Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 592 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2012-11-28 17:40 | |
![]() | Alltså krav på arbete, krav på deltagande finns redan för att få ersättning. | |
| micro113 | 2012-11-28 17:41 | |
![]() | Locomondo Var tycker du att jag skrev att rumkompisen som läser på KomVux inte har gått i svensk skola? Det har han gjort. Däremot fick inte han heller godkänt i svenska. Skillnaden är att den ena nu får komplettera trots att han går på socialbidrag -- inte etableringsbidrag - för att han är invandrare, den andra får inte komplettera och gå på socialbidrag, för han är svensk. Ser man inte det som en orättvisa .... Ja, då vet inte jag vilka glasögon man bär ... Och nej - jag kan inte se rättvisan i att invandrare skall få utbilda sig till högre nivåer än svenskar i vuxen ålder utan att ta studielån. Varför skulle de det? Men lagen säger att de får det. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:46 | |
![]() | Därför att lagen tycker att din kompis borde hunnit lära sig svenska. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:47 | |
![]() | Nu är det ju stor skillnad på om man har svenska som modersmål eller om svenska är ett nytt språk som man bara har läst i några månader. | |
| micro113 | 2012-11-28 17:47 | |
![]() | Minta Krav på arbete för sjuka och handikappade - ja, det är jag kritisk till. Nu ser jag inte jag invandrare som sjuka - men jag förstått att du gör det - och därmed anser jag att man kan ställa krav på dem som vuxna människor. Jag har ju den obehagliga synen på dem - att det är vuxna människor det handlar om. Dessutom talar jag om integrationsåtgärder - inte nödvändigtvis förvärvsarbete från dag ett. | |
| Måns_E | 2012-11-28 17:47 | |
![]() | Det var ju väldigt konstigt då alla som inte är godkända i en kurs har rätt att läsa upp det på komvux: www.komvuxutbildning..._d 673.html Så uppenbarligen så finns det en hund begraven någonstans i dina påståenden Micro. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:51 | |
![]() | ”Nu ser jag inte jag invandrare som sjuka - men jag förstått att du gör det” Men skärp dig. | |
| Minta | 2012-11-28 17:51 | |
![]() | Du ser de som utförsäkras som sjuka och handikappade, även om de utförsäkras från a-kassan. Försäkringskassan och arbetsförmedlingen anser inte det, de anser att det ska ställas krav, då kommer de lättare ut i arbete. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:51 | |
![]() | Många invandrare och flyktingar kanske ÄR sjuka eller traumatiserade av krig och svåra förluster. De kanske mår betydligt sämre än många svenska gnällhögar men har krav på sig att vara lönsamma på en gång. Men hur var det nu: Vem får pengar för att hasa omkring och låsa in kärringen i köket? | |
| Minta | 2012-11-28 17:52 | |
![]() | Etableringsplanen är just en sådan integrationsåtgärd förstår du, en strukturerad plan, med fokus på att komma ut i arbetslivet och med krav på deltagande. | |
| micro113 | 2012-11-28 17:53 | |
![]() | jonisk Och lagen tycker att invandrare är en mer korkad modell av människor som inte klarar det på samma tid? Måns_E Ja, han har rätt att läsa på Komvux, han har inte rätt att uppbära socialbidrag när han studerar. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:55 | |
![]() | jonisk Och lagen tycker att invandrare är en mer korkad modell av människor som inte klarar det på samma tid? Har din kompis bara haft två år på sig? | |
| Måns_E | 2012-11-28 17:55 | |
![]() | Nej men han kan ju ta studielån och få bidrag via CSN som alla andra. Intressant att han nu helt plötsligt får läsa på Komvux, något som du tidigare påstod att han inte fick. Varför i hela världen skulle han ha rätt till socialbidrag när han pluggar på Komvux? | |
| micro113 | 2012-11-28 17:56 | |
![]() | Minta Nej, det är det inte. En etableringsplan kan inte ens komma ifråga förrän person skall etablera sig i Sverige -- dvs får skriva sig här. Den söks av personen -- omfattar inte övriga familjemedlemmar än den sökande. Den är inte strukturerad och har inte ett uttalat mål - utan sätts upp med den sökande, utgår från den sökandes målbilde/intresse/kunskap osv.. Den syftar inte till integration utan till arbete.. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 17:57 | |
![]() | Jag tror nämligen inte att asylsökande suttit i resp ursprungsland och pluggat svenska på förhand. Eller har det som modersmål. | |
| micro113 | 2012-11-28 17:59 | |
![]() | Måns_E Gå tillbaka och läs igen. Han får inte läsa med socialbidrag - framgår klart att det är ersättningen det handlar om. Ja -- varför har hans kompis det? Varför är det skillnad på invandrare och svenskar? Det var liksom poängen. Personligen är jag av uppfattningen att båda eller ingen skall ha det. | |
| Minta | 2012-11-28 17:59 | |
![]() | "Den är inte strukturerad och har inte ett uttalat mål - utan sätts upp med den sökande, utgår från den sökandes målbilde/intresse/kunskap osv.." Är inte det mål? Den har ocksåett strukturerat upplägg. Va, är arbete inte integration? Vad mer vill du ha, assimilation? | |
| micro113 | 2012-11-28 18:00 | |
![]() | jonisk Varifrån har du fantiserat ihop två år? Tror du alla invandrare kom hit för två år sedan? | |
| Måns_E | 2012-11-28 18:01 | |
![]() | Det verkar väl ganska korkat att ha samma etableringsplan för en kärnfysiker som för en diskare? Att etableringsplanen är personlig är väl också ganska självklar? Det handlar ju om enskilda individer som har olika mål, olika förutsättningar och olika förkunskaper. Ett arbete torde väl vara den bästa vägen till integration. Vad tycker du att alternativet är? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-11-28 18:01 | |
![]() | jonisk Varifrån har du fantiserat ihop två år? Tror du alla invandrare kom hit för två år sedan? ------ Fantiserat ihop? Etableringsplanen gäller för två år. Ja, jag tror alla invandrare kom under november 2010. Inte. | |