Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 151

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Rultatultan2013-08-31 15:25
Antal inlägg: 2446

Ja, aj. Verkligen aj.

Gunilla _2013-08-31 16:14
Antal inlägg: 4425

Rultatultan; ”@Gunilla_
Rätta sig efter övriga texter hur?
Vilken annan text tycker du man borde rätta sig efter när det gäller betydelse och etymologi av ord i svenska språket?”
- hur svårt är det att förstå svart på vitt-text såsom exemplen Megaherz beskrivit i flera inlägg? Texter som de flesta religiösa inte lever efter. (Tack och lov, förstås, men då också väldigt motsägelsefullt.)

”Nej, han tvingar inte fram något. Tvingar vi fram att kvinnor ska kunna gå ensamma ute på kvällarna utan att riskera våldtäkt för att vi har kriminaliserat det i sverige och att man kan åka i fängelse för brottet?”
- huh, hänger inte alls med i den jämförelsen. Är den att gud lika gärna kan straffa den som tror, frivilligt, på honom?

Siwu; ” Gud sörjer varje människa som skadas av onda människors gärningar och beslut.”
- men åh så omtänksamt! Jag är alltså också allsmäktig som gör detsamma men inget åt det?!

ordminna - Ej medlem längre2013-08-31 18:10
Antal inlägg: 1076

Hittade en jättebra video på Utube. Handlar om en ateist som på ganska övernaturligt sätt är sökt av Gud. Intervju hos Sid Roth.
vassegoda. Hoppas ni vill titta på den.

www.youtube.com/watc...W3 xgGJJA3I

ordminna - Ej medlem längre2013-08-31 18:11

Jag ber iallafall att Gud ska öppna era andliga ögon och röra vid ert hjärta.

Kuralo2013-08-31 19:18
Antal inlägg: 465

Vad ska vi då fråga för frågor? Hur ofta rakar herr gudde sitt skägg? DET är väl dumma frågor.. Och förstår du verkligen hur varje kristen tänker? Varför finns det då så många olika former av kristendom? Att undra varför någon tror på en gud som (till dels) är så grym och ond känns inte heller dumt. Har du aldrig frågat dig varför en kvinna stannar hos en man som misshandlar henne?
Vad ska jag ställa för frågor som får mig att förstå?
Mega;
Du ställde en fråga flera sidor tillbaka ;) ska försöka besvara dej.
Jag tycker att det alltid är en fråga som de icke kristna återkommer till hela tiden, hur kan du tro på en Gud som är ond, en Gud som låter barn svälta, som låter folk lida osv osv.
Det är väl megaidiotiska frågeställningar. Varför? Jo för att våra själar nedstigit i kött och lever som människor på jorden i olika bestämd tid. Vår fria vilja här på jorden bestämmer och ställer till det för oss själva men också för andra. Dårskapen, svälten och ondskan får vi stå själva för. Men Gud visar oss en väg ut om vi är villiga att följa den.
Att en misshandlad kvinna stannar kvar hos sin plågoande har väldigt lite med Gud att göra, kanske mera med hennes självkänsla och ev uppväxt.
Självklart kan inte jag tala gör alla kristna, det vore väl det mest idiotiska av allt. Jag har alltid understrukit att jag hela tiden talar utifrån vad jag tror och tycker.
Någon tyckte också att (det var inte du) många kristna fegade och inte svarade på det här med de homosexuellas roll enligt kristendomen. De allra flesta kristna ställer sig inte bakom homosexualiteten utan tycker att det är fel. Jag tycker att det är fel och att det inte är menat att vara på det sättet. Man/man eller kvinna/kvinna spelar ingen roll det är lika fel.

Megaherz2013-08-31 19:27
Antal inlägg: 3304

Du verkar ha förstått mig fel. Jag har inte frågat varför barn svälter osv. Jag frågade hur man kan stå för en gud som uppmanar en att döda och misshandla de som inte tror på honom.

ordminna - Ej medlem längre2013-08-31 20:32

Gud uppmanar mig att älska Gud och min nästa. Inte att vara elak mot någon. Tvärtom.

Kuralo2013-08-31 22:52
Antal inlägg: 465

Megaherz;
Ok, då får jag väl säga då här, man kan inte både äta kakan och samtidigt ha den kvar.
Jag har sagt tidigare att jag tycker mindre om vissa delar i Bibeln än andra. Men jag kan inte säga annat än att jag tror på Guds ord men att min tolkning av Bibeln ser förmodligen annorlunda ut än din. Jag ser ingen ondskefull Gud, jag ser bara kärlek.

Rultatultan2013-08-31 23:23

@Gunilla
Du skrev: " hur svårt är det att förstå svart på vitt-text såsom exemplen Megaherz beskrivit i flera inlägg?"

Men det har ju ingenting med ett ords etymologi att göra...

Du skrev: "Är den att gud lika gärna kan straffa den som tror, frivilligt, på honom?"

Gud straffar ALLA/INGEN, troende som icke-troende. Om han nu straffar idag, vilket jag är osäker på eftersom lagen uppfylldes iom Jesus. Eller missuppfattade jag din tanke här?

Rultatultan2013-08-31 23:28

Jag instämmer med Kuralo 22:52. Också jag "tycker bättre om" vissa delar av bibeln. Och det hänger mycket ihop med att jag också förstår vissa delar bättre. Det gör inte Guds ord mindre sant för mig. Inte jag heller ser en ondskefull Gud.

En undran: de som känner Gud ser oftast Gud som kärleksfull. De som inte känner honom ser honom som ond (eller något i den svängen). Hur kommer det sig? Vi har ju samma ögon att läsa med och samma förstånd att tillgodogöra oss information med.

