Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 499 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-05-27 23:48 | |
![]() | Jag tror att det lätt blir så att när man är överviktig så "hugger" man på det man ser på som "kritik" när det gäller övervikt, troligen pga man vet med sig att man har en "dålig karaktär" när det kommer till att ha en egenkontroll över vad man stoppar i sig .... | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-27 23:50 | |
![]() | Gud förbjude om någon smal inte gillade denna tråd.. hur hade det sett ut. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-05-27 23:52 | |
![]() | Hur menar du då Trashone? | |
| Bergarn1 | 2008-05-27 23:53 | |
![]() | Umeå är en bra stad, finns bra träningsanläggningar osv för att folk skall hålla sig i form, jag tror att vi ligger ganska bra till här uppe. Å andra sidan är medelåldern här runt 31 års ålder eller något, vilket ger ett bias i sig. Tänkte bara lite allmänt sådär, låg utbildning är en "riskfaktor" för diverse sjukdomar, diabetes, hjärt kärl osv. Nån som har några siffror på utbildningsgrad kontra fettma? | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-27 23:57 | |
![]() | Psykiskt dåligt mående=fetma eller anorexi, alkoholister, narkomaner mfl. Vilka är det sen som mår psykiskt dåligt? Behöver väl inte tvunget vara låg utbildning eller folk boende på landsbygden.. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-05-27 23:58 | |
![]() | Bergarn 1, "Nån som har några siffror på utbildningsgrad kontra fettma?" Nope, inga siffror däremot så håller jag på att utbilda/omskola mig och göra mig av med onödiga kilon ... ;) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:01 | |
![]() | ordvältaren: Givetvis kan man inte bara möta midjan på det viset, tänkte bara att det kan vara en annan aspekt på det hela bara. Att behålla en smal figur fast man "lever osunt" är en variant som passar bra i samhället vi lever i nu. Hade vår miljö och våra livsförhållanden varit väldigt annorlunda hade kanske de som nu anses som hälsoriskerande människor varit de som levt längst. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:01 | |
![]() | "mäta" skulle det stå, inte möta. ;) | |
| Bergarn1 | 2008-05-28 00:02 | |
![]() | Hittade svar själv här. Undrar just om överviktsökningen pga lägre utbildning beror på sämre betalt jobb eller på något annat. Är det inkomsten som spelar roll (man har inte råd att äta nyttigt) eller om det är de drag som gör att man får låg inkomst som också avspeglar sig i vikten? Dock har väll alla möjlighet att äta rätt mängd? Finns det inget sätt man kan avgöra dethär på, rent populationsmässigt, med nån form av djup undersökning? www.fhi.se/templates...12 686.aspx | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:05 | |
![]() | Ordvältaren: Kanske har det att göra med att det skrivs om att tjocka äter för mycket? Självklart måste man äta för mycket eller för mycket av fel saker för att bli fet, men det kan nog röra sig om väldigt små mängder i vissa fall. Jag tror att det uppfattas som att all fetma skulle vara självförfållad. (Även de som är på strikt diet och har all karaktär man kan kräva verkar ju ha svårt att gå ned i vikt.) Den fetman du frågar efter kan ju faktiskt vara framkallad antingen på egen hand eller av föräldrar och det kanske inte framgått riktigt. Vem kan undgå att bli upprörd när en extremt fetlagd liten pojke i en livsmedelsbutik frågar sin mamma om han kan få fiskpinnar till middag, och gossens mamma frågar om han inte vill ha godis istället eftersom det ju är lördag? Jag tror iaf att de som själva är överviktiga och vet vad det kan innebära skulle reagera negativt. Det är ju absurt att föda upp vilka barn som helst på läsk, hamburgare och godis ISTÄLLET för mat :) Samma typ av förälder som har smala barn lär ju ge dem karies och andra besvär istf fetma. Att fetman kostar samhället pengar kan man hålla med om men man kan också invända med att för vissa måste fetma börja med orörlighet till följd av andra sjukdomar. Fetman är för somliga en följdsjukdom av exempelvis fibromyalgi eller reumatism. Hur vanligt det är