Spelrum
Giraffen36
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 638

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Okej - Ej medlem längre2008-08-23 00:16
Antal inlägg: 4394

Tack! Jag blev rätt stolt faktiskt!

JaapConrad - Ej medlem längre2008-08-23 01:25
Antal inlägg: 1788

Soapan: "Hade dessutom titeln varit varför är ******sämre på betapet än svenskar, så ahde alla direkt sett hur fel det är."

1. Titeln var "Är män bättre på betapet?", inte "Varför är män bättre på betapet?".
2. Frågeställningen backas upp av statistiken. Och angående andra kategorier ser jag inget fel i att ställa den frågan heller. Förvånansvärt många i poängtoppen tycks vara från norrland, till exempel. Är norrlänningar bättre på betapet än svenskar?

Du är någonting på spåret i dina inlägg, soapan, och jag tycker därför att du är osaklig fast du inte behöver det.

Ang. inläggen från Gariam m. fl. att vi alla är individer och så vidare. Detta är naturligtvis sant, men det hindrar inte genusforskare från att ställa vikiga frågor som "Varför blir kvinnor våldtagna?", "Blir kvinnor diskriminerade på arbetsmarknaden?", etc. Det torde inte hindra oss heller. Att komma dragandes med att det är "kategoriserande" att analysera samhället över klass, kön och etnicitet känns sjukt 2007...

carlmartin - Ej medlem längre2008-08-23 01:32
Antal inlägg: 4590

män är bättre på betapet än på kvinnor.

_Candid - Ej medlem längre2008-08-23 01:43
Antal inlägg: 2602

Visst kan det handla om en starkare tävlingsinstinkt hos män, ser oftare män som bryter ihop vid än förlust än vad kvinnor gör och hör fler kvinnor än män prata med mig om att de spelar bara för nöjes skull mer än vad de gör det för att vinna =)
Själv ser jag det dock som en utmaning att hela tiden bli bättre teknikmässigt och vad gäller ordförråd och tävlar mer med mig själv än med någon annan.
Jag tror helt klart att kvinnor har lika stora möjligheter att bli lika bra i det här spelet som män och det är mycket troligt att man hittar många kvinnor som ligger i skiktet just under topplistan men som inte syns i den statistiken
(/_Candid som ligger på plats 112 då jag just kollade)

_abc_2008-08-23 02:41
Antal inlägg: 2200

"Det är naturligtvis oerhört generaliserande att tala om manliga och kvinnliga egenskaper. Det som stämmer på gruppen män stämmer ju inte in på varje enskild man.

Men jag har svårt att se det kränkande i att göra jämförelser mellan kön."

Jag citerar Birgerkung eftersom jag tycker att detta är good stuff.

Självklart blir det lika inbjudande som man att säga "vi är bättre" fastän man själv är en sopa på betapet, som i fotboll där "vi svenskar slog tyskarna" och vid förlust "förlorade "dom"".

Det är så att säga inte intressant att peka på man X som tillhör medelskiktet för att säga att män visst är medelmåttor. Det är bara en del av hela konceptet som många inklusive mig själv har sagt i denna tråd. Självfallet finns det både män och kvinnor bland de 1000 bästa, sämta och mellersta betapetarna. Men fördelningen kommer inte vara i närheten av 50/50 i åtminstone toppen och botten imo.

Candid säger: "Jag tror helt klart att kvinnor har lika stora möjligheter att bli lika bra i det här spelet som män ..."

Det här är då en tro som jag kan tänka mig att hålla med om. Men det är NÅGOT som gör att män allt som oftast dominerar toppen och botten. Vad detta beror på råder det delade meningar om. SJälv är jag iaf säker på att en stor orsak ligger i att desto fler män blir fanatiska inom något. Klart då att kvinnor inte slåss som kön på samma villkor om 10000 män vill bli bäst i beta medan endast 2000 kvinnor vill det. Ungefär så kan jag tänka mig att verkligheten ser ut. Inom nästan alla områden finns det fler vinststinna män än kvinnor som kan tänka sig att "offra sin vänstra pungkula" för att bli bäst inom något.

Att sedan tro att det är särskilt anmärkningsvärt eller se någon vidare bedrift i att en kvinna med 2400 poäng kan slå en man med 4200 i poäng tycker jag är lite kul, hahaha. Varians kallas det för.
En apa kommer till slut slå den 4200-ratade mannen någon gång om denne får tillräckligt många försök.

Sedan förundras jag över några i tråden som vägrar att inse att det råder skillnader mellan könen och ifrågasätter varför vi andra reflekterar över detta.
Den fysiska skillnaden mellan könen valde de flesta att inte ens nämna för att de tyckte att det var för självklart, men där har ni tvivlare ett rätt starkt argument till att det råder skillnad mellan könen. Om inte i fysisk styrka så kolla mellan benen på de olika könen.
Återigen är det här inte intressant att peka på en man i botten som är svagare än miljontals kvinnor. Se helhetsbilden.

mimmipigg12008-08-23 14:06
Antal inlägg: 370

Flickor/kvinnor spelar lite när de har enstund över. tycker det är ett kul tidsfördriv men inte meningen med livet....Tror vi tar det mer för vad det är helt enkelt, jättekul men inte superviktigt att vinna, för en hög ranking gör mig inte till en bättre människa...

