Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 160

Forumkategorier

Användare Inlägg  
barbi2008-10-03 12:54
Antal inlägg: 1924

Visst kanske det inte är hela sanningen men jag tror iaf att det är nåt skumt med det hela. Jag VET att behandlingshem (inte alla) ljuger mörklägger saker dom gör nästan allt för att få det o se bra ut..

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-03 13:19
Antal inlägg: 7605

barbi, hur vet du det?!
Kanske alla människor mörklägger vissa saker för att komma i ett bättre ljus?

vulcan2008-10-03 13:44
Antal inlägg: 7666

Mycket bra påpekande Mommes och en av de största svagheterna i konspirationsteorier (som väl mammans förvirrade hemsida får räknas till): De utgår oftast från att alla personer som ljugit eller undanhållit fakta (eller som man misstänker har gjort det) har gjort det för att dölja konspirationen eller sin del i den. Det borde vara uppenbart för vilken vuxen person som helst med normal intelligens att det är en slutsats på väldigt skakig grund. Man behöver bara gå till sig själv för att hitta massvis av situationer genom åren där man om inte småljugit så åtminstone undanhållit vissa fakta just för att framstå i bättre ljus. Och bland de människor man haft kontakt med genom åren finns garanterat ett antal där man efter ett tag insett att de ljuger och/eller undanhåller fakta vanemässigt, utan att det eg. handlar om särskilt allvarliga saker de försöker dölja.

Jag håller dock med flera andra om att vi inte ska glömma att vad som än hänt så kan man inte påstå att det verkar ha skötts på ett bra sätt på behandlingshemmet, särskilt med tanke på att flickan var tvångsomhändertagen och gjort tidigare självmordsförsök.

anna-792008-10-03 13:53
Antal inlägg: 24

Jag har suttit här och tänkt hur hemskt allt detta är för alla inblandade (Felicia, mamman, anhöriga, personalen på behandlingshemmet, polis och myndigheter mm)!! Vi på detta forum kan inte ens förstå vad alla inblandade går igenom! Vi är inte ens eniga om saker och ting hur tror ni då det ser ut för dom som är inblandade! Jag känner att det nu har gått så långt så jag/vi har glömt bort att det faktiskt handlar om en liten tjej vars liv slutade i tragedi och hur anhöriga, myndigheter behanlingshem mm kämpar egna strider!
Vi har stridit mot varandra här på forumet med olika syn på saker och ting, märkningar på ord mm! Så som vi vrider på saker och ting lär ju de inblandade också göra! Vi kan nog inte komma så långt med detta för vi är ju inte riktigt insatta i hela händelsen men tycka och tänka är ju fortfarande fritt!!

barbi2008-10-03 14:07

du har mejl mommes:=)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-03 14:07
Antal inlägg: 7605

Tack för mailet, barbi och förlåt mina trista inlägg.
Jag tycker att det är så hemskt att gräva i personliga katastrofer, när man inte vet hur allt har varit.
Jag förstår att behandlingshem inte alls är roliga ställen att vara på men det är svårt att hindra en människa som verkligen vill dö.
Vet t ex en som var satt på övervak men ändå höll på att hänga sig i sina skosnören.
Samla på sig vassa saker är svårt att förhindra. De intagna skulle ju knappast stå ut med kroppsvisitering dygnet runt heller.
Det är förbannat sorgligt att livet ska bli så svårt, särskilt för unga människor.

barbi, jag önskar dig här fortsatt lycka till och sköt om dig! Kram

barbi2008-10-03 14:09

Ingen fara.. tack!

belugavis - Ej medlem längre2008-10-03 15:06
Antal inlägg: 1600

micro113 bJag vet att det är länsstyrelsen, men somjag skrivit tidigare så är länsstyrelsen ovanför socialtjänsten och godtar ofta socialtjänstens utredning/ idé om vad osm ska ske. Därför är problemet att länsstyrelsen inte känns så oberoende som den borde vara!!! Även ett problem som rädda barnen skrivit om. Jag tycker det ska finnas en helt oberoende instans, fortfarande. Det där med statens institytionsstyrelse vet jag inte någonting om, omden är partisk elelr inte med scocialnämnden. Pga problemen som finns, tror jag inte den är helt opartisk

micro1132008-10-03 15:32
Antal inlägg: 17542

Statens instutitionsstyrelse fungerar ungefär som krimianlvårdsstyrelsen -- den ha det övergripande ansvaret för verksamheten, ekonomin och att regeringsdirektiven uppfylls.

Sedan fördelas arbetet ut till olika anstalter/behandlingshem.

Skillnaden på behandlingshem och anstalt är att behandlingshem kan drivas i privat regi, under överinseende av SIS -- medan en anstalt alltid ägs av staten.

belugavis - Ej medlem längre2008-10-03 17:21
Antal inlägg: 1600

Okej, tack. Nu hittade jag en intressant sak, dels att socialstyrelsen ska ta över tillsynen över barn-ungdomsvården, med "stärkt barnperspektiv" är tanken. Jag har mailat iväg en fråga till dem för jag undrar lite vad det blir för förändringar. (bestämdes tydligen nu i september)www.regeringen. se/sb...1/a/111553

Sen en till sak som är bakgrunden, alltid bra om det här kan bli bättre;

"Då det upptäcktes att det fanns stora skillnader bland landets 21 länsstyrelser i deras tillsyn över socialtjänsten så tillsattes det en utredning på socialdepartementet 2005.

Och i juli i år ska utredningen vara klar och den kommer sannolikt föreslå en ny, oberonde myndighet som ska sköta tillsynen av privata, kommunala och statliga ungdomshem.

Syftet är att förbättra rättsskyddet för omhändertagna barn och ungdomar." www.sr.se/cgi-bin/va...el =1322651

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?