Spelrum
| Giraffen | 32 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 5 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 720 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dalkullan | 2008-09-03 16:26 | |
![]() | och att sitta här och låtsas att utseende inte spelar nån roll i olika yrkeskategorier vore ju enbart löjligt...för oavsett vad jag eller du tycker så agerar folk efter hur de blir bemött tänk att du kommer till en bilaffär och ska köpa en bil för x antal kronor, antagligen ganska mycket eftersom bilar är dyra...hur förtroendeingivande skulle då någon vara som kom med slarviga nerhasade jeans så att man såg kalsongerna (också en modegrej liksom piercing)? | |
| krutmarie | 2008-09-03 16:39 | |
![]() | huggo, hade du inte lust att ta fram en kedja och tjudra tjejer? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 16:42 | |
![]() | Dalkullan du kan tycka att det är fult med piercing, nerhasade jeans där man ser kalsongerna mm, alla har olika smak. Men faktum kvarstår att utseendet och klädstil har INGENTING med personens kunnande, trevligt bemötande osv att göra! Du och många andra med dig har alltså bättre förtroende för en kostymklädd nyrakad man som ska sälja en bil till dig än en piercad kille med nedhasade jeans som glömt raka sig och så påstår du att det inte har med fördomar att göra!! *skakar på huvudet åt ditt förnekande* Intrycket man ger personen man möter är beroende av personens fördomar... Låt säga då att jag har fördomar mot kostymprydda herrar. För att jag ska få förtroende för honom så ska han alltså gå och byta om eftersom han ger ett dåligt intryck på mig. Sen när du kommer så får han gå och byta igen eftersom du gillar inte det intrycket han ger dig när du ska handla bil.. Då är min fråga till dig Dalkulla: VEM ska bestämma vad som ger ett bra intryck eller inte? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 16:46 | |
![]() | Jag skiter fullständig i om personen som ska sälja bil till mig har piercing eller inte, kostym eller inte osv. Det som är viktigt för mig vid ett sånt möte är att säljaren vet vad han pratar om, att han är trevlig och tillmötesgående och att han inte har ett sånt där överdrivet lismande sätt som lyser igenom att han inte är intresserad av annat än sin egen provision.. | |
| Dalkullan | 2008-09-03 16:49 | |
![]() | det är upp till arbetsgivaren att bestämma vad som ger ett bra intryck...antar att han genom erfarenhet vet vad som går eller inte går att påstå att det inte fungerar så ute i verkliga livet vore naivt vill då än en gång uppmärksamma bizzy på att jag har en familjemedlem som har just en piercing under läppen så jag vet att det är helt vanliga människor som piercar sig...det här är knappt fördomar utan min åsikt om att det inte är snyggt om du har fördomar mot kostymprydda män så tror jag nog att det är ditt problem...i de jobb där sånt är att föredra är nog de flesta kunder för ett sånt utseende och du vore i minoritet | |
| Dalkullan | 2008-09-03 16:52 | |
![]() | men om du är inne på just fördomar så visst....jag har också mina fördomar mot vissa grupper av människor...men när det gäller just bilförsäljare så var det faktiskt bara ett exempel...jag har nämligen haft kontakter inom den branschen så jag har från början kännt de personer som sålt bil till mig | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 16:56 | |
![]() | Kopierar in Zopihas inlägg för det är verkligen vad jag med tycker "Så man ska bara luta sig tillbaka med ett "så är det" och sluta försöka göra något åt folks inskränkthet? Intressant. Fördomar kommer man aldrig ifrån, men kan ju hoppas på att de flesta är tillräckligt kloka för att inse att det just är fördomar och därmed försöker arbeta bort dem. " | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:07 | |
![]() | Vill också säga att jag inte har fördomar mot kostymprydda män, det var ett exempel för att få dig att förstå, men vissa människor har svårt för att ta in andras åsikter. (Dessutom tycker inte jag heller att det är speciellt snyggt med piercing i varken näsa eller läpp eller tunga för den delen, men det hör inte hit. Jag tycker tex inte det är snyggt med urringade tröjor där bhbanden syns heller som på din bild men bara för att min smak inte överensstämmer med din så gör inte jag en bedömning av dig hurdan du är som person pga av din visning av bhbanden.. För hur kul är det att bli bedömd som "white trash" när sanningen kanske är så långt ifrån det man kan komma! | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:20 | |
