Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 987

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2012-02-15 09:40
Antal inlägg: 6854

Mamik, jag vill inte kritisera din sjukdom på något sätt, jag lider med dig och vet hur det är att vara kroniskt sjuk:-(

Men om vi ska bena lite i vem som ska betala vad. Att bidraget från CSN är för litet tycker nog de som studerar också, man kan ju inte begära att FSK ska betala för att det är för lite man får från CSN.
Det handlar ju om vilken instans som betalar vad.
FSK ska betala de som inte kan jobba på grund av sjukdom. Kan man studera på halvtid så kan man jobba på halvtid i ett arbete som är anpassat efter dig. Sen finns det inte många arbeten som man kan välja emellan men det är en helt annan sak och inte FSK ansvar.

Jag har liknande problem som du, jag jobbar en del hemifrån för att det funka att arbeta för mig. Har jag dåliga dagar så jobbar jag inte alls, har jag bra dagar jobbar jag lite mer.

Yamma2012-02-15 09:47
Antal inlägg: 2285

Varför är det inte rimligt att ta studielån när man är 50?

le-lou2012-02-15 10:30
Antal inlägg: 17500

"när man är snart 50 år gammal är det inte rimligt att ta studielån heller."

Va ? Jag känner flera som är runt den åldern som pluggar med studielån. Och varför skulle det inte vara ett rimligt alternativ? Det var ett märkligt resonemang faktiskt Mamik.

Pandina2012-02-15 11:31
Antal inlägg: 727

Angående blåhunds inlägg så kan jag absolut förstå frustrationen. Försäkringskassan sa "gå och sök en kurs så får du en utbildningspeng av oss" men de sa aldrig vad för kurs man kunde få ta. Komvux? Folkhögskola? Medborgarskolan? Högskola? Det är fullkomligt omänskligt att erbjuda B men inte förklara vägen via A. En kurs är en kurs oavsett vilken institution man går via - och om skolbänken är lika "jobbig" som ett arbete, så skulle Försäkringskassan inte ha givit erbjudandet från början.

När man är i en sådan position som brist på pengar i ett samhälle där hyra, räkningar och mat ska betalas, så ligger det helt sjukt mycket ansvar på dessa människor på Försäkringskassan. Det visste de när de sökte jobbet. De visste att människor bryter ihop, att människor lever på existens minimum och att människor inte har någon makt över sin egen situation, varför de måste be någon annan om hjälp - vilket knappast är en ärofylld känsla när det kommer till kritan.

Pandina2012-02-15 11:37
Antal inlägg: 727

Det finns en till punkt som jag vill ta upp i detta ämne och det är angående detta med CSN, vad jag förstått det som så är CSN tidsbegränsat och kan bara ges under ett visst antal terminer? Vad gör man när CSN blivit förbrukat, man fått det jobbet man pluggade till och sedan blev tvungen att sjukskriva sig? Om inte Försäkringskassan betalar då, vem ska betala istället?

Tycker det är en lite väl kall inställning dessa forumister har gentemot människor som uppenbarligen känner sig orättvist behandlade. Tråden handlar om att berätta om sina erfarenheter och om sin brist på tillit till Försäkringskassan.

Bristen på tillit handlar i det här fallet om att det inte ges tillräckligt bra information, och att telefonisterna ibland kan vara sådana enorma häxor. Oavsett vilken situation man är i - hade de behandlat en människa bättre (a.k.a. social kompetens) så hade man antagligen inte heller känt ett behov av att beklaga sig över deras service. Det är en enorm brist vi talar om.

boyitsyou2012-02-15 12:09
Antal inlägg: 101

Försäkringskassan är svin!

otaxam2012-02-15 15:10
Antal inlägg: 71

Hade anmält dom för det uttalandet faktiskt. Gör det....!

