Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 911

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Paradisia2009-04-07 11:56
Antal inlägg: 52

Nej, men USA har fått en bättre president nu. Och sen är det nog för att de vill ha ut alla utlänningar pga överbelastningar. Jag lämnar den här tråden nu, alla har åsikter och det är ju bra och jag säger bara en sak återigen, välkommen hem Annika!

katalias - Ej medlem längre2009-04-07 11:57
Antal inlägg: 2032

Ja, Viktor, det finns andra svenska medborgare fängslade i andra länder, som Dawit Isaak i Eritrea, som inte begått våldsbrott (eller varit delaktiga i dylika) som jag mycket hellre skulle se komma "hem".

le-lou2009-04-07 11:57
Antal inlägg: 17500

Förstår inte detta stohej i just hennes fall. Hon har begått brottet i USA, så varför ska hon då inte avtjäna det där? Skickar vi "hem" folk som begår brott i Sverige? Och jag funderar på om Annika tex var född i Iran, hade hon velat komma "hem" lika mycket då?

katalias - Ej medlem längre2009-04-07 11:58

Ja, jag säger sannerligen inte "välkommen hem, Annika" eftersom jag anser att Sverige och ett svenskt fängelse sannerligen inte är hennes hem.

zelda52009-04-07 12:19
Antal inlägg: 14

Håller med le-lou o katalias.....
Hennes "hem" är usa, där hon bott i 50 år

Bitte - Administratör2009-04-07 12:21
Antal inlägg: 24223

www.annikadeasy.org/...ka _se.html

Här ifrån

Bitte

katalias - Ej medlem längre2009-04-07 12:25

Okej, Bitte. Alltid bra att ange källa när man kopierar en text, så att vi andra källkritiskt kan bedöma texten. Personligen anser jag förstås inte att källan är varken trovärdig eller opartisk och väljer därför att inte ta någon hänsyn till den när jag försöker bilda mig en uppfattning.

Vilket förstås inte betyder att ANDRA inte får ta till sig källan och låta den påverka sig.

Bitte - Administratör2009-04-07 12:28
Antal inlägg: 24223

Sant , inte alltid man/ jag tänker på det speciellt inte då ajg sitter på jobbet, och forumar

Bitte

Mouche - Administratör2009-04-07 12:52
Antal inlägg: 24193

Jag instämmer till fullo med Katalias och Le-lou.

Jag instämmer också i att den källa som ovan nämnts, i mina ögon precis som i Katalias, inte kan anses vara speciellt mycket att förlita sig på.

Hon har begått mycket grova brott och har dömts efter det lands lagar i vilket hon befann sig.
Hon kan omöjligt anses ha Sverige som "hem" efter nära 50 år i annat land.
Att hon så envist vill "hem" beror förmodligen på att hon kallt räknar med att efter en tid här (om ens en tid) försättas på fri fot.

Att hälsa på sin gamla mor låter rart, men är absolut inget som ska anses vara någon förmildrande omständighet när man avtjänar ett fängelsestraff för mord.
Det skulle just vara vackert om alla mördare här i landet skulle få tillåtelse att åka och hälsa på mamma under strafftiden.
Englas mördare, Anna Linds mördare m.fl...alla har de mammor!

Mouche

Mouche - Administratör2009-04-07 12:56

Tillägg:

Vill också säga att den källa, Wikipedia, jag själv använde i ett av mina tidigare inlägg, inte heller den var speciellt bra, något som en av debattörerna påpekade och som hon hade helt rätt i.

Mouche

kajix2009-04-07 13:21
Antal inlägg: 7767

Det är väl inte konstigt att UD valde Deasy före Isaac, med tanke på den främlingsfientliga kultur som råder där.

