Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade24
Mobilspel
Pågående19 088

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YlBjörn2008-10-30 19:31
Antal inlägg: 502

Sylvia: I begynnelsen var tystnaden. Sedan kom Björn Ranelid. Och han var orange.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-30 19:42
Antal inlägg: 31064

Han är morgonrodnaden.

SÖDERTÄLJESK - Ej medlem längre2008-10-30 23:29
Antal inlägg: 41

Sånt dravel han skriver. Heja Skugge!

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-30 23:31

Kvinnan har talat. Bäva månde vi.

SÖDERTÄLJESK - Ej medlem längre2008-10-30 23:47
Antal inlägg: 41

Menar du Skugge eller?

serendipity6 - Ej medlem längre2008-10-31 15:48
Antal inlägg: 32

Som jag uppfattar det menar hon dig. På ett ironiskt och nedlåtande sätt. Jag håller med dig om Ranelids skrivande. Floskulöst och högtravande. Jag klarade bara femtio sidor.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-31 16:02

Serendipity666, jag håller också med om att Ranelid skriver dravel, men till skillnad från er så tycker jag inte att det motiverar ett "Heja Skugge!". Jag antar att det är det som gör mig till man.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-10-31 16:16

Beardo och Sylvia, jag är glad att jag kunde ge er lilla flirt extra skjuts. Men det verkar som om flirten har skymt undan det grundläggande argumentet för er båda två.
Sylvia uttrycker sig elakt och ironiskt om andra kvinnor. Jag valde att vända ironin tillbaka. Den gick uppenbarligen inte hem hos Beardo, men det var inte heller riktat till dig. Det var alltså ingen seriös analys utan ett sätt att vända på argumenten i avsikt att illustrera min poäng. Det enda jag hävdar om Beardos inlägg är att du skojade – och det baserade jag på ditt eget senare inlägg.
Det finns ytterligare en ironi i det här. Enligt våra kulturella koder är det fint att vara pojkflicka, men fult att vara flickpojke. När Linda Skugge ondgör sig över Ranelids läppglans förlöjligar hon just kvinnligheten hos en man, en flickpojke och är gör sig därmed skyldig till sexism. Sylvia gratulerar sig till att ha ett manligt tänkande och ett kvinnligt utseende – den kombination som ger en kvinna högst status. Två exempel på en typ av fördomsfullhet som är allt för vanlig i vårt samhälle. I de senare inläggen där där du, Sylvia, väntar på reaktion och ”känner ditt kvinnfolk” finns det också spår av kvinnoförakt. Men bara förakt för andra kvinnor. Själv är du inte inbegripen.
Jag vill också förtydliga mina ”primitiva hugg”. Det var inte alls min avsikt att jämställa dina tämligen milda form av sexism med exemplen på racism och homofobi. Jag ville bara visa på det logiska sambandet. Du hävdar din rätt att generalisera om kön. Jag ville visa att generaliseringar om ras och sexuell läggning mycket tydligare uppfattas som diskriminerande. Vi märker inte de fördomar och generaliseringar som är acccepterade i vårt samhälle. För hundra år sedan kunde du läsa mina ”primitiva hugg” i Nordisk Familjeordbok. Då hade de generaliseringarna av många setts som vedertagen sanning.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-31 16:35

"Elakt och ironiskt"? Sakta i backarna nu. Låt oss återvända till vad jag skrev. Jag svarade först "Tack" på Beardos påstående om att jag måste varit man i ett tidigare liv, och motiverade sedan detta på följande vis: "Jag tar det som en komplimang eftersom jag uppskattar den intellektuella självständighet som män ger uttryck för oftare än kvinnor." Jag säger ingenstans att det inte existerar kvinnor som är intellektuellt självständiga (det vore att slå undan benen på mig själv, och vilken självständig kvinna vill väl göra det?), jag säger att män OFTARE har den egenskapen. Är det kränkande för dig att jag - baserat på de män och kvinnor jag stött på i mitt liv - har den åsikten? Sorry, kan inte göra något åt saken - för så tycker jag verkligen. Och ja, jag anser att jag har full frihet att generalisera kring kön. Min utgångspunkt är biologistisk och därför är det inte tabu eller värdeladdat att påpeka skillnader mellan man och kvinna. Jag ser det som ren och skär vetenskap: En fråga om hur våra hjärnor är konstruerade. Att min bror har dubbelt så hög betapetrating som jag, beror inte på något annat än att hans hjärna lämpar sig mer för att på maximalt strategiskt vis placera brickorna på brädet. Det kan aldrig vara någon big deal för mig, för jag vet att min hjärna lämpar sig bättre än hans för annat.

