Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 105 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:10 | |
![]() | Beror det inte på vart i Norge man bor...mina kolleger jobbade i Oslo, och där vart det jättedyrt! | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:12 | |
![]() | Ja det är klart, liksom alla kapitalistländer tjänar man mest på dem om man är ung, frisk och inte behöver ta ansvar för andra än sig själv. Det finns ju många uteliggar i Oslo också har jag hört. Trots att Norge har så mycket olja... Men den vill ju iofs Illuminati ha, vanliga medborgare kan ju drömma om att få nytta av den. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:15 | |
![]() | Det ÄR jättedyrt. Vi har pratat om saken. Har diskuterat med en norsk kompis med släkt i nordnorge (är fö lättare att förstå nordnorska än det de talar söderut) och andra som jobbar inom vården om arbete och boende mm i Norge. Där är bättre lön, men dyrare att bo. Jag kan bo gratis, men måste ändå ha tex bil för att ta mig dit jag ska... Om man åker dit och jobbar i, låt säga, 2 veckor och får en månadslön för det... då måste du bo billigt och äta lite för att du ska få med dig en massa pengar hem. Om du bor här, jobbar en månad och lever "fattigt" under tiden kan du också spara en slant... Dock känar tex IVAsyrror och andra VUBare gött med pengar | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:15 | |
![]() | TJänar | |
| ZooN | 2008-07-14 23:35 | |
![]() | Alla ni som tycker ni tjänar för lite, byt arbetsgivare. Jaså, det gick inte? Jaha, varför sålde ni er valfrihet på det viset? För att ni ville "hjälpa människor" och "jobba med folk"? Så fint. Byt inriktning. Bli "sjukvårdskonsulent". Byt till privatvården. Går det inte? Har dom inte behov? Kan det vara så att det finns för många personer som är villiga att ge sig in i en bransch där man vet att man inte får dom pengar man tycker man förtjänar? Starta eget. Kan du inte? Kanske dags att fundera på att det kanske är där problemet är. "Du kan inte". Du tror att du inte kan. Du kan. Gör det. Nu. Våga ta steget och byt jobb. Vänta inte på att facket ska göras något för dig. Gör något för dig själv. Gör något för dina kollegor (nuvarande och blivande). Facket är en koloss som finns för sin egen skull, inte din. Det är en politisk institution som inte gagnar dig. Fixa din lön på samma sätt som du väljer, gör ett aktivt beslut. För du slentrianröstar väl inte? (Sorry, helt annat ämne att gå loss om.) :) Aja, kort och gott: Byt jobb! Nu! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:37 | |
![]() | Men ZooN, Vi har inget Mackdånalds i min stad så då blir jag utan jobb om jag inte ska jobba kvar på mitt jobb..... Jag är heller inte familjeläkare, chefsläkare eller nåt annat de söker heller.... | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:40 | |
![]() | Det är klart att man blir utan jobb om man säger upp sig. Det är därför man inte ska tacka ja till dåliga jobb till att börja med. Alla dör vi förr eller senare hur som helst. | |
| ZooN | 2008-07-14 23:43 | |
![]() | mamman: Så det finns McD och sjukhuset? Inga andra alternativ? Låter som en intressant stad, fast på fel sätt. Det finns andra städer, även om det är bökigt när man har barn. Blir dock lite värre om partnern har jobb som hen trivs med och inte vill flytta. Då blir det en fråga om hur man har det i sitt förhållande. Ska man ta en pissig lön för husfridens skull? Kan partnern acceptera att flytta och leta nytt jobb? Leta lösningar istället för problem. Att sätta sig ner och tjura för att ingen vill ge en mer pengar än vad dom behöver fungerar inte. | |
| E_Cantona | 2008-07-14 23:44 | |
![]() | mamman, kan bero på att norrmän inte käkar lunch... En kompis till mig jobbar där o han är helt förbryllad över att det inte går att få en tillagad lunch...Det enda som finns är mackor, norrmännen käkar mackor till lunch... | |
| asboi | 2008-07-14 23:45 | |
![]() | och ett glas olja till det så är man ready to fight | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:52 | |
