Spelrum
| Giraffen | 10 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 12 |
Mobilspel
| Pågående | 19 635 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-07-12 23:04 | |
![]() | Illi: Om jag tar bilen så tar det mig från att jag sätter mig i bilen tills jag lämnat barn och är på skolan ca 15 min(och då tar jag med tiden det tar att säga hejdå till min dotter och kramas). Om jag istället tar bussen så går ca 35 min åt till promenerande mellan hem & busshållplats, hållplats & dagis, dagis & hållplats, själva resan tar ca 30 min. Då har jag ändå inte tagit med den tid som blir då jag får byta buss och vänta på nästa... Jag tar bilen... ;) | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-07-12 23:21 | |
![]() | Jag måste köra bil för infrastrukturen i mitt liv...Sen är det rätt jobbigt med kollektivtrafik. Ungar som sparkar en i ryggen från sätet bakom, människor som inte bryr sig om att dom hostar en rakt i ansiktet osv. Det går nte att folk att göra något för miljön med syfte till deras goda nattur, det måste finnas tids och monetära ekonomiska incitament för att det ska gå. | |
| fidelio | 2008-07-13 00:00 | |
![]() | endast i sin bil kan man lyssna till sitt musikaliska favoritstycke på hög volym utan störande element i omgivningen! vad är meningen med livet? att sitta och trängas i en buss/tunnelbana - eller att njuta av kultur i sin bil? (dessutom kan man ju inte lita på något färdmedel som framförs av någon annan än en själv) lev i nuet och vägra ställa bilen, trots skenande bensinpriser. | |
| veggie_d | 2008-07-13 00:03 | |
![]() | "så då känner du verkligen genom att du kan köra mer bil att du mår bättre. Visst är det en intressant känsla?" Nja. Jag mår väl inte bättre av att köra mer, däremot är den nya bilen tolv gånger roligare att köra och att ha kul är förstås en intressant känsla :) | |
| silverdrop - Ej medlem längre | 2008-07-13 00:30 | |
![]() | Jag kan bara hålla med Grönöga...Jag är också bekväm o tar bilen. Men jag arbetar också som taxichaufför o skjutsar väldigt många människor hit o dit som verkligen inte kan åka på annat sätt....Hur ska man tänka då, då? | |
| silverdrop - Ej medlem längre | 2008-07-13 00:31 | |
![]() | Ska alla dessa människor stanna hemma? | |
| fidelio | 2008-07-13 00:43 | |
![]() | ja, om man ska vara sann miljövän ska man ju inte lämna sin bostad (och helst ha lyset släckt). allt man tar sig för ute i samhället förbrukar nämligen energi. | |
| krutmarie | 2008-07-13 01:41 | |
![]() | grönöga, tycker du gör helt rätt! Du har tid att prata med din lilla på väg till skolan, krama henne, inte bara säga "spring" och dessutom har du lite tid för dig själv därefter i lugn och ro. Man måste få tid för sig själv ibland också för att orka med allt annat. Jag tänker visst på miljön (så mycket jag orkar!, det är sånt himla tjat just nu om det), men många som skriver, skriver och snackar mest, är ju unga människor som inte ens vet vad det betyder att ha barn, heltids/deltidsjobb och dessutom hem och hushåll att sköta. Det är så lätt att snacka när man är en ung, utan förpliktelser mot egna barn, entusiastisk miljökämpe att tala om hur alla vi andra ska bete oss. Tror att många av alla dessa idealister kommer att få ändra lite på sin, ibland ganska stenhårda, uppfattning, när dom själva får lite mer att ta hand om än "bara" miljön. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-13 01:46 | |
![]() | "snackar mest, är ju unga människor som inte ens vet vad det betyder att ha barn, heltids/deltidsjobb och dessutom hem och hushåll att sköta" Nä, många unga är ju ute och utbildar sig i andra länder, läser peace studies och hälsar på i fattiga länder istället för att skaffa barn efter gymnasiet. Det är hemska tider vi lever i nu. Ned med ungdomen. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-13 01:47 | |
