Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mz_lzrd2016-01-11 14:43
Antal inlägg: 2498

Jag kan ange källor:

Useful Genetics I & II, dr Rosemary Redfield, University of British Colombia

An introduction to Evolutionary Genetics, dr Mohammed Noor, Duke University

Jag tror båda är på EdX nu. Useful Genetics är iaf.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-11 14:45
Antal inlägg: 2885

Totravel. Jag blandar in dig. Hur menar du att vi pratar om olika saker?
(jag vet hur dna fungerar, hoppas jag)

micro1132016-01-11 14:45
Antal inlägg: 17540

totravel
Jag är inte delaktig i det argumentutbyte som varit mellan de två ..

Ja, man kan delta i samma debatt utan att vara direkt involverad i det utbyte som sker mellan två eller flera andra ..

Precis som vattenkillen vid plan kan vara där och till och med bidra utan att vara deltagare i matchen.

Rhotheta2016-01-11 14:50
Antal inlägg: 4992

Totravel.

Jag skulle eventuellt göra ett försök om jag för mitt liv kunde begripa vari problemet ligger.

Vill Nora hävda att etnicitet inte existerar, eller att det är ett totalt oanvändbart begrepp? Är det dit vi tvingas kan vi ju alltid falla tillbaka på något riktigt enkelt och bekvämt.

Var några förövare blonda och blåögda?

Om inte, vad är Noras bärande poäng?

mz_lzrd2016-01-11 14:50

Totravel, jag och Nora tycks tala om två olika begrepp, etnisk identitet och genetisk etnicitet. Om jag adopterar ett svart barn från Afrika och låter det växa upp i min helvita familj i ett helvitt bostadsområde och barnet senare i livet drabbas av högt blodtryck, så finns det faktiskt idag blodtrycksmediciner för svarta människor som inte är identiska med blodtrycksmediciner för vita människor med europeiskt ursprung. Vilken medicin ska mitt barn välja? Barnet känner sig troligen europeiskt, hens etniska identitet är förmodligen svensk.

Om man då är Nora så ska adoptivbarnet ha blodtrycksmedicin för vita. Jag hade valt den medicin som har störst chans att vara effektiv mot det förhöjda blodtrycket hos den person som lider av det, och jag hade struntat i om det var rasistiskt, för jag vill att mitt barn ska ha ett bra blodtryck.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-11 15:02

Här någonstans började diskussionen. Jag hade inte en aning om att du pratade om dna.

!Det är bara i Sverige man skriver svensk om alla som satt foten på svensk mark, Loco. När en person benämns som medborgare skrivs ut, så avses person med utländsk härkomst. Det är därför som SVT i sina språkregler rekommenderar att man använder ordet svensk, inte svensk medborgare.

Om man kommer från ett annat land, så kommer man alltid från det landet, oavsett var man bosätter sig. Om jag skulle flytta till USA så inte blir jag amerikan i samma ögonblick som jag träder över gränsen".

mz_lzrd2016-01-11 15:14

Men där står ingenting om etnicitet, Nora. Loco bad micro att bestämma etniciteten hos en räcka kändisar. I mitt adoptivbarnsexempel så vore det uppvuxna adoptivbarnet svensk (om hen kände sig så, jag hävdar att man alltid måste kolla med individen det handlar om), men inte etniskt svensk. Kulturellt svensk, men inte genetisk.

Kom ihåg att begreppet etnicitet inte innebär någon som helst värdering av KVALITETEN på generna eller individen som bär dem.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-11 15:14

Nej här började det nog. se nedan. Etnisk svenska? Senare så påstår mz-lrd att man kan göra dna-prov. Det blev lite långsökt för mig i alla fall. Det är svårt att hänga med när två människor attackerar på samma fråga.