Måns_E2009-04-07 13:24
Antal inlägg: 12054

Det är väl fullt mänskligt att vilja ha kortare straff? Jag hade också försökt bli frigiven fortare med alla medel om jag blivit dömd till ett straff som jag inte vetat längden på (bara det är nästan lika osmakligt som dödsstraff)

Jag förstår inte varför moralisterna här på Betapet ifrågasätter just att Annika Östberg på alla sätt försöker komma ut från fängelset, det är väl en högst mänskligt reaktion, och så länge hon trotts allt är svensk medborgare så är det väl inte så konstigt om hon även försöker med det spåret?

Sen kan jag personligen tycka att 28 år för medverkande vid mord (vilket det närmast verkar röra sig om) är ett ganska mastigt straff, som i a f inte jag tycker står i propotion till brottet.

Måns_E2009-04-07 13:25

Så länge en mördare inte är någon fara för samhället så förstår jag inte varför de inte skulle kunna hälsa på sina gamla mödrar?

Dalkullan2009-04-07 13:29
Antal inlägg: 1256

Håller med Måns....

Mouche - Administratör2009-04-07 13:59

Jag säger inte att det är fel av den intagne att vilja bli fri.
Konstigt vore det om han/hon ville något annat.

Det är puttignuttigheten i att använda "hem till mamma" som sockersött argument jag personligen anser är rent ut sagt löjeväckande.

Vad gällande strafftiden så -har- människan dömts enligt de lagar som gäller i USA och eftersom hon också begick sina brott i det landet så är det inget vi här i Sverige kan gnälla över.
Långt eller inte långt straff, så har hon förtjänat det hon fått genom att hon bevisligen har utfört grova våldsbrott.

Vi talar om strängheten i det amerikanska rättssystemet.
Kanhända är det på tiden att även vi anammar lite hårdare tag mot den grova brottsligheten.

Med det sista menar jag alltså INTE dödsstraff, som jag personligen anser vara ett regelrätt brott mot de mänskliga rättigheterna.

Mouche

Måns_E2009-04-07 14:04

Det är väl självklart att vi i Sverige kan gnälla om straff som vi anser vara orimliga när de appliceras på Svenska medborgare. Varför skulle vi inte kunna det? Eller tycker Mouche att vi skulle stått och hejat på när tyskarna gasade judar också?

Minta2009-04-07 14:49
Antal inlägg: 20042

Håller med Måns.

Minta2009-04-07 14:55

Ann-Britt Grunewald har engagerat sig i fallet redan från början och det hade hon nog inte gjort om AÖ varit en så förhärdad brottsling som en del menar. Av olika skäl som att hon övergavs av sin mor som gifte sig med en amerikan som behandlade henne minst sagt styvfaderligt, hamnade hon som MYCKET ung helt snett och kom på deken med droger mm. I Sverige hade en sådan person antagligen erbjudits hjälp och ansetts mycket utsatt. Någonting hade gjorts som kunnat förhindra att hon hamnade utanför samhället. Hon ställdes utanför sin familj och därför är det inte konstigt att hon ställde sig utanför samhället. Jag vet inte hur aktiv hon varit vid dödandet av de två männen, men i dokumentären som visades saäger en jurist att det var hennes passivitet som låg henne i fatet. Hon gjorde för lite. Hon skulle ha gjort något för att förhindra det eller för att komma undan. Jag tycker synd om henne, inte minst med tanke på hur hennes familj svek henne och på hur ung hon var när hon hamnade så snett.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-07 14:59
Antal inlägg: 460

Hur kan hon ens vilja träffa sin mor isåfall..? Låter lite fel att "skylla" på det.

Hon laddade väl om vapnet åtminstone. Låter inte så väldigt passivt.

Minta2009-04-07 14:59

Hon växte till stora delar upp i Sverige och det liv hon levt i USA kan kanske inte kallas att leva ett leva amerikanskt liv eller att leva ett liv alls. Jag tycker inte dte är konstigt att hon vill "hem" till Sverige. Där bor hennes mamma och andra släktingar. Hon kanske trots alla år i ameriksnakt fängelse känner sig som svensk.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?