Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade56
Mobilspel
Pågående20 550

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-05-25 02:44
Antal inlägg: 17496

bajs är äckligt men jag tror inte de dödar barnet genom att inte se det. Det är äckligt framförallt.Vem vill rulla runt i hundskit?

y not2008-05-25 02:45
Antal inlägg: 9014

önskedrömmar le-lou, fundera på vem som inte kan släppa vem du?

jag har precis läst lagen och dessutom klippt in alla relevanta paragrafer, du hävdar motsatsen. Då bör du väl även kunna visa var i lagtexten det står i stället för att hänvisa till en privat gullekattsida för innekatter.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-25 02:46
Antal inlägg: 4715

Hehe :) Men då måste man ju sitta i sandlådan. Är ju så mycket bekvämare om man kan skicka ut barnen att leka ensamma när de är 2 år. (Som en mamma brukade göra i ghettot jag växte upp i. Sen kom hon och klagade på min mamma eftersom vi inte var tillräckligt omhändertagande om ungen. Då skällde min mamma ut henne för att hon inte tog hand om sitt barn själv.)

le-lou2008-05-25 02:46

haha

vart står det i lagen att en kattägare inte har ansvar för sin katt? visa mig istället. Vad jag läser så står det :

Bestämmelser om ansvar för den som har en hund eller katt finns i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt lagen skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas om på ett sådant sätt som behövs för att förhindra att hunden eller katten orsakar skador eller andra olägenheter.

y not2008-05-25 02:48

le-lou vem har jag förolämpat och när? du har beskyllt mig för det liksom att jag lägger åsikter på dig men du kan aldrig komma med ett svar.

y not2008-05-25 02:50

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund, får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
Såväl förelägganden som förbud får förenas med vite.

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

19 § En skada som orsakas av en hund skall ersättas av dess ägare eller innehavare, även om han eller hon inte vållat skadan. Vad ägaren eller innehavaren har betalat i skadestånd har han eller hon rätt att få tillbaka av den som vållat skadan

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.

www.notisum.se/index.../i ndex.asp

märk att katt endast omnämns i första och 21 paragrafen

y not2008-05-25 02:50

eftersom du tydligen inte läste det när jag klistrade in det för en kvart sen

le-lou2008-05-25 02:52

skulle jag orka menar du? gå igenom alla sarkastiska kommentarer du släpper titt som tätt ?
vad sägs om din fina inlägg till Budalv - om att det är lätt att komma i groll med mig ?
Det är en jävla förolämpning , bara för att du har det. Och du kommer i groll med mig för att du och jag aldrig drar jämt och det vet du.
Det var fult skrivet.

upa - Ej medlem längre2008-05-25 02:52
Antal inlägg: 2565

Var bör man placera en bajskorv för att den ska räknas som en avsevärd olägenhet?

le-lou2008-05-25 02:53

y not : vad heter stycket ? Längst upp : Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. KATTER.

Ingenstans står det att en kattägare icke har ansvar för katten, katten själv har ansvar för sig själv?
Eller menar du på allvar att en katt ses som övergiven så fort man släpper ut den? Då är ju folk som släpper ut sina katter större muppar än jag trodde.

le-lou2008-05-25 02:55

Och jag vet mkt väl att det inte finns en lag om att katter ska hållas inomhus, ÄN.
Däremot finns det rekomendationer om att i tätbebyggda områden BÖR katter hållas inomhus tex.

Men vi pratade faktiskt om ansvaret hos den som äger djuret och jag vidhåller att du har fel om att en kattägare inte har det yttersta ansvaret för sin katt.

upa - Ej medlem längre2008-05-25 02:55

Le-lou, du har ju uppenbarligen problem med katter. Men om man kan lösa det här problemet med kattbajs just i sandlådan är det då ok att katter går ute eller vill du att man ska hålla dem inne av principskäl bara för att hundar inte får springa lösa hur som helst?

le-lou2008-05-25 03:10

upa nej---varför ska det krävas att jag har problem med katter överlag, jag har själv katter hemma. Men jag har problem med lösspringande katter i tätbebyggda områden ja.
Jag tycker det är oansvarigt att låta sitt djur springa ute vind för våg i städer ja, av flera skäl.
Även om hundar FICK springa fritt, så skulle inte hundägarna låta de löpa fritt, av egna skäl..som att de bryr sig.
Många kattägare är tyvärr så här....de köper en kattunge för en hundring, de idmärker inte, struntar i kastrering, försäkrar det inte , släpper ut de inne i stan och sen när kattstackarn är påkörd så undrar de hur det kunde hända..oj oj.