Gariam - Ej medlem längre2008-08-23 14:15
Antal inlägg: 2590

JaapConrad: Har du tolkat det som att jag skulle vara emot genusforskning? Det skulle isf vara hilarious.

HajenKson2008-08-23 14:56
Antal inlägg: 35

jag tror på punkt 3 :)

vulcan2008-08-23 16:23
Antal inlägg: 7666

Jag tror att det är förmågan (eller kanske dysfunktionen) att kunna bli väldigt fixerad vid något som är huvudskälet till männens dominans på de övre nivåerna. Det ser likadant ut exempelvis i amerikanskt tävlingsscrabble - det trots att det totalt sett är fler kvinnor än män som tävlar och tränar på de olika klubbarna runt om i landet. Intelligenshypotesen tror jag inte på. Kvinnor presterar inte sämre än män inom de typer av intelligensförmågor som främst används i Scrabble. Den lilla, lilla skillnaden som lär ska finnas inom den visio-spatiala delen tror jag inte har någon inverkan. Inte heller tror jag att de mer utdragna IQ-kurvorna spelar in här. Det gäller främst extremvärdena och jag skulle ändå inte tro att vi är särskilt många rena genier som spelar. Däremot gissar jag - vilket jag skrivit om i en annan tråd - att det troligtvis krävs en IQ på nånstans kring 125-130 för att kunna hävda sig i toppskiktet av Scrabble. Där finns vad jag vet inte färre kvinnor än män när man analyserar IQ-tester.

Främst tror jag - helt seriöst - att man ska ta den manliga dominansen här som ett psykologiskt sundhetstecken. För kvinnorna alltså :-)

soapan - Ej medlem längre2008-08-23 19:48
Antal inlägg: 510

Jag känner spontant att jag hade behövt en kvinna av Gudrun Schymans kaliber för att förklara vad jag tänker.. Hon var upptagen idag..Seriöst killar och tjejer.. Det är en väldigt provocerande tråd...

Limerick - Ej medlem längre2008-08-23 19:53
Antal inlägg: 4099

Äsch Soapan.
Låt dom hållas pojkarna.
Det är väl underbart att de kan få gå runt och ha nån anledning att sträcka ordentligt på sig?
Annars brukar de ju alltid hävda att de kan skriva sitt namn i snön med piss-strålen och det kan inte vi.
Ärligt talat så kan det ju va kul för dom att få framstå som mer sofistikerade än så.

soapan - Ej medlem längre2008-08-23 20:05

du har en point där :-)

Gladibyxan - Ej medlem längre2008-08-23 20:06
Antal inlägg: 42

soapan: Varför inte Barbara Kruger? "Think like us" "Hate like us"

"Vi kvinnor" kunde gott behöva henne här ;-)

upa - Ej medlem längre2008-08-23 20:15
Antal inlägg: 2565

Jag håller med Vulcan samtidigt som jag börjar tvivla eftersom det verkar som vissa kvinnor inte kan se det som sägs ur ett vidare perspektiv där det ena inte behöver vara bättre än det andra utan bara ger olika utslag. Jag kan då glädja de frustrerade kvinnorna med att de själva verkar lida av den eftertraktade dysfunktionen.

Boxplay - Ej medlem längre2008-08-23 20:26
Antal inlägg: 74

Det är väl testosteronet som driver på män att prova på nya saker och bli mer tävlingsinriktade än kvinnor. Håller i övrigt med vulcans åsikter.

soapan - Ej medlem längre2008-08-23 20:28

upa: jag förstår verkligen inte ditt inlägg som en lidande fustrerad kvinna...

beaujolais - Ej medlem längre2008-08-23 20:33
Antal inlägg: 338

Några män är mycket bättre, vissa mycket sämre. Precis som kvinnor. Och jag måste säga att jag är inte helt säker på att jag verkligen spelar mot endera könet bara för att det står man eller kvinna i presentationen. Det är bara de där som "finns på riktigt" och som man förstått spelar irl, som verkligen är av det kön de påstår. Kanske.

Ska man tro att det verkligen är "rätt" kön på motspelaren så surar killar mycket mer när de förlorar, säger inte tfm osv. Det är fiftyfifty vilka som ifrågasätter en om man fuskar (har råkat ut för två stycken :p), så även av de som säger grattis eller liknande vid rullningar. Och pepparpeppar så har jag aldrig blivit kallad fula ord från varken nån kille eller tjej. Jo, fegis, när jag inte vill spela mot 700-rankade. Då är det oftast tjejer som skriver det.

Dyslekso2008-08-23 20:36
Antal inlägg: 8945

Finns det öht någonting som det tävlas i där det finns fler kvinnor i toppskiktet än män? Bara undrar, kommer inte på något själv.

upa - Ej medlem längre2008-08-23 20:36
Antal inlägg: 2565

Damfotboll?

alexon2008-08-23 20:37
Antal inlägg: 1173

den enda sanna anledningen är att pojkar är lite töntigare/nördigare.
men visst är det en kvinna som är bäst i sverige på scrabble?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?