Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 474 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
micro113 | 2015-08-06 19:50 | |
![]() | Måns_E Det har i princip alltid varit så .. det som hände med alliansen var att klyftorna ökade och att de som jobbat ett helt liv, eller inte klarat av att göra det, pekades ut som belastning i vårt samhälle ... Och det gillar du? Gör man inte rätt för sig så kan man inte kräva och skall inte få något ... är det din devis? | |
micro113 | 2015-08-06 19:51 | |
![]() | Observera för guds skull frågetecknet .. så jag slipper gråten om att jag lägger ord i din mun .. Det är en fråga om din syn på svagare grupper i samhället.. | |
Måns_E | 2015-08-06 20:06 | |
![]() | Micro, det som hände var att de allra flesta delarna av samhället fick mer pengar att röra sig med. Det är korrekt att inte arbetslöshetsersättningen har höjts, men den har inte heller sänkts. Förövrigt så var det socialdemokraterna som ligger bakom det pensionssystem som vi har idag, så det tycker jag inte att du skall lasta alliansen för. Min analys är således inte alls att alla fick det mycket bättre på svagare gruppers bekostnad, faktum är att skatteintäkterna dessa år faktiskt ökade, trots att de allra flesta fick 2000 kronor mer att röra sig med. Arbetslinjen var dessutom det mest tydliga som alliansen gick ut med, och jag tycker att det är en bra politik. | |
micro113 | 2015-08-06 20:31 | |
![]() | Jag pratade om ökade klyftor -- på vilket sätt motsäger din tirad det? | |
Måns_E | 2015-08-06 22:08 | |
![]() | Jag emotsätter mig inte ökade klyftor kategoriskt, jag motsätter mig dessutom att begrepp som relativ fattigdom skulle vara så viktig, om det i själva verket medför att alla har fått det bättre. | |
micro113 | 2015-08-06 22:48 | |
![]() | Måns_E+ Jo - i realiten har alla ersättningar sänkts .. och för pensionerade, handikappade, osv har det sänkts också i kronor och ören .. Fattigdomen i Sverige har ökat, vilket mått du än använder .. Men det är i alla fall rart av dig att den grupp som jag värnar kan få tigga på trottoaren i ditt samhälle.. Hur ökar det deras rätt | |
Ruckzuck | 2015-08-07 00:19 | |
![]() | (Pensionssystemet förhandlades fram och röstades igenom av S och de borgerliga partierna.) | |
Måns_E | 2015-08-07 00:48 | |
![]() | 1 så skrev jag inte riktigt det micro 2 belägg att alla ersättningar har sänkts i "realiteten" | |
elbanaza | 2015-08-07 06:43 | |
![]() | Sossarnas politik torde vara den enda vettiga, den dog trots allt med Palme,tyvärr.Kan den återuppstå? Ja, låt bara tillräckligt många få det för jävligt så kanske. | |
hårfint - Ej medlem längre | 2015-08-09 00:14 | |
![]() | Har aldrig förstått varför det ska vara skatt på pensionen...den har skattats så många gånger innan man får den... | |
kovikstippen | 2015-08-11 12:43 | |
![]() | Att öka klyftorna mellan de som arbetar och de som inte arbetar gjordes för att övertyga arbetsskygga och bidragstörstande individer (som det finns fler av i Sverige än vad vi vågar inse) om att det i alla lägen ska vara mer ekonomiskt förmånligt att arbeta - än att låta bli. Alla ska känna trygghet i att allt arbete betyder mer pengar i fickan. Ingen ska kunna tacka nej till arbete pga inlåsningseffekter. Ganska många svenskar verkar genuint dumma i huvudet som inte förstår den logiken. Sen kan man ju förstås tycka idén är fel. Men det är för mig obegripligt att så många inte vill förstå syftet. Ju fler som arbetar, betalar skatt och bidrar i samhället. Ju mer generöst kan staten hjälpa de som inte kan arbeta. Om man har 1000 kr blir det mer till var-och-en om beloppet ska delas på 10 personer än på 500 personer. Statens totala ekonomi blir inte större bara för att fler vill ha del av den. Den logiken har Grekland redan testat i fullskala. | |
llloyden | 2015-08-18 00:15 | |
![]() | Håller absolut med, ju fler som vill ha och färre som vill arbeta och betala skatt desto mindre pengar finns det att dela ut. Jag har alltid varit värdelös i matte - men detta tror jag att jag begriper. Sen är ju frågan om det överhuvudtaget finns några arbeten? Våra företag, d v s, de svenska har ju dragit dit där lönerna är lägre (inga arbeten kvar i Sverige) - de måste ju konkurrera mot hela världens industrier som gör likadant. Dessutom får ju inte våra svenska företag muta länder att köpa våra produkter vilket andra länder får göra, vi får ju inte heller sälja vapen, JAS e t c till diktatorer. Sååå, vilka ska köpa våra företags produkter?? Vi själva - en fruktansvärt liten marknad om ens någon. Varifrån ska då skatterna ramla in? | |
kovikstippen | 2015-08-18 16:35 | |