Y not, det står ju bl.a.: 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Jag tolkar den som :
Katter får släppas ut men ska hållas under sådan uppsikt att de inte kan vandalisera eller skapa problem för andra.

Det gör inte du förstår jag.

le-lou2008-05-25 03:19

grundproblemet jag har med det här är faktiskt hur olika många värderar husdjuret hunden från husdjuret katten.

Och att jag tror att det är just därför så många tillåter sina katter att ränna ute. En katt "klarar sig själv".
Lägg där till problemet med katter som springer in till folk, pissar på deras altaner, skiter i folks rabatter, repar lacken på deras bilar osv osv så blir det ju ett problem, även om det inte drabbar mig som äger katten.
Men det är jag som äger katten som ska se till att mitt djur inte ställer till med olägenheter för andra, och hur kan man det när man släpper ut katten på morgonen och tar in den på kvällen menar jag?

le-lou2008-05-25 03:21

dessutom lever utomhuskatterna i stadsmiljö kortare tid. Vad finns det för plus egentligen?
Som jag ser det inga. Lär katten från början att vara inomhus eller flytta längre ut på landet, alt lär den gå i koppel.

upa - Ej medlem längre2008-05-25 03:22

Le-lou, jag tror det finns andra skäl än ansvar till varför man har katter lösspringande men inte hundar. Katter skaffar revir och vill inte leva i flock som hundar. Katter har ungefär samma storlek oavsett ras. Hamnar katter i slagsmål är det en relativt jämn kamp. Hamnar en papillon i slagsmål med en doberman blir det en relativt ojämn kamp. Hundar och katter är inte likadana, därför passar det olika bra att ha de lösspringande.
Till skillnad från dig känner jag faktiskt ingen kattägare som är ansvarslös, som inte har kastrerat och märkt sina djur. Men jag vet att det förekommer. En lösning på det problemet hade varit att ta skäligt betalt för bondkatter.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 03:32
Antal inlägg: 2199

"Du har inte det nu, alltså tycker du att det inte är ett problem. "

Har inte vad? Har jag inga barn?

Le-lou. Jag har aldrig påstått att man behöver välja mellan barn eller katter. Man kan väl gilla både och. Jag menar att det hur som helst inte är nyttigt för barn att sitta i sandlådor och äta sand, eftersom där kan förekomma cigarettfimpar, alkispiss med mera..

le-lou2008-05-25 03:35

Katter passar jättebra att springa ute i rätt miljö, där är jag med dig. Stadsmiljön är lika illa för dem, som det är för hundar också. Både med tanke på katten själv, som för de människor som bor i området.

Att katten inte är ett flockdjur, nja.. den är ensamjagare ja, men umgås gärna i grupper. Revir, hundar gör också revir. Det där om slagsmål uttalar jag mig inte om, jag vet inte om det är riktigt relevant egentligen ? Hur som helst, jag tror inte det är de här grejerna som gjort att vi ser på katten som det djur som automatiskt ska få springa ute ensamma. Ute på landet är det en annan sak, där har man få eller inga grannar och ingen trafik, jag skulle ha både hund och katt lösa om jag bodde så jag kunde ha det så.

De flesta hundägare tar hand om sina hundar på ett sätt som kattägarna inte gör, jag säger inte att ingen kattägare INTE gör det.. men många tyvärr.
Hur många kattägare som har tex raskatter, släpper ut sina katter vind för våg? Jag känner ingen.

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 03:41

"Jag trodde föräldrar hade yttersta ansvaret för sina barn och se till att de inte äter bajs."

Hahahaha :)

Budalv - Ej medlem längre2008-05-25 03:46

Rättelse: "alkispiss". Piss från fulla människor. Tänkte även på helgfylla. Inte meningen att peka ut alkoholister. Berusade som får för sig att kissa i sandlådor (har sett det hända många gånger).

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?