Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 666

Forumkategorier

Användare Inlägg  
regina_12008-08-21 18:58
Antal inlägg: 35

brini

"det är aldrig fel på djuret - det är fel på ägaren! "

du kan inte mena allvar :O, menar du verkligen att alla djur är mentalt stabila?
Jag vill ogärna jämföra människor eller andra arter med varann, men det är ju som att säga att , det är aldrig fel på människor det beror på deras föräldrar.
I många fall är det ägarens fel att djuren får ett felaktigt beteende, men vi har tex "kamphundar" ( utan att för den saken skull gå in på det ämnet) som kan vara hur snälla som helst tills det knäpper i huvet på dom, låg retningströskel, fel avlade, fel hanterade etc. Finns inavel bland katter oxå där konstiga beteenden kan uppenbara sig.
Jag har försökt att hjälpa många djur och vissa går att rädda men man måste inse när det är kört, det gör inte ont att få en spruta och somna, är f ö emot onödig avlivning, slit å släng hantering, men det finns djur som inte ska vara i vårat samhälle och ägare måste ta sitt ansvar och se till att dessa djur inte skadar andra individer.
Tog hand om en hund som hade bitit hela sin familj, han blev min tjänstehund, en helt otroligt duktig hund, perfekt i tjänst men katastrof i familjen, jag trodde han var botad, hade han i 2½ år, jobbiga år då man aldrig kunde lita på han fullt, han hade blivit fel behandlad av sina tidigare ägare ( sönderälskad) aldrig fått vara ifred, när han morrade så trängde de sig på han ändå, han bet och lärde sig att trots bannorna han fick så fick han vara ifred , det var det han ville från början, han slutade morra, han bet direkt, en sån hund är väldigt svår att ha, för du får inte ens en varning, en sån hund är svår att lära att han ska gå tillbaka till ett normalt beteende när han lärt sig ett mer effektivt sätt att klara situationen, det slutade med att han OPROVOCERAT slängde sig över min då 4-åriga son och bet han rätt över ansiktet. Han blev avlivad ett par timmar senare med stor sorg.
Ursäkta den långa och kanske inte helt relevanta berättelsen , men det gör mig upprörd att höra att det finns folk som på allvar TROR att alla djur är normala och att alla kan räddas.
F ö så finns det faktiskt människor oxå som inte borde ha något existensberättigande.
Katten ska avlivas, den är uppenbart inte mentalt frisk och ett sånt beteende som du beskriver är inte ett beteende som man botar med lite piller eller psykologi.

kermis2008-08-21 21:20
Antal inlägg: 1323

regina_1: umh.. men är inte ditt exempel på hunden som bet utan förvarning just ett exempel där det var fel på ÄGARNA och inte hunden? Hade hunden fått vara ifred hos ägaren hade den ju förmodligen inte börjat bitas för att få vara ifred...

Jag tycker hela tråden är itnressant då så många VET hur just denna katt inte kan botas bara pga ETT inlägg från en person som dessutom inte är ägaren till den. Menar nu inte att ägaren verkar helt vettig, men jösses... hur VET ni att den här katten är bortom all räddning? Såg NI hur katten såg ut precis innan den attackerade till exempel? Har NI undersökt katten och VET att den inte har till exempel en fysisk åkomma som gör detta? VET ni hur ägaren tar hand om katten? Det kan ju faktiskt hänga på nåt så enkelt som att katten inte är aktiverad alls, och anfaller inkräktare pga frustration...

CHL2008-08-21 21:28
Antal inlägg: 1212

inte för att det går att uppfostra katter nå vidare.. men jag har två just nu.
Har hafft katter hela mitt liv.
Har även jobbat med att fånga vildkatter, strökatter och sommarkatter och aldrig varit med om att dom attackerar på det sättet.

Kan dom så smiter dom undan, jagar man o håller fast så attackerar dom. Aldrig utan anledning.

Så den katten borde nog undersökas hos veterinär, det kan ju ha ont? plågas av smärtor?

Finns det ingen fysisk förklaring, så hade jag valt att avliva.