![]() | Ungdomar är faktiskt det största hotet mot miljön. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-07-13 01:48 | |
![]() | Man behöver ju inte gilla dem för att respektera deras åsikter. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-13 01:50 | |
![]() | Det är sant Budalv. Du är för klok ibland. :) Krutmarie, tycker att du har rätt, jag fick själv lust att skaffa bil efter att ha läst fidelios inlägg. Fidelio, jobbar du som bilförsäljare? | |
| fidelio | 2008-07-13 02:15 | |
![]() | illiterate: Jag är en oberoende debattör som vill alla människor väl! Tänk på att välja en flexifuelbil om du ska köpa nytt och en bil med katalysator om du väljer en modell från begagnatmarknaden. | |
| Jesper M | 2008-07-13 02:48 | |
![]() | sammåk! | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-07-13 03:44 | |
![]() | yamaha, om fler svenskar hade lust av att ställa bilen skulle det finnas ett större intresse för att utveckla och effektivisera kollektivtrafiken. detta skulle kunna leda till smarta lösningar som kanske kunde anammas av t.ex kina och indien. man kanske kunde införa 1:a och 2:a klass också, så att de som är lite känsliga vad gäller kontakt med folk som har miljöhjärta alternativt dålig ekonomi hade möjligheten betala lite mer för att skonas från alltför stora utmaningar? | |
| y not | 2008-07-13 10:37 | |
![]() | jag retar mig alltid lite på de där argumenten, Jag måste, det går inte, vi skulle hamna på ulandsnivå etc om att minska eller avsluta bilåkandet. Det är klart att det går. Vi har faktiskt en helt annan möjlighet idag än för hundra år sedan. Men mycket påminner det om sketchen "pengarna eller livet" också , där flertalet här nog skulle välja pengarna, för utan dem går det ju inte att leva. | |
| lisatheman | 2008-07-13 11:01 | |
![]() | Är det kanske så att allt bara handlar om att endel har bussfobi? Jag är inte ute efter att låsa in någon i sin stuga i skogen, de är dom som KAN som ska lämna bilen. Och många kan faktiskt. Vidare, YamahaJet, undrar jag om du läst en enda dagstidning de senaste tio åren..? | |
| Måns_E | 2008-07-13 18:03 | |
![]() | Det handlar inte om man kan strunta i att köra bil, det handlar om man vill och om man tror att det spelar någon större roll. Jag gillar att köra bil, dessutom så är det både praktiskt och höjer min livskvalitet. Bara en sådan sak att jag kan ta mig var jag vill när jag vill, utan att behöva åka flera timmar kollektivtrafik gör att jag tycker att min bil är värd varenda krona det kostar att ha den, även om det gärna hade fått vara lite billigare att äga bil. Vad gäller miljöpåverkan så tycker jag personligen att fokus läggs fel. Moderna bilar idag är relativt rena, jämför det med alla fartyg som åker runt och förgiftar världshaven, där finns ingen rening överhuvudtaget. De kör på slaggprodukter från oljeindustrin, som närmast kan liknas asfalt, katalysatorer finns inte ens på kartan. Det känns som att en förändring där skulle betyda väldigt mycket mer än om jag ställde bilen. | |
| lisatheman | 2008-07-13 18:18 | |
![]() | Bilar spyr ut gift! Visst, det finns massa andra saker som också är giftiga, men berättigar det verkligen bilen? Måste man göra något som är dåligt bara för att det finns något som är värre..? Det handlar om en helhetsinställning. Kanske verkar onödigt att sluta köra bil och sen kasta batterier i skogen, men man måste börja någonstans. Det handlar om att fråga sig: Vad kan jag göra för att hjälpa till? Jo, t.ex. sluta köra bil när jag inte måste, byta till lågenergilampor och börja slänga papper i pappersinsamling etc. | |
| Måns_E | 2008-07-13 18:44 | |
![]() | Jag tycker också att man måste se det i ett större sammanhang, men kommer fram till en helt annan slutsats än du. Vem har rätt? Dina argument biter inte på mig, jag tycker att du vill inskränka på min frihet, utan större belägg för det. | |