![]() | E. Jepp och barnen får med sig mackor med chokladkräm (nutella) och sylt på till dagis och skola... ZooN- dags att läsa om det jag skrivit??? Jag har inte skrivit att det fnns McD på sjukhuset.... Du menar då att vi har några alternativ: 1 Flytta och göra den med fast inkomst arbetslös 2 separera och låte barnen flänga tor för att jag ska ha bättre betalt arbete 3 jobba och få något mindre betalt "för husfridens skull"... Hur i herrans namn har du fått detta ur mitt inlägg??? Du måste vara mästare i att vränga ord alternativt totalt missuppfatta ungefär ALLT! "Att sätta sig ner och tjura för att ingen vill ge en mer pengar än vad dom behöver fungerar inte." Vem i h*vete säger att jag tjurar?!?!?!? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:52 | |
![]() | Ja det är skumt att de inte äter varm mat. Det lär bli nästa trend som startar när det kommer fler och fler invandrare. Ett tips är att flytta till Oslo och starta en lunchrestaurang med god mat. Du lär bli miljonär. Kanske havregrynsgröt? | |
| asboi | 2008-07-14 23:53 | |
![]() | redan paxat | |
| Peddape | 2008-07-14 23:55 | |
![]() | Okej att sitta på fet lön om företaget gör goa pengar. Men att casha in sjuka cash även när det går - är ju dubbelmoral. :P | |
| Mirr | 2008-07-14 23:56 | |
![]() | För min del handlar det inte bara om att jag vill ha bättre lön utan även om att jag tycker att vi bör ändra syn på vad som är viktigt i livet. Kort och gott människosyn. Att mitt yrke och andra "människoyrken" har dåliga löner beror delvis på att det inte värdesätts bättre samt att det är typiska kvinnoyrken | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-14 23:57 | |
![]() | Mirr: JA!!!! håller med dig!!!! | |
| 1335991 | 2008-07-14 23:59 | |
![]() | Jobbar som kock och har både erfarenhet och utbildning och när jag läser vad man tjänar som USK mm så är jag faktiskt himla nöjd med min lön :) När alla räkningarna är betalda har jag iaf ca 7000 kronor/mån att göra av med :P Jag kan ju poängtera att jag har en sambo, men vi har inga barn..... | |
| Mirr | 2008-07-14 23:59 | |
![]() | Dvs. sjukvårdsjobben värdesätts inte förrän man hamnar där själv | |
| ZooN | 2008-07-15 00:01 | |
![]() | mamman: Det där var skoj. :) Vi har åtminstone en sak gemensam, ingen av oss har skrivit att det finns ett McD på sjukhuset. Läs om vad jag skrev om det var svårt. Andas lugnt innan. Du verkar upprörd. Du uttryckte dig som om McD var det enda andra alternativet på din ort om du skulle sluta jobba med det du gör nu....antingen begränsar du dig till att kika på "lågnivåjobb" eller så bor du i en intressant stad där det bara finns McD och sjukhus. Det vet inte jag. Det vet bara du. Begränsar du dig? mamman (fortfarande): ..och ja, jag menar att det finns alternativ. Du kan flytta själv och veckopendla; hela familjen kan flytta och du och din partner får båda nytt jobb. Jag har ingen aning om din familjesituation, men vissa kan se en familj som en sak som begränsar deras jobbval utan att det borde vara så. Ge mig lite credit. Jag säger saker på eget bevåg också. Vilt och galet, visst, men ibland blir det så. mamman (fortfarande): Sista biten skulle vara mer tydligt separerad från övriga textmassan. Ber om ursäkt om du trodde det var riktat mot dig direkt. Det var mer riktat mot alla fack- och strejk-ivrare i tråden. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-15 00:05 | |
![]() | Ok, Det jag menar är att där jag bor (jättestaden Sture) har inte ens en McD... Så stor är staden och så många ställen finns inte att arbeta på ( om vi inte vill öppna frisersalong eller fik, vilket vi har gott om förutom pizzerior då...). Jag är inte arg, mest förundrad över att mitt lilla inlägg kunde rendera i så mycket... Det jag menar om läkare osv är att om man kollar ams så är det ungefär det dom söker... I en storstad är det lättare att byta jobb om man inte trivs eller är nöjd med lönen. Det finns ju så många fler jobb att söka. iofs finns även fler som vill ha just det jobbet, men är man duktig så kanske det löser sig i alla fall... | |