Spelrum
Giraffen12
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade19
Mobilspel
Pågående19 082

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2008-10-05 13:20
Antal inlägg: 17500

om det inte framgått , så är torrfoder som Friskies osv inte nåt helfoder.

Varför släpa på både sånt, och tunga konserver hem från affären - dålig mat som blir dyrare och mindre miljövänligt än att handla en stor säck BRA foder en gång varannan månad eller mer sällan tom.. för en större engångspeng?
Dessutom skiter katterna mindre och det luktar inte lika jävligt av de bra fodren. Burkmat ger ju..bläääääää.

milon - Ej medlem längre2008-10-05 14:09
Antal inlägg: 95

Enbart torrfoder är inte bra om du har en kastrerad hankatt som är innekatt och har tendens till övervikt. En sådan katt ska ha burkmat också, men inte vilken mat som helst för det. Pussi har ett mycket dåligt rykte hos veterinärer, särskilt Pussi i gele. Det är tyvärr ett foder som många katter älskar, min hankatt vägrade äta något annat tills jag övergick till enbart torrfoder (veterinär). Han borde som sagt ha ätit någon burkmat också men det vägrade han kategoriskt. Han dog av urinstopp för fem veckor sedan. Efter många återfall i sjukdomen svarade han denna gång inte på behandling. Han blev 13 år. Om jag skaffar katt igen, kommer jag att vara väldigt noga med vilket foder jag ger. Men jag måste också säga att inte ens det dyra veterinärfodret var i längden dyrare än Pussi på burk plus torrfoder. Jag köpte en förpackning för 280 kr per månad, det räckte.

Gigi512008-10-05 14:41
Antal inlägg: 271

Jag vet inte om det stämmer men jag har hört att det ska vara så lite magnesium som möjligt i torrfodret, för det är det som gör att det blir urinsten. Sen är det viktigt att katten har tillgång till friskt vatten hela tiden. Då behövs ingen blötmat för de får i sig vätska ändå. Sen finns det speciellt foder för innekatter ( indoor) så de inte ska bli för tjocka. Det är också viktigt att det är ett fullfoder .

Dalkullan2008-10-05 15:15
Antal inlägg: 1256

kermis....300 kr i månaden lät ju överkomligt...men tänker inte bara ge dem torrfoder då åtminstonde de 2 äldsta katterna hellre vill ha mjukmat och bara äter torrisar när det inte finns annat

och le-lou...har ingen av mina katter försäkrade, skulle inte ha råd......hoppas på turen att det inte ska hända dem nåt...men händer nåt inom rimliga gränser så betalar jag så klart

Budalv - Ej medlem längre2008-10-05 15:15
Antal inlägg: 2199

För mycket magnesium ger struvitstenar om jag inte minns fel. Om det är lågt energivärde (lite fett) i fodret kan katterna tydligen äta mer än rekommenderad mängd foder och på så sätt få i sig för mycket magnesium, även om fodret inte innehåller för höga halter av magnesium.
Så man kanske bör kolla enerivärde och se till att inte överdosera foder. Billigt torrfoder torde innehålla mindre energi/fett.

Det finns urinstenar med olika sammansättning. Struvitstenar har varit vanligast förekommande men tydligen har man upptäckt att det i USA istället har skett en ökning av kalciumoxalat-stenar till följd av att man har reglerar fodren för att motverka struvitstenar.
Det är många andra saker som spelar in förutom fodrets innehåll. Varje gång katten äter höjs urinens ph-värde och ju större portion desto mer höjs det. Högt ph = större risk för vissa stenar.
Allt för sur urin däremot kan ge andra stenar och är dessutom farligt (risk för acidos).
Läste detta på en sida nyligen men kommer inte ihåg vad den hette, ska länka all info om jag hittar den igen för den var utförlig och bra.

Budalv - Ej medlem längre2008-10-05 15:18

Tack förresten, Kermis, för ditt svar tidigare :)

Dalkullan2008-10-05 15:22

eftersom jag bor på landet så äter mina katter både råttor och möss......deras blandade kost gör nog så att de inte får urinstenar....jag har som sagt aldrig varit med om det

mina katter får ju annat mat också när det blir rester....youghurtrester efter yngsta dottern är populärt

nystan12008-10-05 15:27
Antal inlägg: 3414

Är inte mjölkprodukter dumt för kattens mage? Inte säker, men har för mig att jag hört det.