vet jag inte, men jag kan tänka mig att en sådan person tar illa upp. Jag känner många äldre som har jobbat hela sitt liv och slitit ut sig och blivit mer eller mindre orörliga till följd av sina arbetsskador. Och med tiden fetlagda. Ingen vill väl höra att de kostar samhället pengar helt enkelt. Alla sockernarkomaner som får andra problem kostar ju också och så vidare... Sjukt är faktiskt att man inte får diskutera extrem fetma ur hälsoaspekt. Jag diskuterar gärna bristsjukdomar hos undernärda veganer och pro-ana/pro-mia-offer i kommande trådar. Anorektiker diskuteras här under seriöst och det ses som en självförvållad sjukdom i allra högsta grad, men även där finns andra strukturer att diskutera så som ideal, träningshysteri o.s.v. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:07 | |
![]() | Om det nu skulle hänga ihop med lägre utbildning. så ser jag framför mig att lönen för den som har lägre utbildning bara räcker till en mcdonalds på middagen, medan den med högre utbildning går ut och äter dagens med sallad o dylikt på sin middag. Fast jag vet inte om jag tror att det finns en koppling där emellan. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:08 | |
![]() | Nattravn, jag tror den som är naturligt stark och har lätt för att lägga på sig både muskler och fett är den som är bäst rustad för ditt scenario. Ofta handlar det isåfall om mesomorfa eller i vissa fall endomorfa personer. Ektomorfer däremot är nog inte så bra rustade. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:18 | |
![]() | "Och resultatet är... Din kroppstyp har element från både den mesomorfa och ektomorfa kroppstypen." Jag bör om andra ord bli medelålders. ;D | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:22 | |
![]() | Den där tutande båten i reklamen de hade var dock tillräckligt paranoidiserande att man borde kunna dö i förtid av den. | |
| JennieDear | 2008-05-28 00:23 | |
![]() | Jag bor i Tumba sedan ett år tillbaka och här är folk inte nämnvärt feta alls. Jag har bott på olika ställen i Norrbotten också och måste instämma med föregående talare om att det finns ett gäng riktigt feta personer i Piteå, men i Luleå däremot är människor bara vanligt tjocka. I Gällivare har jag sett fyra Amerika-tjockisar. Men vad vet man? De riktigt absurt stora tar sig väl inte ut ur lägenheten. Och då blir det svårt för såna som oss att kartlägga dem ;) | |
| Bergarn1 | 2008-05-28 00:28 | |
![]() | zimba: Det är frågan om faktiskt.. de som är arbetslösa i undersökningen har iofs stor andel fettma, men de har å andra sidan sjuk mkt tid till träning. Jag tror personligen inte att det BARA är det ekonomiska som styr där.... mcdonalds kostar typ 45spänn. räcker till en festmåltid om man gör den själv och värmer på. Det finns ta med sallad på många ställen som kostar lika mkt som donken. Tror det ligger lite mer under dethär än bara ekonomiska möjligheter Sjukt svårt att säga vad som är hönan och ägget här i ekonomin ubildningen osv. | |
| Kajsa Anka | 2008-05-28 00:39 | |
![]() | Man blir ju seriöst oroad av folks okunskap och fördommar här. Övervikts problematiken är oerhört större och mer komplicerad än vad någon av er här verkar tyckas förstå. Det är bara........bla bla bla. Nää..usch för sådana här trådar. | |
| emman | 2008-05-28 00:41 | |
![]() | Det är väl bra att man diskuterar problemet med fetma? Svårt att avgöra vad som är okunskap och fördomar när inte ens experterna verkar speciellt eniga om vad som är bidragande orsaker och inte. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-28 00:44 | |
![]() | Kajsa Anka, vad menar du själv att övervikt beror på? Att man aldrig fick en chans? Att ens föräldrar tvångsmatade en med skräp? Att det helt enkelt är för svårt att säga nej? Sköldkörtelstörningar? Genetisk fet-anlag? Fet-virus? När är det dags att lägga bort ursäkterna och inse att vi har ett ansvar åtminstone för vår egen situation? Hur kan man tro att någon ska respektera en när man inte ens är beredd att ta ansvar för vad man stoppar i munnen? | |
| Bergarn1 | 2008-05-28 00:45 | |
![]() | Kajsa Anka: Upplys oss då kajsa istället för att gnöla :-P | |