Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 19 973 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-30 08:37 | |
![]() | Håller med, tåg o buss är dyrt :S | |
| DeLaEm | 2008-05-30 11:28 | |
![]() | Buss och tåg behöver inte vara tokdyrt. Det beror nog lite på vart man bor...i alla fall när det gäller daglig pendling. /Em | |
| butterkaka | 2008-05-30 11:34 | |
![]() | jag tycker att bensin kan få kosta mer än det gör idag då det inte bidrar med något positivt till miljön. Vill man köra bil ändå kan man få betala för det också. | |
| balloon | 2008-05-30 12:02 | |
![]() | Vaddå "vill man köra bil ändå kan man få betala för det"????Hallå vakna! Här är man TVUNGEN att ha bil för att överhuvudtaget kunna arbeta och leva!!På Gotland finns inga pendeltåg/tunnelbana om nu alla Stockholmare o ni som har det tror så...Buss finns men går kanske om man har tur 1 gång i timmen eller en-två ggr/dag. Bensinräkningen hamnar på 2000 kr minst i månaden här för mig själv... | |
| Mårten | 2008-05-30 12:12 | |
![]() | ynot, OM de galna bensinpriserna beror på giriga magnater på en rutten global oljemarknad, vänligen förklara följande lista över bensinpriser: Icke-oljeproducerande länder i europa... Sverige: 13:60 kronor litern. Tyskland: 9:01 kronor litern. Spanien: 7:34 kronor litern. USA: cirka 6:40 kronor litern (varierar från stat till stat) Ryssland: 3.38 kronor litern. Kuwait: 1.26 kronor litern. Venezuela: 19 öre litern. Venezuela och Kuwait fuskar genom att subventionera priset på bensin, medan det ryska priset ungefär motsvarar vad bensinen skulle kosta i Sverige om den inte vore belagd med en massa obskyra skatter. Om nivån på det svenska bensinpriset berodde på ett upptrissat globalt pris på olja så borde väl bensinen vara svindyr globalt? (ja, oljan har givetvis blivit dyrare men ligger inte på någon nivå som motsvarar 13kr per liter) Jag ifrågasätter absolut alla dagar i veckan Al Gores godnattsagor om hur våra koldioxidutsläpp kommer döma världen till en varm undergång då Gores idéer saknar vetenskaplig grund och bara är just skrämselpropaganda. Kolla till exempel på projektet "The Global Warming Petition" som hittills har skrivits under av över 31000 vetenskapsmän inom de områden som Gores fantasier bygger på. Dessa 31000 experter med vetenskaplig bakgrund inom relevanta områden vederlägger den tes som försvaras av potentiella nobelska fysikpristagare som Britney Spears, Nicole Richie och Joachim Kerpner. Just Kerpner är ju nästan i en klass för sig även om man får jämföra med liknande tokstollar över hela världen. Han saknar dels HELT kunskap om relevanta vetenskapliga begrepp, och saluför dessutom saker i sin spalt i Aftonbladet som inte ens ingår i den större trädkramarkonspirationen utan antingen är tagna helt ur luften eller hämtade från paraguyanska serietidningar. Det är just fantasier och jag kan inte förstå hur någon tänkande människa kan svälja det. Jag tycker även att det är intressant att det är samma människor som uppmanar folket på landsbygden att "flytta dit jobben finns" (det vill säga storstäderna) som i alla andra sammanhang ogillar storstäder och föredrar att bo i kollektiv på landet, äta böngroddar och livnära sig på ekologisk getuppfödning. | |
| Mårten | 2008-05-30 12:14 | |
![]() | ( GAH! Missade blankrader mellan Spanien och USA, USA och neråt är oljeproducenter men den rubriken försvann... :/ ) | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-05-30 12:20 | |
