Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående20 033

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-08-31 09:19
Antal inlägg: 18678

Håller med. Eller få höra vilka snåljåpar vi är.

ANDERStG2008-08-31 09:23
Antal inlägg: 7560

Frågorna går väl hand i hand. Att dränka/slänga/stycka/smäl la/vrida ihjäl 4-5 kattungar 1-2 gånger per år känns inte fördelaktigt för någon inblandad part (unge, mamma, avlivare).

Nunnelunan2008-08-31 09:33
Antal inlägg: 1172

Tråden inleds med:
katt
är det verkligen tillåtet att gå upp i skogen å slå ihjäl en vuxen katt ?en katt är ju seglivad

Att sterilisera (nu halkar även jag dit) är självklart med en sällskapskatt (jag har två, varav den ena är kastrerad). För gårdskatter plockar man bort en del jaktinstinkt genom kastrering och syftet med att hålla dessa är att de skall vara behjälpliga med att hålla undan en del skadedjur på höskullen etc.
Jag körde med P-piller på mina flickor, men en gång om året knappt kunde de inte hålla tillbaka sina lustar.
De lade pillret så att de kunde spotta ut det och försvann hemifrån några dygn...

kermis2008-08-31 09:46
Antal inlägg: 1323

"Kompetenskrav

För företag eller organisationer som bedriver verksamhet med slakt eller annan avlivning finns krav på att personalen skall ha genomgått utbildning i djurskydd, djurhantering samt bedövnings- och avlivningmetoder för aktuella djurslag. Personalens utbildning ska vara dokumenterad.

Förprivatpersoner och för andra typer av företag än de ovan nämnda finns inga formella utbildningskrav . Däremot finns krav på att den som genomför avlivningen skall kunna hantera djur på ett bra sätt och behärska den aktuella avlivningsmetoden. Dessutom kan det finnas andra krav som inte regleras i djurskyddsföreskrifterna, till exempel krav på vapen licens.

Avlivningsmetoder

Grundläggande krav på en avlivningsmetod är att den antingen är omedelbart dödande eller att djuren omgående försätts i ett tillstånd av medvetslöshet som varar tills döden inträder. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

För hundar och katter är det vanligt att man låter en veterinär avliva djuret genom överdos av narkosmedel. Även skjutning med vapen är tillåtet under vissa förutsättningar. Hundvalpar och kattungar som är yngre än 14 dagar får även avlivas med ett slag mot huvudet. "

Saxat från jordbruksverket.
www.sjv.se/amnesomra...04 305.html

le-lou2008-08-31 09:52
Antal inlägg: 17500

Ni som avlivar hemma, gör ni det för djurens skull (det med att slippa åka bil till vet och bli stressad osv?)
Jag har förståelse för det, men i samtliga fall av de jag känner som också väljer att avliva sina djur hemmavis, gör det faktiskt för sin egen skull, vilket de glatt säger - det är billigare och "mindre krångel" säger de. De påpekar samtidigt såklart att djuren inte lider mer el mindre än om de skulle ta de till vet, so whats the big deal? Jag köper det eftersom de är inga klåpare, de bara människor som klarar av att döda, en del fixar inte det däribland jag.
De kanske är unika, jag vet inte. Men med handen på hjärtat, handlar det inte främst om ekonomiska skäl och mindre krångel för ägaren?

le-lou2008-08-31 09:54

och jag tillägger samtidigt att vet man vad man gör, så borde det gå lika bra som att ta den till vet.
Personligen så skulle jag vilja att mina djur somnade in, vilket de har fått göra också när det väl har varit dags.

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 09:56

Minst krångel är det väl ändå att åka till vet, dumpa av djuret, ge pengar och åka iväg...

le-lou2008-08-31 09:57

nej det tycker inte de jag känner iaf. Ska ringas samtal, fixa tid, packa in djuret i bur el kartong, åka (flesta bor på landet och har en bit in), sen ska det betalas med.

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 10:00

Det är aldrig krångelfritt att avliva sitt djur. Hur man än gör tyvärr... Det vore skönt om de levde förevigt. Fas d missar man alla andra djur man skulle trffat genom livet.