![]() | Fantastiskt. Den röd-gröna röran har enats. Man fortsätter enas kring negativa frågor. Nu senast verkar man eniga om att säga nej till kalkbrytning på en liten del av Gotland (alltså inget generellt stopp på hela ön). Undrar om dom kan enas om att gruvindustrin borde betala skatt i Sverige . Det vore bra. | |
limpan__2 | 2015-08-18 18:42 | |
![]() | Det beror ju på vilken synvinkel du själv väljer. Ett alternativt synsätt är ju att de sagt ja till att skydda ytterligare områden. Men jag håller med om att gruvnäringen måste beskattas hårdare, alternativt tvingas fondera mer som försäkring mot framtida miljöproblem. | |
kovikstippen | 2015-08-19 08:36 | |
![]() | Min något negativa grundsyn beror på att jag ser stora behov att att tänka nytt, framåt och progressivt. Jag tycker den röd-gröna röran har förtvivlat svårt att komma ur startblocket. Än det ena än det andra gör att dom liksom inte verkar vilja regera. Varför händer ingenting? Vad vill dom? (annat än att prata omväxlande i tungor och i floskler) Var finns de skarpa förslagen och tydliga viljan? | |
Farnsworth | 2015-08-20 14:57 | |
![]() | Topp-politikerna drivs mest av att göda sig själva, oavsett politiskt block. | |
kovikstippen | 2015-09-01 12:20 | |
![]() | Det håller jag inte allt merd om. De allra flesta drivs av en längtan att förbättra och förändra. Men med 349 starka viljor och tuffa förhandlingar blir nog slutresultatet ofta annat än det från början tänkta. Dessutom stressas politikerna ofta att ta snabba beslut och visa handlingskraft av mediamobben. Men den röd-gröna röran gick till val utan någon plan eller ideologi (man har 3 klara ideologier som går brett isär). Den röd-gröna röran ville regera. Den viljan fick inte störas av sakpolitiska viljor och ställningstaganden. Allt till alla. Om S lovar höjd skatt kunde Mp lova sänkt skatt. Om MP ville dra ner Ville öka. Varje väljare fick sedan välja vad hon/han trodde skulle bli verklighet. Vi på högerkanten valde att tro allt ont, och vänsterväljarna trodde allt gott. Resultatetblev att ingenting händer. Regeringen är inte överens i speciellt många frågor. Ska man sedan blanda in V(PK) blir samsyn än mer sällsynt. Att därefter hitta en parlamentarisk majoritet blir nästan omöjligt. Men att det skulle bli så är ju inget konstigt och svenska folket röstade fram kaos. Och kaos blev det. Varför gnälla? | |
Gonno | 2015-09-01 14:02 | |
![]() | Hur kan det vara kaos när du säger att inget händer? Gnälla tycks vissa göra hela tiden.... Problemet är förstås att regeringen är en minoritetsregering och att den behöver stöd över blockgränsen för att få igenom förslagen i riksdagen. Alliansen tittar än så länge passivt på men det tycks inte vara någon vinnande strategi... Att samarbeta med SD som leds av nynazister är förstås otänkbart | |
kovikstippen | 2015-09-01 15:43 | |
![]() | Det är svårt att enas om landets högsta ledning har någon åsikt. Man kan inte "diskutera förutsättningslöst" i frågor om landet. Självklart har alla inblandade alla möjliga förutsättningar och mandat. Att hävda något annat är bara löjligt. Ytterst få partier har bara rent mjöl i påsen om man skådar i historien S - Ådalen 1931? Tvångssterilisering på 1960-1980 -talet? MP - militanta grenar som begår terrorhandlingar så sent som under 2010-talet? (sabotage av kärnkraftverk, släppa ut minkar mm) V(PK) - Har till hyfsat nyligen haft mycket täta kontakter med Sovjet/Ryssland. Hur vid dessa kontakter återuppstått under Putin lär komma ut. Kommunisterna tog död på flera miljoner fler judar än Nazisterna. Allianspartierna har säkert gjort massa dumheter någonstans i historien, men har ju mestadels varit i opposition. Skillnaden mellan Nazister och Kommunister är att de sistnämnda vann och fick skriva historien. Samma äckliga resultat från två olika håll. Nazismen är en avknoppning från Socialdemokraterna. Ibland verkar S vilja göra dem till högerextremister. I verkligheten är/var dom vänsterextremsiter. Nazisternas politik gick ut på att stärka folkets situation och hade ingenting med adel, företagsledningar eller rika att göra. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-09-01 17:29 | |
![]() | Kovikstippen, Det där i näst sista stycket har du fått rejält om bakfoten. I Italien, där fascismen uppstod var den en motrörelse mot kommunismen, som socialdemokratin har sitt ideologiska ursprung i. Nazismen liknade fascismen men la till lite rasism, rasbiologi och lebensraum i det hela. Dina analyser och dina definitioner av ord lämnar en hel del övrigt att önska. Vi får helt enkelt stryka ordet förutsättningslöst i SAOL. Det ordet finns inte....... "Förvirring är ett tillstånd och inte en egenskap" | |