Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 502 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bashargreen - Ej medlem längre | 2008-07-20 11:48 | |
![]() | le-lou jag undrar om du har barn | |
| Henry Fool - Ej medlem längre | 2008-07-20 13:38 | |
![]() | Man kanske måste se ordet "Tvinga" i en annan betydelse än det nödvändigtvis används i sin vanliga form. I fall man väljer se barnet föds helt utan ett socialbegreppsvärld, språk, erfarenheter, åsikter osv så betyder det att alla intryck som barnet får kommer läggas och vägas i mot nya erfarenheterna som kommer. Kulmenativt lärande kallas det för, jag kan inte riktigt hur det där fungerar. Men poängen är att även om man nu skulle låta barnet vara "fritt" ifrån "ansvar" så har man inte låtit barnet ta det ansvaret att välja eftersom föräldern har låtit barnet göra det valet, barnet står inte heller i position att förstå konsekvenserna av vad ett liv utan sociala strikta leder leder eller inte leder till, ett fritt val anser jag handlar om att man förstår konsekvenserna av vad handladet leder till och har möjlighet till alla olika alternativ. När man som förälder agerar imot ett barn tvingar man igentligen per atumatik barnet till ett typ av betende, må så vara att vi inte gör det medvetet. Om man slår morsan i familjen med wiskey butlejen på fredagar så kommer man lära barnet nåt, även om konsekvenserna över det lärandet är svåröverskådliga eftersom de erfarenheterna kommer blandas med andra erfarenheter likväl som att barnet kommer göra sin syntes av dem. Men poängen är att ett barn är aldrig total fri, den är beroende av sin omgivning, beroende av sociala koder, regler osv, den ska ju bli en männsika i ett samhälle. Var ska man dra gränsen för att fostra barnet till de principer som man själv tycker gör barnet till en bra människa. Samtal, uppmuntran, utskällning, helger ändamålen medlen, ibland eller alltid? Så om nu man har den där låt gå, gör för fan vad du vill principen, så tycker ju man att andra har störe rätt att uppfostra sitt barn än vad man själv har för ett barn måste ta sina intryck ifrån någonstans. Det är iallafall hur jag ser på saken | |
| klotrund | 2008-07-20 13:50 | |
![]() | Jag är både förälder och pedagog och hävdar bestämt att man som vuxen måste våga vara tydlig och "tvinga" barn och ungdomar i många fall. Hur får ni en tvååring att ta äcklig medicin? Hur får ni en störtkär 15-åring att välja semester med familjen istället för den mindre lämpliga pojkvännen? Extrema exempel, men jag möter dagligen barn som ser oerhört förvånade ut när jag som "fröken" kräver att de ska sitta still 10 minuter och arbeta med det som förväntas av dem. "Men jag vill ju inte" får jag ofta som svar,inte aggressivt utan bara konstaterande, och det anser barnen vara tillräckligt för att få slippa. Hur många analfabeter kommer vi ha om 20 år om man hela tiden tillåts ta den enkla vägen och välja bort det som är trist och jobbigt? | |
| Candee | 2008-07-20 14:01 | |
![]() | Har den erfarenheten att om man är tydlig och sätter gränser samt förklarar sedan barnen är små om varför man ska göra vissa saker så brukar det gå bra. Har funkat för mig iaf. Gränser måste man dock sätta och envist hålla. Även själv visa att det man lover ska man hålla. | |
| Femme_Fatale | 2008-07-20 14:23 | |
![]() | klotrund...antar att du är typ lärare eller nåt och möter många barn/tonåringar med den attityden tycker inte man ska lägga uppfostran på lärare utan det är föräldrarnas ansvar i första hand...jag tror att många tror att dagis/skolan/lekis/fritid s och allt vad det heter, ska stå för uppfostran av ens barn...... men det är hemifrån barn får sina värderingar och det är där det är viktagast att uppfostran sker.....lärare får ju knappt nån respekt i skolan nu för tiden....och inte vågar/får de bli arga på barnen då blir det ett j-vla liv klotrund....håller med dig om allt du säger beträffande le-lou inlägg i debatten spelar det ingen roll huruvida hon har barn....jag tycker hennes kommentar är klockren och jag har barn....4 st | |
| Candee | 2008-07-20 14:37 | |
![]() | Har nu läst le_lous inlägg och håller oxå med. När barn är mindre går det ofta inte att prata med barnen på det viset som när de är äldre. Man måste sätta tydliga gränser med JA och NEJ. Och absolut inte ge vika. Men däremot inte vara hård utan göra det med hjärta. Jag lyssnade mycket på dagisfröknar. De hade många bra tips och sätt för barnen och sa jämt att barn behöver tydliga gränser från tidig ålder. Jag litar på många års erfarenhet och kompetens. Delvis var det säkert det att min son hade en underbar dagis med personal som verkligen brydde sig om barnen. Anammade många goda råd på den tiden som jag har haft nytta av.. | |
