Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:29 | |
![]() | Flubber har uppkallat sitt namn efter filmen. Flubber diggar Robin Williams. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:29 | |
![]() | Egentligen ska inte vikten vara det viktiga i livet. Ofta är det något överviktiga personer som tränar som är de med bäst provresultat och som faktiskt är mest hälsosamma. Är man smal och smäller i sig pizza är det lika fel som om man är fet. Problemet med många småtjejer som är helt utan erfarenhet av livet (som dessutom ser sig som riktiga provokatörer, men enbart är korkade och pinsamma) som tycker att man inte ska kunna äta en pizza om man är överviktig. Många "smalisar" äter så fel att de har mer hälsobekymmer... Även smala personer bör äta nyttigt. | |
| zmiley | 2008-06-24 21:29 | |
![]() | Visst är man bortskämd. Men jag tar bilen 150 meter när jag hämtar tidningen för att slippa låta ansträngd när jag väcker barnen en halvtimme senare. | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:30 | |
![]() | Fast Flubber menade såklart att filmen är lika BRA som Guppisen är fyndig... :P | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:31 | |
![]() | Enough is tillräckligt. Rock on Guppisen! :) | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:33 | |
![]() | Flubber äter gröna, studsande slimebollar till frukost. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:34 | |
![]() | Guppa 2008-06-24 21:24 tyra: jag kommer inte försätta mig i den situationen Grattis Guppa!!! Som vet hur ditt liv kommer att se ut!!!! Att du slipper äta mediciner som gör att du går upp i vikt, att du slipper depressioner eller annat som också kan störa livsrytmen, att du vet hur och vad du ska äta för resten av ditt liv oavsett vad som händer.... | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:34 | |
![]() | du ska alltid vara så smart flubber, analyserar mig in i minsta detalj | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:35 | |
![]() | Tack mamman!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är lyckligt lottad jag vet!!!!!!! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:37 | |
![]() | Jo, jag märker det Guppa! Trodde jag också, sen fyllde jag 26.... | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:38 | |
![]() | Vad hände då? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:39 | |
![]() | Vi väntade på min dotters tredje hjärtoperation och de (doktorerna) upptäckte att jag hade cancer... | |
| Guppa - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:43 | |
![]() | aj då | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 21:44 | |
![]() | Ja, typ... | |
| Zizzi | 2008-06-24 21:47 | |
![]() | Det här med övervikt resp. undervikt kan ju bero på en mängd olika orsaker. En människa kan ju drabbas av en ätstörning, t ex: *Anorexia nervosa - Den som är drabbad känner sig ofta tjock, fastän hon väger för lite. Tanken på att gå upp i vikt gör henne livrädd. Att äta vanlig mat ger ångest. *Bulimia nervosa, hetsätning - Den som lider av hetsätning vräker tvångsmässigt i sig stora mängder mat för att sedan ofta kräkas upp den. *Binge eating disorder (BED), eller hetsätningsstörning - Vid BED kompenserar inte den drabbade för hetsätningen genom att kräkas, laxera eller hålla en extrem bantningsdiet. Följden blir nästan alltid att den drabbade blir överviktig. Uppemot 30% av alla svårt överviktiga lider av BED. *Ätstörning UNS - kallas de lindrigare varianterna av ätstörning där olika kompensationsmetoder som kräkning, laxering, vätskedrivande medicin eller fasta och intensiv motion används för att banta. Människor med ätstörningar upplever att de inte själva har kontroll över sina behov, sina impulser och hur de handlar. De upplever sig styrda av krafter utanför sig själva. Om man går igenom deras levnadshistoria, visar det sig att vissa saker återkommer. När de var barn, har omgivningen inte reagerat på ett korrekt sätt på signaler som anger behov eller uttrycker känslor. Om omgivningen inte förstår barnets verkliga behov och reagerar adekvat på dem, hindras barnet att lära sig att bli medvetet om sina behov. Antingen känner människor med ätstörningar inte kroppens signaler för hunger och mättnad eller så bortser de från dem. De äter av andra skäl än fysisk hunger, t.ex. trötthet, stress eller tristess. Förhållandet till maten gör den drabbade förtvivlad och hon klarar inte av att få någon ordning på det. Sen så finns det ju (som jag tror andra har skrivit i tråden) medicinska orsaker. Jag känner människor som varit tvungna att få kortison av olika anledningar och biverkningarna kan då vara ökad matlust, viktökning och viss svullnadskänsla som orsakas av att vätska binds i vävnaderna. Dessa personer har då att välja mellan att försöka hålla sig friska och därmed gå upp i vikt, eller bli sjukare men hålla sig smala. Sen finns det naturligtvis feta människor som har blivit så för att de är lata, äter för mycket osv, men det finns så många orsaker till fetma så det är enbart korkat att uttala sig så enkelspårigt som trådskaparen (med vissa anhängare) gör. | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-06-24 22:08 | |
![]() | Ursäkta att jag säger det, men vad trött jag blir på sådana här blaj-trådar, kan man inte använda sin hjärna samt söka reda på lite fakta om vilka olika anledningar det finns till att människor blir överviktiga, innan man slänger ur sig hånande kommentarer om att det säkert oftast bara är lathet och dålig karaktär som leder till övervikt? Tänk efter före nästa gång, och annars har Zizzi här ovan skrivit ett bra inlägg om en rad av andra troliga anledningar till att man kan drabbas av övervikt. Tror att det är väldigt få överviktiga som inte är medvetna om sin övervikt, samt kämpar hårt för att bli av med den! | |
| Snoosy | 2008-06-24 22:08 | |
![]() | mamman. jag blev så ledsen över vad du fått gå igenom. Hoppas det ordnar/ordnat upp sig | |
| Giraffinna - Ej medlem längre | 2008-06-24 22:10 | |
![]() | Ganska ny här men överviktig vill bara säga en sak "Om jag är fet kan jag göra nått åt det. om du är korkad så kan du inte göra nått åt det" Alltså bättre fet än dum | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-06-24 22:12 | |
![]() | Ja, jag blev också ledsen för det mamman gått igenom. Bland annat därför jag kände jag att sådana här trådar kan verkligen vara sårande läsning för många. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-06-24 22:14 | |
![]() | Jodå, nu är allt ok... förutom det att jg måste äta medicin resten av mitt liv och har jättesvårt att gå ner i vikt (om jag föjlt normen borde jag rasa i vikt och ha svårt att gå upp i vikt, men med min tur så....) Jag har inga värre saker än känselbortfall, lätt att bli röd och lite "slapp" hud där de skurit och delat nervtrådar och annat tjafs. Risken för återfall är liten bara jag äter medicin... Har en pigg tjej på 10 år som trots sin "litenhet" kan vara med i det mesta och använder sin rullstol väldigt sällan. | |