Dalkullan2008-10-05 15:33

jdet stämmer att de flesta katter inte tål mjölk...det gör inte min äldsta..det har nåt att göra med att de inte kan spjälka nåt i mjölken...kommer inte ihåg vad

men fil och youghurt fungerar för alla utom just den äldsta...han har ätit nån gång men tycker inte om det

om man någon gång har kattungar som får diarre så brukar de bli bra med fil och kokt fisk...vet ej varför....viktigt är dock att det inte är kylskåpskallt

le-lou2008-10-05 15:54
Antal inlägg: 17500

absolut inte fil till kattungar med dålig mage!

Kokt fisk, kokt ris och vatten, gärna risavkok. Alla mjölkprodukter gjorda för människan går fetbort att ge en kattunge med dålig mage.

nystan12008-10-05 17:01

Morotspuré ska också vara bra mot diarré.

SaraAras2008-10-05 17:32
Antal inlägg: 222

Men hur vet man vad som är helfoder då? På torrfodret jag köper står det att det är ett helfoder, är det ljug?
Dalkullan! Har du kollat upp hur mycket det kostar att ha katten försäkrad? Det är inte särskilt dyrt, jag betalar 100 i månaden för båda mina tjejer. Sen om jag får tillägga... Man kanske inte ska ha djur om man inte har råd med det?
Åter till foder. Vilket foder tycker ni är bra då? Jag brukar växla lite mellan olika sorter så länge det står att det är ett helfoder, men det kanske man inte ska lita på?

nystan12008-10-05 17:43

Tror att försäkring lönar sig i längden. För mina två kostar det ca 120/månad, så det är ju inte heller så mycket. Skönt att ha det skyddet om det väl händer något och katterna skulle behöva opereras. Jag skulle nog föredra att betala en liten summa varje månad, framför att tvingas avliva katterna, för att en eventuell operation är för dyr. Men det är bara min åsikt.

Dalkullan2008-10-05 18:35

filmjölk har alltid fungerat för oss med kattungar som haft dålig mage...kanske har haft okattliga kattungar då =)

Dalkullan2008-10-05 18:40

50 spänn i månaden gånger 4 katter är 2400 per år och betydligt mer än jag har råd med då jag får ut straxt över 4000 netto i månaden...det går med andra ord fetbort

nystan...jag förstår din inställning och det skulle jag också ha gjort om jag kunde...nu är det så att min älskade äldsta katt är 12 år och tror knappast att jag får försäkra honom och i så fall knappast för 50 spänn i månaden

har haft katt i herrans många år och hittills har det inte lönat sig i längden...men hade jag haft bara en katt och andra ekonomiska förutsättningar så hade jag nog också försäkrat den

Budalv - Ej medlem längre2008-10-05 18:41

"Det är inte särskilt dyrt, jag betalar 100 i månaden för båda mina tjejer. Sen om jag får tillägga... Man kanske inte ska ha djur om man inte har råd med det?"

Med tanke på att det finns massvis med friska katter som söker nya hem och annars avlivas om de inte hittar någon som vill ha dem tycker jag inte att man alltid kan resonera så att man bör ha försäkring för djuren. Kan man erbjuda ett friskt liv till katter som annars skulle dödas så länge man har råd är det som läget ser ut för katterna idag bättre. Förhoppningen att ekonomin blir bättre under katternas livstid finns kanske också.

Dalkullan2008-10-05 18:41

kermis...fodret du pratar om finns det i små förpackningar på Granngården?

Där jag bor finns ingen djuraffär bara Granngården och veterinären som jag tror säljer foder också.

Gigi512008-10-05 18:58
Antal inlägg: 271

Jag tror nog att om det står helfoder på säcken eller påsen kan du lita på det. Sen det här med försäkring. Vi har haft bägge våra katterna försäkrade i agria och det blev så dyrt så vi tyckte att det inte löna sig' Ena katten är opererad och det kostade 800kr alltså för lite för att man ska få nått på försäkringen. Den andra var nyligen jättesjuk och hade en infektion och inflamation. vetrinärbesöket kosta 600. Alltså inte tillräckligt för att få något på försäkringen. Om det skulle hända något allvarligt som kräver större kostnader hoppas jag att vi klarar av det också. Att man inte skulle ha katt om man inte vill försäkra är dumt påstående tycker jag.

milon - Ej medlem längre2008-10-05 19:02

Då kan jag tala om att enbart det senaste året har min katt varit inlagd på djursjukhus för urinsten, och det kostade 10.000 (Tiotusen) kronor varje gång! Hade jag inte haft försäkring hade jag inte haft råd att låta honom få behandling. Det kostade ändå tillräckligt mycket, ett par-tretusen åt gången fick jag ju betala själv. Om man inte har försäkring får man verkligen be till sin gud att inget händer katten. Eller att man hittar en så osannolikt billig veterinär som Gigi51.

milon - Ej medlem längre2008-10-05 19:03

Han har alltså varit inlagd tre gånger.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?