| mimmipigg1 | 2008-07-20 15:31 | |
![]() | Varför tror alla per automatik att man inte stöttar och vägleder sina barn bara för att man inte vill"tvinga" dom till saker? Jag förstår verkligen inte.. Det har inte varit problemfritt på något sätt bobo flux. Utopi, ja kanske, men en utopi att sträva efter. Jag blir också arg, säger tyvärr ibland saker som varit bäst osagda. Men jag ber alltid om ursäkt om jag sårat någon. Det är, tycker jag, bästa sättet att lära dem att det är OK att vara människa. Att alla gör dumma saker ibland, men det viktigaste är att man står för vad man gjort och att man inte är en sämre människa för att man gör fel ibland. Jag är också generös med tid och engagemang. Mina barn ÄR prioritet ett. Jag struntar hellre i att styka och dammsuga, än jag struntar i att se mina barn och deras behov. Jag försöker komma till överenskommelser med ungarna, istället för att tvinga på dem min vilja. Och när vi nått en överenskommelse förväntar jag mig att alla parter uppfyller sin del av den. Jag tror på orsak/verkan filosofin. "Om jag beredd att sitta här i 10 minuter och göra färdigt det fröken och jag kommit överens om, är jag fri att gå om 8 minuter om jag är klar då. " Ge ungarna makten att styra sina liv gör man genom att ge dem valfrihet, kontrollerad valfrihet. Inte" du får välja vad du vill till middag idag, vill du ha glass med kola sås som enda mat ,så får du det". Utan " Du kan få välja mat idag, antingen kött eller kyckling. Tycker du det blir bra med en glass till efterrätt?" Så här tycker jag, så här kommer jag alltid att tycka. Och det har gått tillräckligt bra att uppfostra 2 egna+2 extra på det här sättet. | |
| kermis | 2008-07-20 15:53 | |
![]() | Jag tror egentligen att de flesta här tycker samma sak bara att ordet "tvinga" tolkas olika. Jag tolkar till exempel mimmipiggs sista del där som tvång. Alltså exemplet där barnet får välja mellan kött eller kyckling. Den får ju inget annat om den vägrar, eller? Valet står mellan kött och kyckling, basta. Hur är det INTE tvång? :) Jag tror inte att någon här syftar på ordet tvång som "äter du inte köttet eller kycklingen kommer jag att tvinga upp din hals och skyffla i skiten själv din jävla ungjävel" | |
| Femme_Fatale | 2008-07-20 16:17 | |
![]() | barshargreen.....du tror väl inte att folk älskar sina barn mindre för att att de inte har en fri uppfostran, helt utan tvång? jag är fullständigt övertygad om att alla här i tråden älskar sina barn över allt annat så diskussionen handlar väl inte om det | |
| mimmipigg1 | 2008-07-20 19:44 | |
![]() | Femme_Fatale; JAG är inte för fri uppfostran! Kermis; Ger du barn fler val än så, kan du lika gärna ringa nannyjouren direkt ;D | |
| kermis | 2008-07-20 20:15 | |
![]() | ja, alltså tvingar du den välja mellan dina alternativ... | |
| mimmipigg1 | 2008-07-20 20:24 | |
![]() | Är de stora nog är kylskåpet alltid öppet för dem, är de mindre kan de alltid välja att peta bort det de inte vill ha. Jag slår inte knut på mig för att göra hela familjen tillfreds vid varje måltid. Det som serveras här går att äta, jag lägger aldrig gift i maten ;) | |
| tetra090 | 2008-07-20 20:35 | |
![]() | "Tvång" innebär väl att man behandlar någon emot dennes vilja... Vad jag vet så kan barn inte alltid få sin vilja igenom. Däremot kan man vara principfast och ge barnet en stabil regelram. Tyvärr tror jag många barn får bestämma alldeles fö mycket och för ofta. | |
| le-lou | 2008-07-20 21:13 | |
![]() | bashargreen - jo jag har barn. | |
| le-lou | 2008-07-20 21:15 | |
![]() | (om du hade läst mitt längre inlägg så hade du förstått det :) | |
| bashargreen - Ej medlem längre | 2008-07-20 21:42 | |
![]() | lelou: men du ser så ung ut dessutom uppdaterar den inte tillräckligt snabbt plus att jag läser endast de som är intressanta sluta bråka nu jag har rätt | |
| bashargreen - Ej medlem längre | 2008-07-20 21:45 | |
![]() | kermit: du är bitter o sur och tråkig | |
| le-lou | 2008-07-20 22:05 | |
![]() | *skratt* jaha så gick det med det ! | |
| Nemi | 2008-07-20 22:15 | |
![]() | Jag har raderat lite tråkiga/olämpliga inlägg samt svar på dom som tappade väsentligheten då det första försvann. Tog inte bort något som var viktigt för diskussionen. /Nemi | |
| Softarman | 2008-07-20 23:20 | |
![]() | Jag tror olika uppfostran på olika barn fungerar bäst. Vissa klarar av att förstå "varför" och då kan man diskutera. Andra förstår inte det. Då får man helt enkelt bara bestämma. I det senare fallet är det givetvis VIKTIGT att hela tiden ha barnets bästa i åtanke. Man ska inte bestämma för bestämmandets skull. Jag hoppas verkligen att jag får barn av den första sorten då jag tror det är en mycket svår balansgång att vara en snäll despot. | |