Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
krill_master - Ej medlem längre2010-02-09 19:46
Antal inlägg: 1576

micro: du rycker enstaka saker du hänger upp dig på ur ett viktigt sammanhang och sin helhet. helhetsbild micro, hört talas om det?

y not: tror du driver med mig, men kan du inte se någonstans att en strikt troende slöjbeklädd muslimsk kvinna kanske inte ger en särskilt objektiv, opartisk, saklig och neutral syn på saker och ting inför barnen?

La bruja2010-02-09 19:54
Antal inlägg: 505

Krill-du har så rätt i så mycket av det du skriver.
Jag undrar hur många av er som är positiva till detta som diskutteras som bor och/eller arbetar i tex Rinkeby eller Rosengård och själva inte är invandrare då. Jag gjorde det i många år och har mött så himla mycket egendomligheter så det är inte klokt. Så mycket främlingsfientlighet som jag har mött där och då menar jag från invandrarna själva gentemot mig som svensk har jag inte mött nån annanstans. Jag skulle kunna räkna upp otaliga exempel på omvänd rasism och framförallt exempel på vår egen rädsala för att göra eller säga saker som kan tolkas som rasistiskt. Särskilt inom barnomsorgen-där tassar vi på tå och vågar inte ställa några krav på föräldrarna överhuvudtaget då det kan misstolkas. Själv hade jag mina barn hos en svensk barndagvårdare i ett närliggande område då jag ville att mina barn skulle lära sig svenska och inte Rinkebyvarienten och jag flyttade när min äldste skulle börja skolan. Jag har inte ångrat det en sekund och skulle aldrig flytta tillbaka igen.
Och Micro-innan du börjar anklaga mig för att vara fördomsfull m.m så kan jag tillägga att jag sedan över 20 år är sambo med en chilenare som jag har barn med. Det jag säger har visserligen att göra med främlingsfientlighet men inte från min sida utan åt andra hållet och detta säger jag av egen mångårig erfarenhet.

micro1132010-02-09 19:55
Antal inlägg: 17542

krill_master

Kan en strikt troende kvinna utan slöja förmedla allt den där sakliga, objektiva, neutrala synen på saker och ting inför barnen?

Kan hon förmedla den där "svenska" helhetsbilden?

y not2010-02-09 19:56
Antal inlägg: 9014

Ja jag driver med dig, för ditt fördömande krill.
Men att vi ska uppfostra barn objektivt fick mig att skratta väldigt högt. Och objektivitet och saklighet är inget jag beskuyller dig för,

krill_master - Ej medlem längre2010-02-09 20:04

micro: ja, om hon klarar att lägga sina personliga åsikter och sitt personliga ställningstagande åt sidan under arbetstid och utföra sitt arbete på det bäst lämpade sättet utifrån barnens och de familjers perspektiv som valt att ha barnet på fritids.
vilket är jävligt svårt att tro en kvinna som skyler sig för fadern och alla andra manliga personer hon kommer i kontakt med i barnens närvaro.

micro1132010-02-09 20:05

La bruja
Varför skulle jag anklaga dig för att vara främlingsfientlig?

För att du mött rasism från utlänningar? Det har jag med -- rasism är inte förbehållet svenskar att känna och ge uttryck för, och det förekommer starkt mellan olika invandar grupper framför allt.

För att du valde svensk barnomsorg? Varför det, mina barn har gått i den barnomsorg jag tyckt passat oss bäst -- vilket var kommunalt dagis, dock men ett ganska litet antal invandrare - vilket i och för sig aldrig var avgörande för mitt val.

För att du flyttade från Rinkeby? Det förstår jag mycket väl, jag har släkt där -- turkar (ingifta) -- och jag tycker inte alls området är trevligt.

Jag är själv svensk med svenska barn och svensk man -- men har en mångkulturell släkt, men flertalet nationaliteter, både från Europa och Mellanöstern, samt forna Öststaterna -- jag vet att det finns problematik med andra kulturer men också att andra kulturer i sig inte är farliga för oss -- det handlar om hur vi hanterar det främmande.

Då menar jag inte att man skall låta det ta över -- man skall lära sig att vara stolt över det man är och framhålla sin egen kultur och identitet i den, och att samexistera med utbyte av varandra -- på så sätt blir det lättare för dem att ta till sig det som är vårt.
Genom tvång får man bara motsatt effekt.

Sen kan jag säga att också grupper som är starkt fientliga mot varandra av hävd kan lära sig umgås och samexistera -- så är det i vår släkt där det finns nationaliteter som i grunden är fiender, men som lärt sig umgås och tycka om varandra, därför att hos oss möts man med respekt för varandra.

krill_master - Ej medlem längre2010-02-09 20:10

y not. saklig är jag, jag förklarar och upprepar mina skäl till mitt ställningstagande och motiverar samt beskriver dessa väldigt väl genom tråden.

du däremot verkar helt sakna förmåga att se den påverkan hos barnen, barnens familjer, barnens kvinnosyn, människosyn, värderingar, jämnställdhet, samhället och de bieffekter summan av detta får. har vi barnomsorg för barnens skull eller för att vuxna ska få leka politiskt korrekta?

y not2010-02-09 20:15

krill, jag vill påstå att den förmåga du misstror mig om är något jag har i hög grad. Sen att jag har svårt att tolerarea din inskränkthet i ett internetforum är en helt annan sak.
Och åter gör ju du det misstaget att bara för att jag inte delar din uppfattning anser du att jag inte kans su hur barn påverkas. Du får ursäkta, men det är något jag verkligen kan, och då utifrån fller aspekter än ensidiga fördomar.
Barn far illa såväl i skolor son hios svenska som invandrare, och det är inte vare sig slöjor eller islam som är problemet, men väl så ofta oförmågan att förstå varandra.

