Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 20 056 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| soapan - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:22 | |
![]() | Jag tycker bara att det är ledsamt. | |
| MissT | 2008-09-23 18:25 | |
![]() | Klart att andra männsikors öden kan vara tragiska och göra oss illa berörda. Det är bara bra, det visar att vi har empati. Men vi kan aldrig förändra det. Hur många lagar och förordningar det än finns så kommer folk ändå göra vad de vill. För det är deras val. | |
| hotcold | 2008-09-23 18:29 | |
![]() | Klart att man har ett val men om vi säger såhär då så är inte så lätt för alla människor att göra dessa val som du pratar om. Ingen människa vill väl knarka, vara våldsbenägna, angripa barn osv. Du får det att låta så enkelt. Som att man helt enkelt väljer sin lott i livet utan några besvär. Så tror jag absolut inte att det är helt enkelt. | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:33 | |
![]() | Live är inte enkelt. Fortfarande är det ditt val om du vill sluta knarka, vara våldsbenägen m.m...Vill du inte själv så kan ingen människa i världen tvinga dej att sluta.. Det är ditt val.. | |
| hotcold | 2008-09-23 18:39 | |
![]() | Om alla tänkte som ni gör så hade vi en perfekt värld utan våld. Men verkligheten ser inte så ut. Sorgligt att ni inte ser det. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:42 | |
![]() | Jag är övertygad om att alla människor i sin natur kan göra sina egna val, och att det är just genom dessa val som vi utvecklas och kan bli vår egen gud. Med den insikten och kunskapen kan vi göra aktiva val för att hjälpa människor som inte är i samma situation som oss att göra val. Jag tycker det är naivt att om man som "medelklass vit" säga att folk som sitter fast i skiten har "valt" sin situation som någon slags puttsförnuftig lösning. Det är bara att titta på sig själv och sina avigsidor (kanske aggression, kanske depression, kanske tvångsmässighet, kanske sömnlöshet, kanske övervikt, kanske en destruktiv relation, kanske brister som förälder, kanske brist som vän, kanske brist som medmänniska... you name it) och inse att det krävs oerhört mycket för att förändra sig. Det går, och det är oerhört positivt när det sker. En drogmissbrukare har antagligen inte gjort ett MEDVETET val, och för att förändra ett beteende krävs nog först att en MEDVETENHET skapas. Det gör man inte genom att förenkla och säga till en prostiuterad "du har dig själv att skylla". | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:42 | |
![]() | Hmm jag ser ingenstans att MissT skrev att det var enkelt. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:42 | |
![]() | Vem har val? Det var det dummaste jag har hört att människor har egna val. Man föds med en förmåga att ta mer eller mindre kontroll över sitt liv. Vad är det som avgör din beslutskraft i ditt liv? Du? Knappast. Vi har mer eller mindre tur i det genetiska lotteriet, sen som grädde på moset så har vi mer eller mindre tur i det sociala spelet. Vi är av natur mer eller mindre beslutstagande och inititivrika. Dom mest strälande människorna kan hänfalla åt de tråkigaste lasterna och de hemskaste mäniskorna kan nå de mest himmelska resultataen. Kom aldrig och inbilla mig att alla människor har fria val. Se folk i ögonen och inse att vi alla har olika paletter att hämta ifrån. Så det så och det om det! | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:43 | |
![]() | Håller absolut med missT. Vi kan alla välja att förändra sin situation. Men jag förstår precis vad du menar också hotcold att det i en svår situation inte kan kännas som om man har något val alls. Alla är inte lika starka, tyvärr. | |
| hotcold | 2008-09-23 18:45 | |
![]() | dudeniro och soapan<3 Håller med er fullkomligt!! | |
| MissT | 2008-09-23 18:45 | |
![]() | Håller med Bennyboll. Livet är inte enkelt. Jag ville knarka. Jag kan bara tala utifrån mig. Just då i den stunden ville jag verkligen det. Jag struntade blankt i alla som ville hjälpa. Den dag jag hade fått nog tog jag villigt emot hjälpen. Så jag tror man väljer sin lott i livet. När man har fått nog och slutar tycka synd om sig själv så förändrar man situationen. Om man förgriper sig på barn och inte ser nåt fel i det fortsätter man, den dagen man mår illa över sitt beteende söker man hjälp. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:49 | |
![]() | härligt att du håller med oss båda hotcold - jag tycker våra inlägg på sätt och vis är en spegelbild av varandra... eller också kanske samma, fast med olika infallsvinklar. Miss T. Jag tror att vi alla vet vad som är "rätt" för oss. Jag är fan i mig inte religös, men jag tror att "the truth shall set you free" är bland det chefigaste som skrivits. Vi vet vad som är rätt, och när vi förmår att agera efter vad vi vet är bäst (inte vad vi lärt oss tro är acceptabelt utifrån vem vi är) så öppnar sig ett helt nytt universum. Många f.d. rökare t.ex. blir oerhört kritiska och "righteous" vad gäller rökning, när de i själva verket borde vara stolta över sig själva och sprida den glädjen istället för att fördöma. Det är klart att de med insikten om att man kan göra val borde se det som sin plikt att få andra att inse detta också, snarare än att nedvärdera dem som inte förmår göra det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:50 | |
![]() | Utgår man från att livet redan är uppstakat åt en, då kan man ju skylla på det i alla lägen. | |
| hotcold | 2008-09-23 18:55 | |
![]() | Men om vi kollar på det som du nämner MissT vad det gäller människor som förgriper sig på barn så har jag läst och sett att flera inser att de gör fel, att de skadar barnet. Men de kan ändå inte sluta med sitt beteende efter terapi och vård. Kan de inte va så att vissa beteende ligger så djupt att det inte går att ändra? Sorgligt att se att du VILLE knarka. Tror jag inte ett dyft på. Bara ett försvar eftersom du antagligen inte klara av att sluta just då. Annars måste du va puckad rent ut sagt. Sorry men ingen kan väl välja att göra det??? | |
| MissT | 2008-09-23 18:58 | |
![]() | Soapan så du menar att alla som hamnar i skiten gör det av slumpen? Och om de tar sig ur det eller inte är bara ödet? Det tror jag inte alls på. Vi i sverige allra helst är riktigt bortskämda eftersom vi har ett väldigt fint system att luta oss tillbaka på. Att bara fortsätta på sin valda bana och beklaga sig istället för att agera tycker jag är svagt. Oj jag mördade ett barn efter det att jag hade våldtagit henne stackars mig som är pedofil... Jaja det är ju min lott i livet. Lika bra att fortsätta på den banan. | |
| soapan - Ej medlem längre | 2008-09-23 18:59 | |
![]() | Men allvarligt talat Trash. Va lite hygglig mot folk som inte äger din styrka. | |
| MissT | 2008-09-23 19:00 | |
![]() | Hotcold, prova själv. Det är ett underbart rus att vara hög. Jag levde gott, hade pengar till mitt beroende utan att stjäla eller prostituera mig. Varför skulle jag sluta? Att säga att jag är puckad säger mer om dig än mig. Du har aldrig varit i situationen och vet därför inte vad du pratar om. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:01 | |
![]() | soapan: Det är jag, men inte till de som skyller på någon form av öde. | |
| låst - Ej medlem längre | 2008-09-23 19:01 | |
![]() | Och det barnets val var...? | |
| hotcold | 2008-09-23 19:01 | |
![]() | Nae för jag är för smart för att börja knarka. | |