Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 70 |
Mobilspel
Pågående | 19 686 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
totravel - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:16 | |
![]() | liminal, Jag ser detta som ett tecken på att det inte går att stoppa vågen genom att minimera pullfaktorerna i det sena skedet. Man måste minimera pull-faktorerna så nära pushfaktorerna som möjligt rent geografiskt. Detta måste man göra genom att kraftigt utöka kvotflyktingsystemet. Alla som ansöker om kvotflyktingstatus och som har giltiga asylskäl ska bevilja status som kvotflykting. Annars kommer de människor som har möjlighet alltid att fly för att söka sig en säkrare och bättre tillvaro. | |
Rhotheta | 2015-12-02 10:23 | |
![]() | Jag kunde inte se någon signal över huvud taget och det fanns ingen koppling till diskussionen. Har du något samband du vill påvisa får du skriva ut det. Mycket egendomlig post. | |
Rhotheta | 2015-12-02 10:27 | |
![]() | Det är inget dilemma. Australien har visat exakt hur man gör för att få noll drunkningsolyckor. Vill vi undvika drunkning, gör vi som de. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:34 | |
![]() | Drunkning dödar oavsett om det är i Medelhavet, Australiens kust eller Öresund. | |
marmotte | 2015-12-02 10:50 | |
![]() | Australien har haft framgång med sin strikta hållning. No Way. You Will Not Make Australia Home. Det är inte lönt att du kliver på en båt mot Australien, du kommer inte in. Därför sätter sig folk inte i båtar och försöker ta sig till Australien. Det sparar många liv. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:58 | |
![]() | Hur vet du det? De dör kanske i krig eller sjukdomar pga sin bostadssituation. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-02 10:59 | |
![]() | *om de stannar kvar i flyktingläger osv . | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 11:03 | |
![]() | Precis. Utgångspunkten är som sagt att de är på flykt vilket innebär att det enda man kan säga säkert om flyktingar är att de inte kan vara kvar i sina hemländer. Och längre tider i flyktingläger i Mellanöstern är ett fruktansvärt slöseri med människor. | |
AndersF4 | 2015-12-02 11:06 | |
![]() | Tycker Lågintensiv ställer en intressant fråga: "Hur hade inställningen till flyktingströmmen varit annorlunda om den var icke-muslimsk, är en intressant (hypotetisk) fråga att ställa sig. Hade det varit någon skillnad, vad tror ni?" Litet avhängigt om man menar den politiska inställningen eller gemene mans så antar jag att svaret skulle variera något, men det är nog "Ja" i båda fallen. Desto större likhet med oss själva vi ser i de som kommer hit, desto lättare är det säkert att acceptera dessa. Rimligt är också att anta att de som kommer från kulturer som mer liknar vår kräver mindre för att integreras. Det har troligen mindre med religion att göra, än med kultur och levnadssätt i övrigt. Möjlighet att kommunicera är, tror jag, också en viktig faktor. Vore det ljushyade protestanter från till exempel Mellaneuropa som anlände i stora skaror så vore säkert både allmänhetens inställning mer välvillig, och integrationen lättare, vilket sammantaget skulle göra att vår kapacitet var högre. | |
limpan__2 | 2015-12-02 11:07 | |
![]() | Visst inser du Rhotheta väl skillnaden mellan att bevaka gränsen till ett Austrailen som geografiskt är helt isolerat och valfritt land i europa? För övrigt är beteendet att internera folk i läger som ligger i andra länder ett vidrigt beteende och inget som bör ses som ett föredöme. Länderna som Australien har nyttjat har även börjar tänka om (även fast Kambodja nog är nöjd över att ha fått 29 miljoner dollar för att ta hand om fyra omplacerade flyktingar) och huruvida det ens är lagligt ska prövas i Australiensisk domstol. Bytet av premiärminister kan även det ge effekt på en ganska kritiserad politik. | |
AndersF4 | 2015-12-02 11:12 | |