![]() | Jag har inte varit särskilt aktiv i den här diskussionen, men det verkar som många är inne på det berömda koldioxidspåret. Själv är jag inte helt övertygad om att koldioxid är den verkliga boven utan börjar i likhet med de 31.000 forskare som skrivit på Petition Project att tvivla. Eftersom IPCC gjorde klimatdebatten till en tävling i vem som har mest forskare istället för vem som har faktiska rön så får man väl säga att de som vänder sig mot Al Gores skräckvision nu leder. Nazisterna gav ut en pamfletten 100 Författare Mot Albert Einsten, varpå Albert replikerade "Om jag har fel, hade det räckt med en..." Jag tycker det är talande att de båda klimat-tjatande sidorna ägnar sig åt samma sak idag, det visar hur mycket vi lärt oss av historien. Visst är det möjligt att för mycket koldioxid kan skada klimatet, men hur ofta funderar ni över de förbränningsstationer som byggs öveallt i Europa, ofta i städer, sådana som är tänkta att under hög temperatur förbränna sopor och avlasta kringliggande kraftverk? Problemet med dem är betydligt mer akut, de släpper ut mikroskopiska så kallade nanopartiklar i storleksklassen 1 ppm, sådana omfattas inte av miljölagar och därför är den här typen av förbränningsstationer inte bara välkomna utan även ofta subventionerade. Partiklarna går in i kroppen genom huden, vi behöver inte ens andas in eländet. De passerar obehindrat genom vävnad tills de stannar någonstans och med tiden anrikas de i kroppan. Det finns inte längre några tvivel om att de orsakar sjukdomar i allt levande, men de är helt bortglömda i koldioxidens tidevarv. Jag tog dem som ett exempel, det finns flera. Vi ignorerar verkliga direkta hot mot miljö och hälsa till förmån för sådana som passats in i politisk modeller. Jag skulle vilja be människor fördjupa sig lite i planerna som hamras ut i skuggan av klimatpaniken, vad är det för lagar som skrivs för att reglera och kontrollera människorna? Vilka kommer få ta den stora smällen? Är det rentav frågan om att på global nivå genom WTO och andra internationella organisationer kodifiera Världsbankens massmordspolitik gentemot människor i tredje världen? Det kan också vara intressant att titta på de mest rabiata pådrivarnas förflutna, har de verkligen visat engagemang för miljön tidigare, eller är det helt enkelt avdankade fascister som hittat en ny infallsvinkel? Om miljön verkligen var det som stod i fokus skulle man väl inte med berått mod investera i fullkomligt livsfarlig teknologi i tätbefolkade områden medan man riktar folks uppmärksamhet mot något som när det kommer till kritan faktiskt tycks vara ganska harmlöst. | |
| blue_moon | 2008-05-30 12:21 | |
![]() | Peddape, du har rätt. Jag förundras ofta över varför många färdas så långt i olika ärenden. Till jobbet, till frisören och tandläkaren, till olika inköpsställen, till utflykts- och semestermål (som tycks vara mer attraktiva ju längre bort de ligger). Varför göra sig onödigt besvär? Nu när bensinpriset stiger kraftigt måste vi tänka om. | |
| Mårten | 2008-05-30 13:12 | |
![]() | "Varför göra sig onödigt besvär?" ?? Är det mer besvärligt att sluta tro på lögner än att flytta hela Sveriges befolkning till Stockholm. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-30 13:29 | |
![]() | Det vore en bra lösning. Alla utom jag flyttar till 08land. | |
| BOSSE46 | 2008-05-30 13:51 | |
![]() | tjena !en liten undran logistiken i trafiken? alla dessa tunga lastbilar som drar omkring på våra ganska slitna utarmade vägar ! och spyr ut massor av skit!! e detta riktigt ?nä tänk om !!!!!!!!!!! | |
| y not | 2008-05-30 14:08 | |
![]() | Mårten, nu sa dina inlägg lite, tack men framför allt tack till ordis inlägg. Som jag ser det är frågan stor och viktig. Att det sker en snabbt stigande uppvärming just nu tvivlar jag inte det minsta på, det finns det för mycket statistik vid sidan av min egen som övertygar mig. Sen hur det ligger till med sambanden kan jag vara mindre säker på även om jag httils har köpt Gores, eller snarare Flannarys och Lynas argument om växthusgaser. Att bensinpriserna varierar med ett lands skatter tycker jag inte spelar in i den frågan, men givetvis i frågan som tråden handlar om i huvudfåran :) men åter ordis inlägg fick mig att fundera lite, jag återkommer | |