Nunnelunan2008-08-31 10:04

Det handlar inte om ekonomi (se i ett av mina tidigare inlägg då vet sitter i köket och jag i sovrummet). För mina djur har jag upplevt att det är minst stressande att jag själv tar hand om det. Sedan använder jag de metoder som passar bäst för tillfället (snabbt och stressfritt).

Gariam - Ej medlem längre2008-08-31 10:08
Antal inlägg: 2590

trash:

"Det vore skönt om de levde förevigt. Fas d missar man alla andra djur man skulle trffat genom livet."

Japp, precis så. Klokis.

Limerick - Ej medlem längre2008-08-31 10:10
Antal inlägg: 4099

Neta_, är du helt säker på under vilka förhållanden som han slog ihjäl katten?
Den här tråden får mig nämligen att komma ihåg en sak som hände när jag var i tonåren.
Vår grannes ena katt blev påkörd utanför där vi bodde.
Den blev illa skadad och skrek som besatt. Grannens son, som då var i tjugoårsålder, kom utspringande och tog resolut och slog ihjäl katten på plats.
Hade man kommit i just den sekunden så kan man säkert ha trott att det var han som var skyldig till att katten skrek fast det i själva verket var han som såg till att den slapp lida mer.
Nu är jag säker på att det kommer komma kommentarer i stil med att man skulle tagit den till veterinären istället, men jag kan - utan att gå in på alltför otrevliga detaljer - garantera att den katten redan var hjälplöst förlorad.

Nunnelunan2008-08-31 10:25

Limerck: Visst skall du få en kommentar och det är att den personen tog ansvar för sitt djurhållande!
Jag tittar ofta på Animal Planet och ser ibland fasansfulla bilder då någon till varje pris skall rädda ett lidande djur (och misslyckas). Då är motivationen att en veterinär skall konstatera att djuret lider.
MEN...

ANDERStG2008-08-31 12:31

Att jaktinstinkten skulle minska av kastrering gäller inte i alla fall. Vi hade en frass som kastrerades. Efter det hade den inga andra hobbies än att döda små djur. Det gjorde den dag ut och dag in trots att den var välfödd hemma.

upa - Ej medlem längre2008-08-31 12:33
Antal inlägg: 2565

Jag har själv hjälpt mina redan döende djur att snabbare möta döden. De gånger jag har gjort det har jag själv lidit väldigt mycket trots att de metoder jag använt varit väldigt icke brutala.
Jag tror inte man kan motivera sitt handlande enbart med att djuren far minst illa av det. Det är en aspekt av det hela, men för de allra flesta duger inte den förklaringen enbart.
Det finns något ganska obehagligt med de djurägare som faktiskt kan stänga av känslomässigt och på ett ganska brutalt sätt döda sitt djur. Det må vara så att djuret inte lider ett ögonblick av att få nacken bruten men personligen väljer jag hellre den blödiga som vän än den som kan stänga av sitt känsloliv, trots att jag vet att det är för en god sak.

ANDERStG2008-08-31 12:51

Jag har likaledes svårt med de som planerar så att de tvingas döda ungar två gånger om året iställt för att göra den lilla investeringen.

Nunnelunan2008-08-31 13:03

Som jag sade så finns det andra trådar att diskutera dina erfarenheter av kastrering, inte i denna.

www.betapet.se/forum...ea did=4182

Nunnelunan2008-08-31 13:09

UPA jag reagerar på din sista mening.
Herregud, det handlar väl inte om att stänga av sitt känsloliv! Det är ju ett ställningstagande för något man tror är det rätta (av många olika anledningar).
Om djuret inte lider (som du skriver) varför skall då alltid den där herr eller fru Någon Annan göra det?

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-31 13:11
Antal inlägg: 7605

Vi har bra gevär och är duktiga på att hantera dem, annars är avlivningsspruta självklar.
Så lite dödsångest som möjligt och inget våld.

trashone - Ej medlem längre2008-08-31 13:11

Har djur dödsångest?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?