exakt samma eller hade regeringen agerat senare då, låtit fler komma hit? Jag pratar om saker som kanske sker på omedveten nivå, även hos beslutsfattare. | |
Minta | 2015-12-01 23:18 | |
![]() | Det är ju inte bara Löfven som ändrat inställning efter omständigheter, det har ju även Merkel gjort. Han är i gott sällskap. Sedan finns det de som haft samma benhårda hållning hela vägen. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-02 01:25 | |
![]() | "Jag är fortfarande av uppfattningen att det inte bara är politiska beslut som avgör hur integrationen går i Sverige. Det handlar i mångt och mycket också om vilket bemötande vi ger de människor som flytt hit." Naturligtvis är det så. Hur vi bemöter nyanlända i vardagen ger en mer rättvisande bild av vad vi egentligen tycker om invandringen. Om alla som ställer sig positivt till hög invandring också gjorde vad de kunde för att hjälpa till med integrationen skulle det gå bättre med den tror jag. Det är gratis att tycka. Att handla kräver en insats. Personligen har jag inget drive när det gäller att aktivt arbeta för en bättre integration - alltså får jag se i ögonen att jag är för ett lägre mottagande. En del är för ett högt mottagande - de bör fråga sig själva om de gör nog för att få det att fungera. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 07:19 | |
![]() | carlmartin, Du missförstår mig lite där, men du har givetvis en poäng i att det är de som är positiva till invandring som också jobbar ideellt med att hjälpa flyktingarna. Jag menar mer vilken attityd som flyktingar möts av. Om man, för att ta ett tydligt exempel, bränner ner flyktingförläggningar så är det inte en bra attityd som skapar välvilja och integration. Om man däremot ger dom ett vänligt leende, byter några ord med dem, bjuder hem dem på en kopp kaffe, hjälper dem tillrätta i någon form av föreningsliv eller som arbetsgivare bryr sig om att öppna ansökningskuvertet även om det står Muammar Muhammed på det är jag övertygad om att integrationen hjälps av det. | |
Rhotheta | 2015-12-02 09:23 | |
![]() | www.nsd.se/nyheter/b...09 833.aspx | |
Rhotheta | 2015-12-02 09:33 | |
![]() | Svenskarna är ett vänligt men slutet folk. Vi bjuder inte hem blonda främlingar på kaffe. Det är ganska svårt för en helyllesvensk som flyttar till en ny liten stad att faktiskt knyta kontakter och komma folk in på livet. Det sker men kommer inte att bli en folkrörelse. Medelklassen har isolerat sig med höga bostadspriser. De träffar aldrig på en asylant. Asylsökande bosätter sig hos sina fränder. Ghetton är ett faktum. Jag känner en del som jobbar direkt med asylsökande. Det är idel leenden, välvilja och kaffe. Det är trevligt, men det skapar inte integration. Allt försiggår i isolerade miljöer, separerat från det samhälle vi andra bor i. "Om vi bara" Så kan man inleda vilken fantasifras som helst. Beslut bör baseras på verkligheten. Om vi bara bjuder alla sverigedemokrater på kaffe och ett leende, så tror jag verkligen att de byter åsikt. Blev ni övertygade? | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 09:36 | |
![]() | www.brandskyddsforen..._1 996-2010 Försök att hitta senaste finanskrisen. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 09:43 | |
![]() | www.svd.se/flyktinga...om /sverige | |
janne121212 | 2015-12-02 09:48 | |
![]() | "Jag menar mer vilken attityd som flyktingar möts av. Om man, för att ta ett tydligt exempel, bränner ner flyktingförläggningar så är det inte en bra attityd som skapar välvilja och integration. " Du kunde lika gärna skriva att om asylsökande undvek att våldta kvinnor som på nattåget mella Umeå och Sundsvall eller den dubbla våldtäkten i Strängnäs hade också möjligheten till integration förbättrats. Det är väl ändå inte bara en envägskommunikation som integration handlar om. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 09:52 | |
![]() | "Fördomen är en enkelriktad gata med stoppförbud för förståndet." Louis Guilloux, fransk författare. "Helst av allt skulle jag vilja flytta till ett land där dom inte tar emot invandrare." Skinnskalle intervjuad i TV. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 09:59 | |
![]() | Janne, Ja, det är väl självklart. Det finns väl ingen som tror att alla som kommer hit är änglar lika lite som det finns någon som tror att alla infödda svenskar är det? Det finns det klara bevis för i BRÅ:s rapporter om brottsmisstankar. Det är bara att läsa och försöka förstå. Vart du än vänder dig i världen finns det rötägg. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:01 | |
![]() | "Det är väl ändå inte bara en envägskommunikation som integration handlar om." Har jag någonsin påstått det? | |
Rhotheta | 2015-12-02 10:01 | |
![]() | Liminal. Då står man inför ett val. Tvärstopp för asylansökningar som inte går via UNHCR, samt omedelbar internering/återsändande av folk som påträffas, enligt Australiens lyckade nollvisionmodell, eller så kommer döda kroppar att flyta iland på stränderna längs Öresund. Jag tror absolut på det senare. I kombination med högljudda röster på att öppna gränserna igen. Och varför inte en ny period med öppna gränser och snart därpå en ny kollaps. Det blir intressant att följa. Något nyval kommer det inte att bli. Totravel Det eldas i högkonjunktur??? | |
anickanick | 2015-12-02 10:06 | |
![]() | Som ovanstående skrev i sitt avslut ; Det eldas i högkonjunktur , nja det mesta i den vägen är nog "självantändning" av asylanterna. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:10 | |
![]() | Rhotetha, Jaså, tror du på ännu en svepande kausalitet utan att förutsätta ceteris paribus? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:11 | |
![]() | Man måste ändå hantera dessa människors öden. Om detta är en ny strategi så är det ett övertydligt tecken på att om man inte gör det så skapar man större problem eller skjuter över det på någon annan. Med det sagt har jag ingen lösning, men jag tycker det är märkligt hur vissa tycker sig ha då rigida uppfattningar om vad som behöver göras. Som om man inte ser dilemmat. | |