ANDERStG2008-08-21 21:30
Antal inlägg: 7560

kermis: Tja, varför är folk över huvud taget på de här forumen? Våra liv är så tråkiga att vi vill uppleva ens lite katarsis genom att meddela att katten måste avlivas/dödas/tas bort/somna in/skickas till katthimlen/bli kortvarig på denna jord/skickas till katthelvetet/söka sig till sällare jaktmarker.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-21 21:39
Antal inlägg: 2590

Blanda inte ihop katter med hundar! Som någon sa tidigare struntar ofta katten i den typen av hierarki som hundar behöver och vill ha, även fast katter också ska ha "respekt" för sin "flock". Katter kan inte skolas genom klassisk hunduppfostran, jag förstår inte hur man ens kommer på tanken.

_abc_2008-08-21 21:39
Antal inlägg: 2200

regna1: Om du syftade på mitt inlägg med dina sista ord vill jag säga att jag ville få upp ögonen för folk och dra parallell till spykvården för människor. När det gäller djur är det "bara att avliva", när det gäller människor ska det botas med overksamma placebopiller och placebovård. Inte mycket hittills verkar ha funkat när det gäller att bota psykiskt sjuka mördare etc.

Katten har ju inte ens mer än skadat folk, inte i närheten av döda. Är det verkligen rätt att döda katten för detta?
Var är alla gossedjurskramare från "Varför respekteras inte liv?"-tråden? Där husdjur nästintill verkade ha lika mycket rätt till liv som människor enligt många.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-21 21:40

Håller för övrigt med kermis.

Tess22008-08-21 21:48
Antal inlägg: 26

Alla verkar ju vara helt överens: katten ska bort!

Din väninna kan ju själv välja mellan landet eller himlen (vilket kanske är samma sak för katten?)

Storamamman - Ej medlem längre2008-08-21 21:49
Antal inlägg: 26

Jag blir rent förbannad på hur vissa av er resonerar här. Det borde finnas djur körkort och bättre lagar om vem som skall få ha djur.

De som ser ner på rehabilitering kan ju köra upp sina djurkunskaper nånstans där solen inte skiner. Att ni är så trånga i ert sätt att vidda era vyer är ju patetiskt.
Några av er som skriver här vet uppenbarligen inte att hundar/katter kan rehabiliteras. Det finns som jag skrev i tidigare inlägg undantagsfall som inget annat val finnes. Att katter själva kan fatta beslut var inte bokstavligt talat. Utan kattens beteende avgör detta beslut i samrådan med en veterinär på behörig klinik. Inge sol o vårare i en skum vrå som bara säger javisst, ge mig pengar så skall den tas bort.

Om ni är intresserade av levande rehabiliterade exempel kan ni få detta av mina lyckade resultat. Har även en som tyvärr pga sjukdom blivit tvungen att avlivas.
Katter liksom människor kan ha olika grava/mindre grava hjärnskador som uppkommit i magen, eller vid förlossning. Detta kan resultera i ilskna utfall. I vissa av dessa fall kan katten faktiskt genom bra hem, bra aktivering och rätt konsekvent fostran bli en helt normal katt.

Jag kommer alltid verka för bättre djurlagar i sverige längre frammåt i tiden. Få djurkörkort är en jättebra idé och som nu kommer efter mycket om och men djurförbuds registret kunna synas i hela sverige. Nu kan inte längre en person som fått djurförbud bara flytta och byta komun, nu kommer det synas att personen har djurförbud överallt.

Nej ett tips om du anser att katten är ett problem

Prata med ägaren om detta som hänt. Be henne betala sjukhusräkningarna+medici ner. (hade ju jag gjort om nått av mina djur gjort så)
Be henne hålla koll på kattens beteende
Förvärras katten be henne då söka hjälp så kattens problem inte ignoreras
Kanske till och med lämna den till någon som kan problemkatt
Finns säkert någon i närheten

ANDERStG2008-08-21 21:51

Tess2: Tala inte för alla. Jag hörde några negativa röster. Själv ställer jag mig neutral och skulle gärna se lite mer diagnoser.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-21 21:52

Tess2: Och vilken tur att det är matten som avgör och inte ett gäng på betapets forum.

trashone - Ej medlem längre2008-08-21 21:55
Antal inlägg: 18678

Våra husdjur är till för att passa oss, om de inte gör det som i detta fall denna katt så har den förverkat sin chans att leva med oss. Detta med rehab låter så sockersött bra men katter och hundar som inte passar in bevisar bara att ännu har vår djuravel inte lyckats fullt ut.
Djurägarkörkort vore toppen. Men vad skall den innebära? Att om man får en djurindivid som inte är så som vi vill ha den så måste vi ha kvar den ändå?