Liftactiv2010-02-09 20:55
Antal inlägg: 783

Vad sägs, i det öppna Sverige när vissa som är tatuerade eller piercade inte får jobb p.g.a. detta. Har jag "fel" åsikter och det kommer ut så är risken stor att jag får kicken. Jag tycker att det är mycket konstigt att vissa saker och åsikter är så tillåtet. Jämt.... Det mest fascinerande är att ingenting har så som religion skapat helveten på jorden. Men men. Vi (Sverige!) daddar med _alla_ religioner ändå. Det är så gulligt! Inte konstigt att så många utifrånkommande tycker att svenskar är de största mesarna ever.

y not2010-02-09 21:07

vill du förbjuda tatueringar och piercin också?

Skönt att du föredrar Stalins, Hitlers och Pol pots samhällen framför slöjdebatten religiösa helvete

Liftactiv2010-02-09 21:22
Antal inlägg: 783

Det var en jämförelse y not. Och inget jag vill förbjuda - förutom om dessa tatueringar eller piercingar på något vis är såpass frekventa att man inte ser vem som finns bakom. Vad jag inte kan förstå är hur DU inte kan förstå vad det hela handlar om. Eller sitter du och bara njuter av att vara kärringen tvärsför (trots att du nu råkar vara man)? Det känns mer åt det hållet. Barnsligt. För återigen: "Herregud - snacka om att förlöjliga ett stort problem (med att jämföra t.ex. burka med en sketen mössa.)"

Skönt att du tror du vet vad andra tycker y not. Synd bara att det bara är i ditt eget huvud. Varifrån har du annars fått att jag (eller vem du nu vände dig mot) skulle föredra deras samhällen. Du är rätt.... utstuderat tråkig i ditt debatterande.

Sporten42010-02-09 21:23
Antal inlägg: 238

Ni som förespråkar fri användning av olika former av heltäckande slöjor kan gärna åka till ett sådant land och studera hur kvinnorna lever. Jag har varit i ett flertal av dessa länder och önskar inte detta här. Själv känner jag det väldigt jobbigt när kvinnorna "flyr undan" bara för att undvika oss män (jag försöker inte titta på dem ens). Att den s.k invandrade befolkningen som flytt från förtryck skall kräva anpassning här i Sverige är barockt. Varför stannar de inte kvar där de är isf.

elgen52010-02-09 22:50
Antal inlägg: 1740

Vilken religion man än har så får man inte dölja sitt huvud med MC-hjälm om man går in i en bank. Så bara för att man har en viss tro varför ska man då få dölja hela ansiktet med tyg. För mig får folk ha vilken tro dom vill men jag tycker att det är viktigt att respektera det samhället eller land man flyttar till! Ligger jag på sjukhus så vill jag en total opartisk miljö, lika gärna om jag blir aristerad av en polis så ska jag inte tvingas veta vilken religion dom tillhör, varför ska man få special behandling bara för att man är muslim. Det finns så många muslimer som inte har slöja, så om man nu måste det till varje pris så kan man välja ett yrke som INTE har uniform. OM det e så viktigt. Jag skulle anpassa mig till det landet jag flyttar, har själv bott i tre länder. Passar det inte så varför ska man bo här? kräva att sjukvård å polis å allt möjligt ska ändra regler för vissa. Skulle jag då ha ett stort fett klistermärke som täcker hela min rygg där det står vilken religion jag tillhör?!!! ANPASSA ELLER FLYTTA!

micro1132010-02-10 00:29

elgen5
Vem har pratar om att ändra på uniformslagstiftningen?

Och på min bank kommer du inte med MC hjälm, men du får ta av dig den när du legitimerar dig, de skriker inte heller om man har svept om sig en palestinasjal eller dylikt. Trots att de rånats ett flertal gånger över åren.

La bruja2010-02-10 07:56
Antal inlägg: 505

Men hur ska en person som enligt sin religion måste bära Niqab kunna jobba som polis tex? Det är ju precis lika konstigt i mina ögon som vilket annat jobb som helst där man direkt har att göra med människor. Håller dessutom med Elgen om att det borde gå att släppa på kravet om att täcka hela ansiktet för de människor som absolut vill ha jobb som tex polis eftersom det ju uppenbarligen går att vara en god muslim utan att täcka ansiktet. Det stora flertalet muslimer i sverige gör det ju inte utan nöjer sig med vanlig slöja och det är ju inga problem om dom bara täcker håret. Om man väljer att följa dom hårdaste kraven i en religion då kanske man får ta konsekvenserna av det också och inte kunna ta vissa jobb.

elgen52010-02-10 13:11
Antal inlägg: 1740

Tack för klok formulering. Skönt att se att du La bruja förstod vad jag menar.

Snoosy2010-02-10 14:35
Antal inlägg: 4273

Att du orkar micro ;)
Men det är bra. Man ska stå för sin sak här i livet.
För mig finns viktigare saker.

SämstpåBeta2010-02-10 16:51
Antal inlägg: 1761

skulle aldrig i helvete sätta mitt barn i ett dagis där man inte ser personalens ansikte. Sedan om det har med kvinnoförtryck, religion eller politiskt uppfattning att göra, är helt ointressant !!

Minta2010-02-10 16:54
Antal inlägg: 20042

Det skulle inte jag heller. Och jag vill helst att det ska vara ett dagis som kan anställa män.

SämstpåBeta2010-02-10 17:01
Antal inlägg: 1761

det var inte det första inlägget det Minta!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?