Chribbbe2008-10-31 16:41
Antal inlägg: 42

Det var väl han som yttrade sig om Ljungbergs lön när han skrev på för Seattle... Att Ranelids arbete minsann var värt så mkt mer. Visst, att sparka på en boll är inte värt 20 miljoner, men att sitta och kladda ner saker på ett papper är fan inte heller värt 20 miljoner! Vad är det ansträngande liksom...

serendipity6 - Ej medlem längre2008-10-31 16:51

Beardo, jag kan mitt kvinnfolk.
med primitiva huggande på utkastat bete bekräftar du bara min tes.
Kvinnan har talat. Bäva månde vi.
Här har du några exempel på vad jag uppfattar som elakt och ironiskt. Du använder förakt och ironi för att trycka ner. Jag har sett exempel i andra trådar också, men tidigare bara uppfattat det som intellektuell arrogans. Du kanske har rätt i att du är ovanligt intelligent, det kan inte jag bedöma. Men det är i så fall något att vara tacksam över, inte något att stoltsera med. Det är inte heller sympatiskt att använda det som ett vapen.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-31 16:59

Serendipity, har det någonsin slagit dig att jag tycker att det är lite roligt att vända på steken och i egenskap av kvinna kasta ur mig saker som "Jag kan mitt kvinnfolk"? Jag tror inte det är någon idé att vi fortsätter diskussionen när du varken uppfattar eller uppskattar den nivå som ironin ger.

Jag har aldrig påstått att jag är ovanligt intelligent. Nu blandar du nog (återigen) in dina egna känslor i det jag skriver.

Chribbbe2008-10-31 17:05

hehe alltså... om inte ironin är hyfsat lättförstådd har den vill ingen mening... om du inte vill hålla ironin för dig själv förstås!

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-10-31 17:06

Jag har högre krav på människor än så.

serendipity6 - Ej medlem längre2008-10-31 17:13

Ironiskt att du skriver att jag inte uppfattar ironin i citat som jag nämner som exempel på ironi. Vem som misslyckas med att uppfatta vilken ironi kan vi lämna osagt. För vi vill väl inte vara elaka och arroganta?
Avslutningsvis har jag aldrig påstått att du har påstått att du är ovanligt intelligent. Uppfattningen att du anser dig vara ovanligt intelligent har jag fått av summan av dina inlägg.

Chribbbe2008-10-31 17:19

Haha okej! Det var ju ett intressant synsätt på det hela.. Men bra att du har krav på människan iaf!

ordprofeten - Ej medlem längre2008-10-31 17:48
Antal inlägg: 1302

serendipity6, det är intressant att se hur du använder dig av generaliseringar och grava förenklingar både vad gäller kön och samhällets inställning till könsroller. Beväpnad med en handväska full av stereotyper och fördomar dömer du ut andras uppfattningar så tydligt på grund av att de uttalas av just en kvinna...

Det hela vore mer acceptabelt ifall de värderingar du gav utlopp för vore dina egna, men de känns väldigt "kvinnojourspamflett" i mina öron, att heja på Skugge när hon använder sig av "härskarteknik" känns lite märkligt...

Vanligtvis brukar ju härskarteknik anges som ett av patriarkatets främsta verktyg när det gäller att förtrycka kvinnor... du kanske kan förklara varför det är ok att använda sig av det när man ger sig på sina systrar men inte i diskussioner med män? Är det så att det kanske finns en rädsla för mannens intellekt och att han ska kunna svänga sig med personangreppen på ett lite finurligare sätt än kvinnan? Isåfall kanske det trots allt ligger nåt i vad Sylvia skriver...

You put the pity in serendepity :)

kanamana2008-10-31 17:54
Antal inlägg: 169

Han är söt.

kanamana2008-10-31 17:54
Antal inlägg: 169

Ni är söta.

Beardo - Ej medlem längre2008-10-31 18:21
Antal inlägg: 151

Serendipity: "Det enda jag hävdar om Beardos inlägg är att du skojade – och det baserade jag på ditt eget senare inlägg."

Läs ditt eget inlägg en sväng till om du tror det för du hävdade en himla massa genom att tillskriva mig ord och t o m tankar, det var DET jag störde mig på.

Serendipity: "För vi vill väl inte vara elaka och arroganta?"

I så fall har du misslyckats fullständigt med dina inlägg i den här tråden.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?