| Mårten | 2008-05-30 14:16 | |
![]() | Tänk om hur? Om man gillar bröd får man väl för fasiken bosätta sig vägg i vägg med ett bageri? eller? Sveriges åkerier sysselsätter ungefär femtio tusen personer och har drygt fyrtio tusen lastbilar i drift. Bara pytteorten jag själv bor på har tre åkerier (och en förfallen järnvägsstation med runt fem passerande tåg per dag). Om vi slopar lastbilstrafiken och istället skickar allt med tåg, tror du då inte att vi eventuellt får utöka järnvägsnätet en smula (inte ens med nuvarande belastning går ju Sveriges järnvägar som en klocka direkt), och vad ska vi göra med de stackarna som inte bor inom gångavstånd från en järnvägsstation? Eller glöm det förresten, de kan ju flytta till Stockholm. Med nuvarande priset på diesel kostar det ungefär 75 kronor att köra en tung lastbil en mil bara i ren bränslekostnad så jag tror knappast att någon gör det bara för att det är roligt, utan att folk faktiskt behöver saker på ett längre avstånd från tillverkningsorterna än vad som kan lösas med handräckning eller rättvisemärkta cykelkärror. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-30 14:23 | |
![]() | BOSSE46, jag är benägen att hålla med. Har aldrig gillat lastbilar. De väsnar mer än vanliga bilar och stör flytet, vilket orsakar många onödiga inbromsningar och accelerationer. Skulle all lastbiltrafik ersättas med tågtrafik eller zeppelinare skulle därför biltrafiken flyta bättre, och småbilarna (som är mer miljövänliga än cyklar) skulle inte behöva slösa energi på inbromsningar och accelerationer. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-30 14:41 | |
![]() | Jag tar förresten tillbaka det där om småbilar. Det var bara spekulation. Se www.treehugger.com/f...t_ ener.php istället. | |
| y not | 2008-05-30 14:55 | |
![]() | Det är faktiskt rekordmycket transporter som går på järnväg. Aldrig förr har så mycket transporterats på järnväg som nu. En transportform som kommer upp ibland och som har en potential är ju båttrafik alltså längs kusten. Visserligen är den långsammare men mde justintimeprincipen att ha lagret på väg, så kan det vara lönande. Sen är ju frågan också om tillväxtsamhället med en allt mer ökande konsumtion/produktion är lösningen på världens problem=? | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-05-30 15:04 | |
![]() | y not, det är det nog enligt herr Norberg: video.google.com/vid...54 64137680 | |
| y not | 2008-05-30 15:08 | |
![]() | jo att många anser det vet jag, orkar inte se den aktuella videon. Men de finns de som anser att klimatförändringar har ett direkt samband med den ökade tillväxten också. | |
| Mårten | 2008-05-30 15:28 | |
![]() | >> "Att det sker en snabbt stigande uppvärming just nu tvivlar jag inte det minsta på" Det här är ju ett av de slugare inslagen i Kerpners list, att avfärda oss som inte tror på mänsklig påverkan på klimatet som folk som förnekar det uppenbara i att klimatet konstant förändras. Jämför med följande dialog: Person A: Ack och Ve! Tor måste vara vred idag. Regnet öser ned. Person B: Vad säger du? Det är väl inte Tor som ligger bakom att det regnar? Person A: Är du dum i huvudet? Ser du inte att det är blött överallt? Person B: *svimmar av idiotin i person A:s argumentation* Person A: Kan skulle man införa en straffskatt på försäljning av getkött och getmjölk. så att ingen har råd att sälja getprodukter för förtäring längre, så att man därmed kan återgå till att offra getterna till gudarna istället. Då blir nog Tor glad igen och det slutar regna så förskräckligt. | |
| emman | 2008-05-30 15:28 | |
![]() | y not, tack för dina siffror, jag har sett liknande siffror själv. Problemet är att du kan vara inne på 100 olika informationssidor om dylikt och få ungefär lika många svar. Hur gick du tillväga för att sålla och ta reda på vilka uppgifter som var mest riktiga? | |