Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 41 |
Mobilspel
Pågående | 20 175 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-10 17:31 | |
![]() | Naw. *kramar på norska* | |
Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-08-10 17:33 | |
![]() | Aaw... pöjkar va söte ni e da!! :D | |
skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-08-10 17:45 | |
![]() | Just det, Nephelia. Vad menar du, Vita Loafers. Varför borde Finland vara ett u- land "i så fall"? | |
alfamarie - Ej medlem längre | 2008-08-10 19:05 | |
![]() | Jag håller med E Solu: jag "hör" inte heller någon röst när jag tänker eller drömmer. Det har väl inte med öronen, utan med hjärnan att göra? OM ni har det på något annat sätt, vilken dialekt har er röst i huvudet? | |
Vasterljung | 2008-08-10 21:09 | |
![]() | Men man kan ju (eller i alla fall jag) tänka hur någon annan pratar, alltså i tanken "höra" precis hur någon annan pratar. Så då ligger det ju nära till hands att tänka med sin egen röst. De inre monologerna jag har med mig själv är ju med ord även om de inte hörs genom öronen utan uppfattas i någon hjärnvindling... | |
ylleylle75 | 2008-08-10 22:34 | |
![]() | nattravn ----------- Om jag föddes som döv? Nej inte som döv, men som hörselskadad och det har under årens lopp blivit försämrat med min arma hörsel. På papprena står det att jag är gravt hörselskadad och använder läppavläsning. Men på andra papper är jag 'klassificerad' dövblind.. som det så vackert heter. För att jag har ett kombinerat funktionshinder. Jag är alltså gravt hörselskadad och gravt synskadad med enbart tunnelseende. Ushers Syndrom type III (finska gruppen). Jag har alltså hört hyfsat och sett bra som liten men det har kraftigt reducerat. Försämras synen så försämras hörseln. Thats it. Jag har svenskan som första språk - teckenspåket kom senare. Jag har alltså talet - men använder teckensoråk då det är det bekvämaste och enklaste sättet för mig att kommunicera. Men oftast... läppläser jag för att jag ser så kasst(??!!). Så jag är inklämd i ett ingemansland - utanför i hörande världen för att jag inte hör och utanför i den döva världen för att jag inte ser teckenspråket så bra. Min sambo som är döv använder oftast taktilt teckenspråk med mig. Som kommunikationsmedel är SMS. MSN, MAIL och CHATT det bästa men .... det blir ju bara text.. Inte personligt bemötande liksom. Nu blev det väl lite väl mycket blottande av mig. //Ylle | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-10 22:47 | |
![]() | ylleylle75: Ahhaaa. :) Men då dog några av frågorna jag hade på g. Fast om din sambo endast är döv, har jag en fråga till honom (och kanske till dig beroende epå hur mycket du ser): När han/du ser film stör han/du inte ihjäl sig/dig på när det står uppenbara texthjälpinlägg då? Typ om man ser att det är åskväder så står det "Det åskar". Har man verkligen nytta av de texterna när de är jätteuppenbara? | |
ylleylle75 | 2008-08-10 22:55 | |
![]() | Nattravn .............. HAHAHAHAHA!!! Jaa du... Det är ganska kul det där.. 'Det ringer på telefonen' 'Dörrklockan ringer' 'En baby gråter' ..... det är rätt komiskt det där... för mig tycker jag det inte behövs.. Men det beror på vem som textar filmerna och oftast är det svenska filmer som har texthjälpsinlägg.. inte utländska.. vad jag kommer på. Jag störs inte av det men samtidigt skulle jag inte bli förtvivlad om det gick fett bort. *ler* //Ylle | |
ylleylle75 | 2008-08-10 22:57 | |
![]() | Nattravn ------------ PS!!!Jag älskar film. Och ser gärna. Helst på bio - men det går inte just nu.. Film är bäst på bio (men för mig är det bäst hemma för tillfället) Jag hinner inte ta in hela bioduken... | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-10 23:09 | |
![]() | ylleylle75: :D | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-10 23:10 | |
![]() | Då ska jag störa mig nästa gång jag ser såna där texter och om nån anser att jag är diskriminerande säger jag bara "ylle på beta säger att de inte är nödvändiga, så passa dig din pruttkorv!". | |
ylleylle75 | 2008-08-10 23:20 | |
![]() | nattravn ............ men det som ÄR irriterande är SVT ... de är skitkassa på och texta program. Seriöst!!!! 2010 ska sverige vara tillgängligt för alla.. men dit är det långt kvar... de hinner inte... | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-10 23:22 | |
![]() | ylleylle75: Det är nog bara bra, då blir du tvungen att göra något bättre med livet än att glo på tv, spela betapet t ex. ;) | |
ylleylle75 | 2008-08-10 23:23 | |
![]() | nattravn ....... ;P | |
HeFFner | 2008-08-11 00:39 | |
![]() | Oj vilken diskussion det blev här hemma. Jag "hör" ju i proncip allt jag läser, tänker och registrerar. Dvs. jag "översätter" det hjärnan tar in till en röst. Att höra röster i huvudet hela tiden tror jag är vanligt, men det verkar inte som om alla funkar så. Jag är musikalisk, kommer ihåg texter och lätt och har en förmåga att imitera hyfsat bra. Det är säkert en följd av att jag tänker i ljud. Skulle vara väldigt intressant att läsa ett svar på detta från någon som varit helt döv sedan födseln. /HeFo | |
Satyra | 2008-08-11 00:52 | |
![]() | HeFFner - Jag är deltidsmusiker/sångerska/ låtskrivare och (som tur är hehe) då även musikalisk och hör ändå inte tankar i ljud. Så den förklaringen stämde inte på mig i alla fall ;-) | |
HeFo75 | 2008-08-11 10:00 | |
![]() | Postade med fel konto. HeFFner använder jag bara när jag spelar mot min kille... Jag har funderat väldigt mycket på detta nu. Det är rätt tiltande att tänka på hur man tänker. Hamnar väl på hispan snart... men gud vad surrigt det är i mitt huvud nu. =) | |
Teppy | 2008-08-11 19:19 | |
![]() | Men hör man verkligen sina tankar då ? Tänker man dom bara inte... | |
uffe6y | 2008-08-11 19:24 | |
![]() | om jag tänker på en låt som elvis har sjungit så hör jag hans röst,,,när jag tänker på skit som jag tänker på så är det min röst...samma som när jag skriver på tangentbordet | |
Teppy | 2008-08-11 19:25 | |
![]() | fast du hör det ju inte på riktigt.. genom öronen.. du tänker det ju fortfarande. Det har ju inget med hörsel att göra. | |