Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| onetrickpony | 2009-05-17 03:34 | |
![]() | Jag blev berörd, det var en bra grej. Jag hade tyvärr inte tid att se hela grejen i sin helhet men jag såg avsnittet där hon irrar runt på Liljeholmsbron och spelar självmordsbenägen. Där irriterade jag mig på folk passerade henne utan att ta notis när hon betedde sig som att hon var på väg att hoppa över bron. Och så irriterade jag mig på att Anna själv har sagt att polisen som plockade in henne använde övervåld. Jag upplever det som att resurser läggs på att en människa inte skall ta sitt liv. Hon spjärnar emot, de måste ta i lite men om jag skulle välja mellan mitt liv och lite skrapsår så tycker JAG att valet är ganska lätt. Men jag gläder mig åt att inte alla som går förbi nonchalerar henne. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:35 | |
![]() | De skall bestämma vilken slags konst skattebetalarnas pengar skall stödja, ja. Allt kan vara konst, beroende på vem som gör bedömningen, men det betyder inte att allt som kan betraktas som konst har ett existensberättigande. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:37 | |
![]() | Så vid en viss ålder blir konst gripbar? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:39 | |
![]() | onetrick: Odell har kanske sina poänger, ämnet är ju intressant även om metoden känns tvivelaktig. Helt poäng- och gränslös var däremot eleven som läste sexnoveller för barn för ett par år sedan, eller den som trashade en tunnelbanevagn. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:43 | |
![]() | Basta, du förstår tydligen inte vad jag pratar om. Detta handlar inte om ålder utan om gänsdragning. Lärarna på konstfack kan rent hypotetiskt vara yngre än sina elever, men i egenskap av lärare bör de givetvis ha regler att presentera för eleverna. Konst kan inte vara en moralisk frizon i praktiken även om tanken säkert kittlar. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:46 | |
![]() | Rent hypotetiskt kan det nog vara så, men rent praktiskt så är det nog ganska sällsynt. | |
| onetrickpony | 2009-05-17 03:47 | |
![]() | Hon försökte väl återskapa en situation hon själv varit med om, där hon kanske upplevde att hon blev illa behandlad. Svårt att säga något om det, jag var inte där. Man kan bara anta att det inte funkade på ett bra sätt då. Men det där med sexnovellerna känns lite mer som att man söker efter något som kanske är svårt att göra en tydlig grej av. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:48 | |
![]() | Oj, är ni uppe än. Jag har nyss vaknat ur senaste morfinslummern. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:48 | |
![]() | "Konst kan inte vara en moralisk frizon i praktiken även om tanken säkert kittlar." Men SP det är ju just det den kan, vad den inte kan vara är en juridisk frizon. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:51 | |
![]() | Vi pratade faktiskt om just de här sakerna på vår förfest. Ena tjejen som var med har gått på Konstfack och beskrev Odell som lite obehaglig och psykiskt instabil; sorten som inger en skum känsla utan att man kan sätta fingret på vad det är. En parantes bara. Basta: Moral och juridik går ju in i varann när det är statlig verksamhet i form av skola vi pratar om, eller hur? | |
| Fånmåne - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:52 | |
![]() | Jag retar mig på att jag är så sjukt selektiv i mitt val av vilka människor som får ingå i min umgängeskrets, och vilka som får stanna utanför. Å andra sidan har jag väldigt taskiga erfarenheter av människor, vilket har lett till att jag är väldigt misstänksam mot människor och deras motiv. Önskar dock att jag kunde vara lite mer öppen, och inte så förbannat misstänksam och dömande. Å andra sidan är det bra att bygga murar som få tar sig över, man blir inte lika ofta sårad på det sättet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:56 | |
![]() | onetrick: Så vad hade det blivit av hennes konstprojekt om hon blivit oklanderligt behandlad, kan man undra. Hon fann väl förmodligen det hon sökte, dvs hon skapade delvis själv sitt dåliga bemötande. Jag kan inte låta bli att tycka att det är fräckt av henne att stjäla tid från de människor som i den stunden faktiskt behövde psykiatrisk hjälp. Samtidigt - visst, hon har lyckats blåsa liv i en debatt och det är förstås bra. | |
| onetrickpony | 2009-05-17 03:56 | |
![]() | Ja nu är hon ju åtalad och då får väl framtiden utvisa om hon betett sig så illa som vissa anser att hon har gjort. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-17 03:57 | |
![]() | Moral och juridik har ingenting med varandra att göra. Om jag skiter i att närvara vid dagens gårdsstsädning som har utlysts utav bostadsrättsföreningen så har jag begått ett moraliskt fel. Men rent juridiskt så är jag helt ren. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 04:02 | |
![]() | Håll dig till vårt ämne, Basta. Skolan har ansvar för att eleverna inte bryter mot lagen, dvs gör en moralisk och juridisk överträdelse. | |
| onetrickpony | 2009-05-17 04:02 | |
![]() | Mycket av kritiken handlar ju just om det, att hon tagit upp viktiga resurser för sitt lilla konstprojekt. Det kan man ju ha olika åsikter om och jag tyckte nog att hon tenderar till att överdriva vissa saker MEN jag vet 1. ingenting om psykvården 2. såg inte hela verket 3. är mer intresserad av musik än konst. Men tycker att det inte går att säga: konst skall göra det här, eller säga det här, eller på något sätt vara påverkad av skattebetalarnas pengar. I såfall borde vi inte ha nåt konstfack, om det skulle finns restriktioner baserade på vem som finansierar. | |
| onetrickpony | 2009-05-17 04:04 | |
![]() | Förresten håller solen på att gå upp nu och det brukar va ett gott teckan på att det är dags att krypa till kojs. godnatt och snark på er alessmannsss | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 04:05 | |
![]() | Intressant diskussion. Retar mig på att jag måste försöka sova, får återkomma imorgon. :) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2009-05-17 04:05 | |
![]() | He he, tankeöverföring...God natt! | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-05-17 04:06 | |
![]() | "Skolan har ansvar för att eleverna inte bryter mot lagen, dvs gör en moralisk och juridisk överträdelse." Jag kan inte hålla mig till ämnet så länge du blandar ihop moral och juridik. | |