Rultatultan2013-08-31 23:30

@Megaherz
Jag undrar om du skulle kunna visa på ett konkret exempel där Gud (den kristne Guden då alltså ;) ) uppmanar sina efterföljare att döda och misshandla icke-troende?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-31 23:43
Antal inlägg: 2906

Förlåt att jag frestas och känner mig manad:

"Om någon har en vanartig och uppstudsig son, som inte lyssnar till sina föräldrars ord, och som, fastän de tuktar honom, ändå inte hör på dem, så skall han tas till stadens port. Där skall folket i staden stena honom till döds" (5 mos 21:18)

"Om en man ha tagit sig en hustru, och när han ligger hos henne ej finner tecken på att hon är jungfru, skall man föra ut flickan utanför dörren till hennes faders hus, och männen i staden skall stena henne till döds" (5 mos 22:13-21)

"Witches! Thau shalt not let them live!" (2 mos 22:18)

"Den som slår sin fader eller sin moder, han skall straffas med döden" (2 mos 21:17)

"Om en oxe stångar någon till döds, man eller kvinna, så ska oxen stenas" (2 mos 22:20)

"Den som offrar åt andra gudar än åt Herren ensam, han skall tillspilloges" (2 mos 22:20)

"Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska dödas" (5 mos 13:6)

"Den förstfödde bland dina söner skall du ge åt mig" (2 mos 22:29)

"Om två män träter med varandra, och den enes hustru kommer för att hjälpa sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin hand och fattar i hans blyg (kuk), så skall du hugga av henne handen utan att visa nåd" (5 mos 25:11)

"Ingen som är född i äktenskapsbrott eller blodskam skall komma in i Herrens församling. Inte ens den som i tionde led är avkomling av en sådan skall komma in i Herrens församling" (5 mos 23:1)

"Djävulen är denna världens härskare" (Joh 12:31 m.fl. platser)

"djursex ska straffas med döden" (2 mos 22:19)

"Om någon av Israels hus inte får fram det han slaktat till uppenbarelsetältets ingång och offrar det till HERREN ska han förgöras" (3 mos 17:3)

"du får inte ha kläder av olika garn på dig" (3 mos 19:19)

"du skall inte vara bög" (3 mos 18:22, 3 mos 18:29 och 3 mos 20:13)

"Om man har sex när kvinnan har mens ska de dödas" (3 mos 20:18)

"öga för öga tand för tand" (3 mos 24:20)

"om du inte lyder gud ska du straffas under livet" (3 mos 26:14-17)

Hämtat från Svenska Kyrkans Hemsida

Rultatultan2013-08-31 23:48

@pink
Jag skummade citaten. De flesta där har absolut ingenting att göra med att troende på något vis skulle uppmanas att döda icke-troende. Det mesta där är bara klippt och klistrat i vad jag antar är ett sätt att försöka provocera. Några av bibelställena har relevans, fast inte i sin kontext.

Att påstå att vi kristna är uppmanade av vår Gud att skada andra människor är ren och skär lögn.

Vill du försöka backa upp det med bibelcitat får du göra bättre ifrån dig, pink. och göra det seriöst. Wtf..."du får inte ha kläder av olika garn på dig"...vad har DET med sakfrågan att göra? Det är förövrigt en judisk cermonilag (om jag minns rätt).

Rultatultan2013-08-31 23:49

Och eftersom du hänvisar till Sv:a Kyrkans sida, så vill jag gärna ha länken där de skriver dessa citat i samband med hur Gud uppmanar kristna att skada icke-kristna. Tack.

kajix2013-08-31 23:54
Antal inlägg: 7767

Vad är det med gud och stenar?

pink ribbon - Ej medlem längre2013-08-31 23:57

För all del, varsågod:

www.svenskakyrkan.se...?d i=679430

Jag kopierade bara av en rak rad som stod där. Så oseriös är jag inte och du behöver ju egentligen inte bli arg på mig, för vad som står i din bibel.

"Den som offrar åt andra gudar än åt Herren ensam, han skall tillspilloges" (2 mos 22:20)

"Den som försöker få dig att förleda dig att tro på en annan gud ska dödas" (5 mos 13:6)

Jag kan leta fram betydligt mer om det ska läsas om bestraffningar, blod och död.

Rultatultan2013-09-01 00:01

@pink
Tack!

Kikade på länken. Den är tagen helt ur sin kontext. Det står ingenting där att Sv:a kyrkan menar att dessa citat har med sakfrågan att göra, utan det handlar om kontroversiella bibelcitat.

Sakfrågan var: Någon påstår att den kristne Guden uppmanar de troende att skada icke-troende.

Så var det utrett.

Citaten ovan från moseböckerna handlar om lagar till Guds eget folk, en lag som blev ogiltig iom upplösningen av det förbundet. Alltså inte till Herr Svennson och Fru Andersson.

Rultatultan2013-09-01 00:01

Åter igen. KONTEXT.

Att klippa och klistra/bläddra random bibelcitat är meningslöst. Läser man dem inte i sitt sammanhang tolkar man bibeln som fan gör.

pink ribbon - Ej medlem längre2013-09-01 00:13

Nåja, vem/vilka är det som har klippt och klistrat massvis med bibelcitat här?

Jag har nog ganska klart för mig nu vad du och många andra kristna verkligen tycker om människor som saknar eller har en annan tro.

Rultatultan2013-09-01 00:16

@pink
Jag har så vitt jag kan komma ihåg aldrig slängt ut random bibelcitat utan kontext.

Du skrev: "Jag har nog ganska klart för mig nu vad du och många andra kristna verkligen tycker om människor som saknar eller har en annan tro."

Jag biter. Ett sådant lågt retoriskt grepp kan inte få stå odiskuterat. Upplys mig gärna om vad jag tycker om människor som saknar eller har en annan tro.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?