Pocaloca2012-02-15 15:39
Antal inlägg: 2156

Kära vänner på försäkringskassan. Det var ett tag sedan vi hörde av oss. Anledningen till att jag skriver till er är att jag vill tacka er för att ni visat oss vägen till ett alternativt och positivt leverne som är tämligen bekymmerslöst. Ni får ju så mycket oförtjänt kritik nuförtiden Som ni vet av tidigare brev så har vi nu fått sälja vår nybyggda villa som är handikappanpassad och som var tänkt för ett bekvämt boende på äldre dagar. Sedan ni friskförklarade min fru efter 15 års inflammatorisk ledsjukdom och sjukskrivning hade vi inte råd att bo kvar. Vi gjorde inte så stor förlust, bara 230 000 kr. Som tur var kunde vi sälja de flesta möblerna. För ett halvår sedan har vi ett nytt boende. Vi fann det på Internet innan vi bytte bort datorn mot två skinkmackor. Fyrmannatältet kom vi över billigt på en sajt som ni säkert känner till eftersom jag förmodar att ni fått er anställning via denna. Ja, jag menar givetvis Blocket! Där var ett stort hål i taket, men det lagade jag med silvertejp. Går det inte att laga med silvertejp så är det definitivt sönder. Min fru och jag har kommit varandra närmre sedan dess. Vi är ju så tvungna annars fryser vi. Hennes ledsmärta har nästan helt försvunnit eftersom hon är helt upptagen av att hacka tänder i kylan. Vår sextonåriga dotter fick nog och rymde efter två månader. Detta trots att jag satt upp en mellanvägg av wellpapp i tältet så att hon skulle få ett litet privat utrymme. Självklart blev vi väldigt oroliga och anmälde henne som försvunnen hos polisen. Dessvärre hade de inte tid att ta anmälan då eftersom de vid tillfället var upptagna med en rikstäckande kampanj för att kolla cyklisters baklysen. Som turligt är, fick vi för tre veckor sedan ett brev från henne. Hon var i Holland. Amsterdam. Allt var väl med henne. Hon och åtta flickor i ungefär samma ålder hade fått ett fint jobb i ett välrenommerat affärsområde. Red light district, tror jag att hon skrev. Hon skrev också att vi inte skulle vara oroliga för henne. Hennes chef hade redan efter en vecka insett hennes begåvning och givit henne ett eget skyltfönster att ansvara över. Nu sitter hon där och väntar på att kunderna ska komma. Så fort det kommer en kund, kliver hon ner och ger personlig service. Tänk att det fortfarande finns ställe som ger personlig service i dagens samhälle. Det enda hon tycker är tråkigt är att skatterna är så höga. Hennes chef Mr. Pimp, tar 80% av hennes inkomster. Han säger att det går till sjukvård, skolor och äldreboende. Trots detta skrev hon att hon tjänar förhållandevis bra och att hon skulle skicka några tusenlappar i slutet av månaden. Gud signe det kära barnet som tänker på sina gamla föräldrar. För två veckor sedan kröp temperaturen ner till 14 minusgrader. Det blev så kallt i tältet att jag förfrös vänsterfoten upp till ankeln. På något vis hamnade den utanför kvällstidningen jag lindat in benen i. Den är nu svartlila och luktar lite konstigt. Naglarna har ramlat av, gjorde det i förgår. Trots detta har jag inte sjukskrivit mig. Jag kan ju fortfarande gå 200 meter hjälpligt utan stöd, allt enligt era regler och då är jag ju inte att betrakta som handikappad eller rörelsehindrad. Det tar dock en timme att utföra, men det är inte lönt att klaga. Jag kör och jobbar som vanligt. Det enda som är tråkigt är att mina arbetskamrater inte vill äta ihop med mig. De påstår att min fot luktar död bäver. Nej, mina vänner. Nu har jag inte tid att skriva mer. Min fru ropar på mig utanför tältet. Hon vill ha hjälp att sätta fyr på den sista köksstolen. ( Möblerna vi inte fick sålt, lade vi en hög bakom tältet för att använda som brasved.) Hon har lovat att göra en god och mättande soppa av tallrötter och blåbärsris. Smakade lite beskt i början, men man har börjat vänja sig. Vill bara med dessa rader tacka för den fina nystarten av resten av våra liv. Hoppas att allt är väl med er och era kära kolleger samt att ni inte blivit sjuka, då det inte finns några alternativ. Med vänliga hälsningar. Nisse Jagblirsåtrötterud m. fru. P.S. Skulle ni stöta på er högste chef, doktor Reinfeldt i korridorerna så hälsa så hjärtligt från oss. Denne man är i våra ögon en reinkarnation av Jesus. Ingen annan har lyckats bota så många obotligt sjuka på så kort tid som han. Hade fler visat en så god framåtanda hade vi kunnat lägga ner sjukvården helt och avskaffa hela landstingsskatten. Läste för övrigt i tidningen som ramlat av fötterna att han ville höja pensionsåldern. Detta låter ju jättebra, då vi kan se fram mot evig ungdom

