Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2008-05-13 20:12
Antal inlägg: 6214

Jag tycker mest det är intressant vad mycket värde det ligger i ordet vegetarian, särskilt för folk som inte är det.

Jag minskade min köttkonsumtion radikalt för säg fem år sedan. Äter numera inte biff, fläsk mycket sällan, fågel då och då och fisk ganska ofta.

Från början var min tanke att återgå till någon slags "söndagssteksfilosofi" för att inte konsumera så mycket kött (tycka vad man vill, men köttindustrin har blivit ren produktion och det är skam) och istället sats på en fin ekologisk och lokalt producerad köttprodukt. Det blev just inget kött alls.

Hur kommer det sig att folk hakar upp sig så mycket? Folk frågar mig om jag är vegarian, ungefär med samma spänning på ens svar som om man fick frågan "är du antisemit?".

Jag tycker om kött även om min mage inte pallar det så bra längre, men som köttälskare skäms jag över hur köttindustrin har blivit så effektiviserad att man talar om "produktionsenhet" istället för "ko" och man kommer på nya vägar att producera mer snabbare och billigare. Trots allt, kött kommer från djur och någonstans inom oss vet vi ju att även om vi bara vill äta och må bra, så finns det någon logik i att maten antagligen inte blir riktigt bra om den inte är framtagen med "kärlek".

LadyZara2008-05-13 20:13
Antal inlägg: 1057

Gräs, rötter och alger såklart. Med ett glas potatisavkok och en riskaka till efterrätt (vet väl alla att det bara är sånt vi veganer äter).

upa - Ej medlem längre2008-05-13 20:17
Antal inlägg: 2565

Tre gånger har jag varit med om att jag fått kött istoppat i min mat när jag ätit ute av ren jävulskap. Det är lite ledsamt att det är så utbrett det här hånandet av vegetarianr och veganer.

lacrimosa2008-05-13 20:18
Antal inlägg: 50

vegetarian av både etiska- och miljöskäl.
ser ingen anledning till att äta djur.

min sambo är köttätare, och jag klagar inte[så mycket].

Budalv - Ej medlem längre2008-05-13 20:21
Antal inlägg: 2199

Å, potatisavkok som är såå basiskt :)

Jag är en jättesnäll och vidsynt vegan. Det är bara ibland när jag direkt stöter på nån lönnfet köttätare som slickar sig om munnen och fäller nedlåtande kommentarer om att äta upp mina djur, som jag tappar kontrollen. Jag nedlåter mig aldrig att argumentera utan släpper bara ut fårabaggen så han kan stånga degmagen i fråga och visa vilka domesticerade jordbruksraser som tagits fram bara för människans skull... ¤galet skratt¤

Budalv - Ej medlem längre2008-05-13 20:25

Skämt å sido så finns Earthlings på Youtube, för er som missat den. Man behöver ju inte vara vegetarian eller vegan för att tycka om djur och intresset för djurs välmående kan vara nog så stort från köttätares sida.

LadyZara2008-05-13 20:33

Haha, det är rätt Budalv!

sheryl2008-05-13 21:33
Antal inlägg: 21

Sant, Budalv. Så var det för mig innan jag tog steget över. Jag tror så här: vi vegetarianer så långt före vår tid, att ingen förstår oss i dagens hjärtlösa samhälle. ;-)

sheryl2008-05-13 21:34
Antal inlägg: 21

Shit, sorry, missade ett är där.....

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 21:47
Antal inlägg: 42

jag är världens djurvän, håller på med hästar. Har två hundar och två katter...

Äter massa kött och jobbar som styckare...

Få ihop den matematiken då ;)

Jag föddes till kött och grönt-ätare och är kött å grönt-ätare... svårare än så är det inte i min värld :)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 21:48
Antal inlägg: 4715

Tänk på regnskogarna som skövlas för att skapa plats för åkermark nästa gång du känner dig duktig för att du äter havre.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-13 21:51

Jag tror synen på djur skiljer sig markant mellan vegetarianer och vegetarianer :) Faktiskt har jag träffat på en vegan som säger sig avsky djur. Han påstår att han känner för att sparka till katter så fort han ser dem. Däremot tycker han det är fel att utnyttja djur och detta är en värdeting han har läst sig till. Han är vad man skulle kunna kalla en djurrättsorienterad vegan. Han tycker det är fel att utnyttja andra individer samt att det är fel att tillfoga andra lidande. Han är en så god vegan som någon, men han tycker att djur är onödiga, äckliga och totalt intelligensbefreiade.

Ganska tänkvärt.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-13 21:52

Ursäkta stavfelen. Äter soppa.

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 21:57

fast jag kan hålla med om att jag inte gärna äter kött som jag inte vet vart det kommer från... men det är enkelt att spåra nötkött i dagens läge... å det är det jag helst äter

LadyZara2008-05-13 22:00

E Solu -de mesta grödorna som odlas på regnskogsmark går till djurfoder. Det går åt mer grödor till ett kilo kött än om man direkt stoppar i sig grödorna...

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:01

tror inte jag har sämre djursyn än en vegan eller vegetarian...

Det handlar mest om att veta vad man stoppar i sig... och från var. Hur djuret blivit behandlat, vad det ätit osv...

Va menar ni veganer att vi ska göra med alla djuren om vi inte som alla andra köttätande varelser äter det vi behöver?

upa - Ej medlem längre2008-05-13 22:02
Antal inlägg: 2565

Jag tror djuren klara sig utan oss.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-13 22:03
Antal inlägg: 4715

Och djurfoder får väl ändå sägas vara en vegetarisk kost, för vegetarianer. Om det inte är Whiskas då. Vidare finns det tecken på att växter är mer framgångsrika organismer än eukaryoternas dergenererade ättlingar.

LadyZara2008-05-13 22:03

Tror du att man föder upp köttdjur om ingen äter kött Ciana?

ciana - Ej medlem längre2008-05-13 22:04

då bildas det som mellan alla andra djur som förökar sig frenetiskt... SJUKDOMAR! då dör dom väldigt mycket saktare än nu.

Dom vilda djuren bara här i sverige har det problemet...
Harar, älgar mfl har drabbats av pester och sjukdomar av olika de slag på grund av att deras naturliga brist på fiender icke finns längre

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?