Gladibyxan - Ej medlem längre2008-08-21 21:59
Antal inlägg: 42

trashone: Vet inte om bondkattsaveln någonsin har varit så värst kontrollerad... Verkar som om katterna klarar av att sköta den ganska bra själva överlag :)

trashone - Ej medlem längre2008-08-21 22:01

Och funkar de inte inomhus så tar man bort dem.

Sen så vore det toppen om just bondkatterna minskade i antal. Så dyrt är det inte med sterilisering.

le-lou2008-08-21 22:01
Antal inlägg: 17500

kermis : inte ETT inlägg dock :)

Jag är inte ägaren nej, men är det inte lite märkligt att alla utomstående uppfattar den här katten som opålitlig? Alla utom ägaren? Detta pga av att han gör utfall mot folk som kommer och hälsar på i lägenheten, inte lekfulla sådana heller.

Det otäcka med attacken kan jag känna nu i efterhand är att den kom så plötsligt utan en förvarning, ingen varning, inget resande av ragg, inte att jag "överraskade" honom med min närvaro, inget att jag gick så nära att han kände sig trängd - tvärtom, jag tog inte ens ögonkontakt med honom.

Tyvärr så fick jag en känsla av panik nu i dag när vår ena katt hoppade upp i sängen hos mig och skulle gosa, jag började tänka tankar som att "tänk om han också får ett flipp och flyger på mig". Usch, vill verkligen inte tänka sånt och utveckla en rädsla för katter som verkligen är djur som jag älskar och har alltid gjort.
Våra katter kan busa, leka MEN provocerar man dem (som vår dotter gjorde med dem när hon var mindre tex) så får man ta konsekvenserna också anser jag. Djur är djur och ska man ha djur i hemmet så ska både människor och djur känna till regler och vad som är accepterat beteende, åt BÅDA HÅLLEN!

Men INTE bli anfallen på ett sånt ursinnigt sätt som den här katten gjorde på mig. Aldrig. Läkaren sa att det syns på benet att den här katten varit helt ursinnig, jag har flera djupa bett plus ett antal rivsår där han försökt hållit sig kvar. Han har huggt flera gånger, och det har inte varit direkt lekfullt...allt annat än det.
Jag minns det som en svart hårtuss som skakade och en fet smärta, men jag minns det. :( Blev ledsen med, man kan inte låta bli att ta det personligt på nåt sätt, i bilen till sjukhuset kände jag att nån velat skada mig allvarligt. Wierd, men efteråt nu så tycker jag mest synd om katten. Jag tror stenhårt att han är sjuk. Mentalt.

Att ha kvar ett sånt husdjur som betett sig så här upprepade ggr är för mig samma sak som att tillåta en annan familjemedlem att få upprepade vansinneutbrott och jaga andra i familjen med kniv runt huset. Oacceptabelt.
Jag fattar inte varför min kompis inte vill ta honom till veterinären och kolla upp om han har nån fysisk åkomma.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-21 22:03

trash: Det verkar ju som om matten anser att katten passar henne, och eftersom det är hennes husdjur så har den alltså goda chanser att få fortsätta leva? Djur kan ha blivit skadade och illa behandlade av någon/några och därför fått problem i sin relation till andra utomstående människor. Men sådant kan som sagt "botas" eller gå över med rätt omsorg, oavsett hur sockersött det än må vara.

trashone - Ej medlem längre2008-08-21 22:04

Just det jag inte förstår. Ett djur attackerar och får leva vidare, må vara att det är en "liten" katt men förstår inte varför inte man på rättslig väg inte skulle kunna få den avlivad.

trashone - Ej medlem längre2008-08-21 22:05

- ett inte

ANDERStG2008-08-21 22:06

Bondkatter är väl fina. Men ja, förökningen borde begränsas. Tyvärr tycker många på landet att det är billigare med spade/hagel/vattentunna än sterilisering.

Gariam - Ej medlem längre2008-08-21 22:07

Le-lou: Det där låter verkligen illa. På fler plan. Hoppas att hon funderar över saken, också för kattens bästa förstås. Och hoppas att hela du läker snart så bra som möjligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?