![]() | Dalkullan: Jag undrar hur långt du är villig att acceptera saker bara för att du tycker att "det är så det är i samhället". Det är mycket som "är" på både det ena och det andra sättet i det här samhället, men det är inget argument för att något är OK eller att det ligger i linje med ens egna moral. | |
| Dalkullan | 2008-09-03 17:26 | |
![]() | Jag accepterar allt som inte retar mig...och det som retar mig gnäller jag lite på...sen bryr jag mig inte om det inte akut påverkar mig var det svar nog på frågan gariam? den som påstår att den inte har några fördomar alls får nog rannsaka sig själv ordentligt | |
| Dalkullan | 2008-09-03 17:30 | |
![]() | det är väl klart att det är mycket i samhället som är fel...men vem är du då...hela världens dåliga samvete eller? jag gillar heller inte korrupta politiker, lögnare m fl...men jag har annat för mig än att gå omkring och må dåligt över dessa | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:32 | |
![]() | Ja, det är ju lite det som är grejen här. Om du inte fick jobba med något du ville p.g.a något ytligt du tycker om och som egentligen inte innebär ett reellt problem för att jobbet utförs korrekt, skulle inte det reta dig lite då? Det handlar inte om att man tror att man inte har fördomar, utan de flesta verkar rätt överens om att det handlar om att medvetandegöra sina fördomar för att minimera risken att de påverkar sig själv och ens omgivning negativt. Normen blir först riktigt synlig då man ser den utifrån, men den är faktiskt inte omöjlig att kritisera eller analysera även då man befinner sig mitt i den. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:34 | |
![]() | "men vem är du då...hela världens dåliga samvete eller?" Nej? | |
| Dalkullan | 2008-09-03 17:38 | |
![]() | jo men det här rörde just piercing och trådstartaren ville veta vad folk skulle tycka om henne om hon piercade sig i läppen...jag angav min åsikt och den baserar sig på att jag tycker det är fult och för att inte skräda orden, rent ut sagt äckligt med piercingar som går in i munnen och skulle inte vilja möta en sån i apoteket.... detta har faktiskt inget med fördomar att göra...jag är bara en människas åsikt och det står ju henne fritt att göra sin piercing...det skulle jag ha gjort om jag ville det....jag tillhör den gruppen människor som inte bryr mig i så mycket vad andra tycker om hur jag ser ut den andra diskussionen gällde huruvida ens påverkbara utseende spelar nån roll i vissa sammanhang och det gör den..för de flesta i samhället, rätt eller fel och faktum är att jag egentligen inte bryr mig så mycket där heller du och jag kan sitta här och tycka men vi är i alla fall bara 2 människor och det lär inte flytta några berg | |
| Dalkullan | 2008-09-03 17:40 | |
![]() | gariam du får ursäkta men jag är bara en krass realist | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:47 | |
![]() | Okej. Vi nöjer oss så då. Och glöm ej att strunta i att någonsin försöka påverka eller skapa eller förändra något, för du kan ju inte flytta ett berg. | |
| Gariam - Ej medlem längre | 2008-09-03 17:48 | |
![]() | Men snälla, jag är också en "krass realist". Detta handlar inte om det. | |
| Nunnelunan | 2008-09-03 17:58 | |
![]() | Akta dig Dalkullan. Då jag i går kväll försökte ha annorlunda åsikter än bizzzy, gjorde h*n allt för att ta kål på mig ner till en 4 årings nivå (lägre än det där mobiltelefonbolaget). -Det är inte tillåtet att tycka saker som avviker från vad vissa andra tycker, för då är man knäpp! Jag förstår dig Dalkullan och en majoritet gör det också! Helt ok! | |
| redhead | 2008-09-03 18:01 | |
![]() | Det är inge problem att ha det.. Det finns ingen lag sosm förbjuder dig att ha det.. De "ser gärna att man inte har det.." Men det finns inget som förbjuder dig att ha det.. OCh väljer de bort en för att man har det så är det fel av dem och det kan man anmäla dem för.. Jobbar i vården och har ett antal piercingar.. Sköter man dem är det inte mer ohygieniskt än hål i öronen.. Ren jävla myt att det är ohygieniskt.. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-03 18:03 | |
![]() | Är här någon som påstått att hon eller han inte har fördomar? Tror jag nog inte. Det vi försöker komma fram till i denna diskussion är väl om det är en fördom att utifrån en persons utsmyckning eller klädstil bedömma om den är lämplig att jobba som farmaceut eller inte.. Jag tycker det är bra om man kan få någon att tänka till angående det här med fördomar. Jag har växt upp i en familj med massor av fördomar och det är verkligen inte till någon nytta alls. Därför är det skönt att man faktiskt kan förändra sig själv och sitt "tänk" om man bara tillåter sig själv att gå sin egen väg och inte sina föräldrars eller kompisars väg.. | |