"Att man inte skriver ut etnicitet på de män det handlar om är just för att rara människor som t ex Mollee ska tänka att det lika gärna kan ha varit etniskt svenska män som omringade och trakasserade folk. Och, ännu viktigare, för att människor som inte är så rara inte ska få tuppjuck och börja anklaga tidningen för att förgifta våra okritiska ungdomars sinnen och ha en agenda som går ut på att misskreditera muslimer. "

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-11 15:21

Det blir lite jobbigt att hela tiden backa i det som har varit. Om jag har läst in mig på tråden så brukar jag akta mig för att bara dyka ner på en punkt-

Min fråga kvarstår. Hur vet man efter att ha läs ett reportage vilken etnicitet personerna har? Ännu konstigare blir det om man dessutom måste ta ett dna-prov först.

totravel - Ej medlem längre2016-01-11 15:32
Antal inlägg: 4735

Rhotheta,

Det känns som om det borde vara utrett nu. Eller också har jag inte heller någon aning om vad det handlar om.

Micro,

Om du var vattenpojke/flicka så skulle du säkert vinna skytteligan i serien.

Rhotheta2016-01-11 15:33

Är det inte bättre att börja i andra änden? Svävar du i tveksamhet över huruvida de omnämnda var blonda och blåögda?

Rhotheta2016-01-11 15:35

Totravel.

Vi får hoppas det... :-)

totravel - Ej medlem längre2016-01-11 15:39

Här är anledningen till att svenska traditionella medier undviker att använda etnicitet på misstänka.

"
Respektera den personliga integriteten

7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.

8. Iaktta stor försiktighet vid publicering av självmord och självmordsförsök särskilt av hänsyn till anhöriga och vad ovan sagts om privatlivets helgd.

9. Visa alltid offren för brott och olyckor största möjliga hänsyn. Pröva noga publicering av namn och bild med hänsyn tagen till offren och deras anhöriga.

10. Framhäv inte berörda personers etniska ursprung, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande."

Denna princip är under attack nu när alternativ media struntar i de pressetiska reglerna.

totravel - Ej medlem längre2016-01-11 15:40

Sedan kan det alltid diskuteras om det är en bra eller dålig utveckling.

mz_lzrd2016-01-11 15:41

En del etniska skillnader framgår av en persons utseende, men framför allt är det användandet av orden "tyska medborgare" som ger vid handen att det rör sig om icke-etniska tyskar.

Nu är vi iofs tillbaka där vi började, SVT har språkregler som säger att ordet svensk ska användas ist för svensk medborgare eftersom det annars tolkas som att en person med medborgarskap men annan etnicitet avses. I Danmark och Norge skriver man norsk/dansk statsborger i betydelsen medborgare med annan etnicitet av just det skälet, att det ska framgå vad det är för några man menar. I Sverige får det bara framgå vem man menar om man menar en etnisk svensk. I annat fall är det en svensk som har gjort det. Se de svenska våldtäktsmännen på Finlandsfärjan. Flera av dem hade inte ens uppehållstillstånd, men färjan avgick från Sverige, varvid passagerarna omedelbart blev svenska.

Taharrush är en arabisk sedvänja. Googla gärna.

mz_lzrd2016-01-11 15:47

SVTs språkregler kunde lika gärna heta "Hur man med hjälp av krystade förskönande omskrivningar gör sig fullständigt irrelevant som nyhetsförmedlare". Skall länka till reglerna i sin helhet när jag har varit och tränat. Rekommenderar att man skriver ut dem och har pappret liggande där man brukar se tv, så kan man själv översätta det som sägs på SVT.

Men nu bråttom.

janne1212122016-01-11 15:48
Antal inlägg: 4722

"Läkaren misstänks ha drogat en kvinna i Stockholm, våldtagit henne och därefter fört bort henne till en fastighet utanför Kristianstad."

Du menar som här totravel när yrket enligt Expressen visar sig vara så viktigt.
Varför kan man inte skriva om etnicitet lika gärna?

totravel - Ej medlem längre2016-01-11 15:56

janne,

Ja, läkare brukar de alltid hänga ut.

Nora1 - Ej medlem längre2016-01-11 15:58

Det kan kanske vara relevant i de fall yrket är av viss betydelse?

totravel - Ej medlem längre2016-01-11 15:59

Janne,

Jag tänker inte försvara de pressetiska regler som finns. Jag är kluven i frågan och är dessutom inte direkt insatt i hur det fungerar på en tidningsredaktion.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?