le-lou2012-02-15 15:58

undrar om folk skulle vara mer nöjda om fk stängde helt ? den modellen finns i flera länder.

Pocaloca2012-02-15 16:01

jag upplever inte att försäkringskassan idag uppfyller sin funktion liksom... =)

le-lou2012-02-15 16:49

Du får tycka det. Men då ska man veta att av 100 kronor i konsumtionsutgifter för en familj i Sverige kommer 23 kronor från FK. De står för en ganska väsentlig del pengar som är i omlopp i vårt land.

marmaj - Ej medlem längre2012-02-15 17:09
Antal inlägg: 13

Åh så ni blandar ihop begrepp här; sjukbidrag har upphört som ersättningsform för många år sedan, sjukpenning får man då man är sjukskriven och sjukersättning beviljas till de som har en nedsatt arbetsförmåga för all överskådlig tid och då skall alla rehabiliteringsåtgärder vara uttömda...a-kassa kan man få vid arbetslöshet och CSN vid studier...

Ett läkarintyg är en rekommendation från din läkare och är inte lika med rätt till sjukpenning. FK bedömer utifrån läkarintyget om den sjukdom du har sätter ned din funktions och aktivitetsförmåga ...

marmaj - Ej medlem längre2012-02-15 17:12

Sen kan man naturligtvis kalla FK för svin mm..men kom ihåg att det är en statlig myndighet som arbetar utifrån ett regelverk som är satt av vår regering (som vi svenska folket har valt). Jag tror i alla fall att de allra flesta som är i behov av hjälp från Fk får den och är nöjd med det...

med2012-02-15 17:16
Antal inlägg: 1164

Vad grundar du det på le.lou?

kaffedryck2012-02-15 17:21
Antal inlägg: 57

Vad ska vi ha istället då? enbart privata försäkringar eller? Vore ju bra om det framkom något bättre alternativ i så fall istället bara för klagomål

Pocaloca2012-02-15 17:25

jag tänker på dom som är allvarligt sjuka och ändå blev utförsäkrade....dom är många

marmaj - Ej medlem längre2012-02-15 17:27

Om du är allvarligt sjuk och din hälsa riskerar att försämras av att delta i AF:s introduktionsprogram så finns möjlighet att få fler dagar med sjukpenning..se FK:s hemsida

Detta skall naturligtvis styrkas av din läkare...

Pocaloca2012-02-15 17:33

hon med cancer som ansågs vara arbetsför trots att hon var i väldigt dåligt skick....dog ett par veckor efter att ha tvingats ut i arbetslivet....hon hade levt längre om hon fått vila, konstaterades det efteråt. ...t.ex.

le-lou2012-02-15 17:33

"Vad grundar du det på le.lou?"

Grundar vad? Om du menar hur mycket pengar från FK som dagligen är i omlopp så går det bra att gå och ladda ner FKS årskrönika, det har du statistiken.

kaffedryck2012-02-15 17:36
Antal inlägg: 57

Att man blivit utförsäkrad är ju inte FK:s fel utan regeringen som har beslutat om vilka regler som ska gälla. Och jag håller med dig marmaj att det är många begrepp som blandas ihop. Dessutom finns nu ett särskilt boendetillägg för bland annat de som deltar i AF:s introduktionsprogram och har väldigt låg inkomst (eller ingen inkomst), med maximalt 84000kr/år.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?