![]() | Dålig meningsbyggnad i 3:e stycket av mig där, ber om ursäkt. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 11:18 | |
![]() | Latinamerikanska flyktingar möter samma fördomar i USA. Lyssna bara på Trump. När finnarna kom till Sverige möttes väl även de med blandade känslor. Samma med greker, turkar och folk från Balkan. Men nog är det så att mycket olyckligt sammanfaller med muslimsk invandring. Det har väl bara eskalerat sedan 9/11. | |
AndersF4 | 2015-12-02 11:50 | |
![]() | En tanke som då och då slår mig, är det absurda med att vi förhåller oss till varandra med allt ifrån rädsla/skepsis till "jag är villig att döda och dö", beroende på på olika tolkningar av i princip samma tvåtusenåriga fantasybok. Det säger litet om hur upplysta vi som människor är. Kommer det om ett par tusen år finnas grupper som är villiga att döda varandra beroende på olika tolkningar av Harry Potter? Eller har vi då kommit längre? | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-02 12:03 | |
![]() | Sen är ju hatet/fördomarna specifikt riktat mot just arabiska muslimer vill jag tillägga. Det är ju inte så att man talar om muslimska malaysier, indonesier eller muslimer från Balkan. | |
popsomfan | 2015-12-02 12:26 | |
![]() | Att folk går bärsärk pga en 2000 år gammal bok är precis lika oförklarligt som att 20% av Svenska befolkningen helt plötsligt gett upp allt vad empati och medkänsla heter. Masshysteri är ett väldigt mänskligt beteende. | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-02 12:43 | |
![]() | "Jag menar mer vilken attityd som flyktingar möts av. Om man, för att ta ett tydligt exempel, bränner ner flyktingförläggningar så är det inte en bra attityd som skapar välvilja och integration. Om man däremot ger dom ett vänligt leende, byter några ord med dem, bjuder hem dem på en kopp kaffe, hjälper dem tillrätta i någon form av föreningsliv eller som arbetsgivare bryr sig om att öppna ansökningskuvertet även om det står Muammar Muhammed på det är jag övertygad om att integrationen hjälps av det." Ja, det skulle den göra. Men hur tänker du? De som inte vill ha mer invandring - hur ska de göra? Jag tycker i rimlighetens namn att det är de som vill ha hög invandring som bör sträcka sig lite extra - det finns ingen anledning till att de andra ska göra det. - Ja, det hade varit lättare med integrationen om alla önskade mer multikulturalitet. Men det gör inte alla. Det bör man acceptera från politiskt håll. Det är bra att arbeta för större acceptans - men att inte acceptera att motståndet finns är på ett sätt ett totalitärt tänkande. | |
ingson | 2015-12-02 12:44 | |
![]() | Jag tror inte alls att 20% har gett upp medkänsla och empati. Men att regeringen och alliansen upplevs som osäkra,svävande på målet medans SD är tvärsäkra beträffande problemet och dess lösning. Där skolmedicinen kan tveka om diagnosen,vilja ha mer utredningar och prova sig fram med behandlingen så är alternativmedicinen tvärsäker på (sin påhittade) diagnos och vet alltid vad som är bäst att göra. Sånt lockar | |
carlmartin - Ej medlem längre | 2015-12-02 12:47 | |
![]() | "En tanke som då och då slår mig, är det absurda med att vi förhåller oss till varandra med allt ifrån rädsla/skepsis till "jag är villig att döda och dö", beroende på på olika tolkningar av i princip samma tvåtusenåriga fantasybok. Det säger litet om hur upplysta vi som människor är. " Det har du rätt i. Samma mekanismer är igång mellan de som vill ha högre respektive lägre invandring - bägge sidor begår ofta misstaget att se den andre som en "dålig människa" på grund av dennes åsikter. | |
Rhotheta | 2015-12-02 12:53 | |
![]() | Om människor hade vingar skulle troligen fler bo i träd. Jag skulle säga att det är lättare att bevaka Öresund än Australiens kust. | |
Rhotheta | 2015-12-02 12:54 | |
![]() | Människor och situationen är som de är. Det är vad vi har att förhålla oss till. Inte fantasiscenarier åt något håll. | |