Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 195

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eeistan2008-11-22 17:34
Antal inlägg: 1542

The Wave: "Sätt er in i Postens VD:s arbetsuppgifter o fråga er själva vad ni vill ha för betalning för att stå ut med o sköta dessa arbetsuppgifter innan ni uttalar er"

Intressant att Postchefen i TV4 kunde efterskänka hela lönen och jobba gratis...

Miss_jk2008-11-22 17:34
Antal inlägg: 8941

remvanrijn: Hur ska man locka en blivande VD till den nya posten då om det inte görs med pengar? Och anställer man någon till en sådan post så har man garanterat en väldigt stor tro på den personen. Det är nog inte så många som anställer utan att ha tittat på den sökandes bakgrund om man säger så...

eeistan2008-11-22 17:35

_abc_ det har du nog fått om bakfoten... tror inte att det finns ngn i den här tråden som tror på samma lön oavsett arbete...

Minta2008-11-22 17:37
Antal inlägg: 20042

_abc_ det kan vara relevant för ett företag att det inte får badwill genom att ge en vd en lön som sticker i ögonen på folk och som kan försämra incitament för personer med lägre lön att göra ett bra jobb - det lönar sig ju ändå inte. De anställdas - brevbärarnas lön - är ju bestämd.

_abc_2008-11-22 17:38
Antal inlägg: 2200

Thewaves inlägg står jag bakom.
Det anses fult att jobba mer än 8h, det anses fult att sträva efter befrodran, högre lön, bonusar. Det anses fult att anstränga sig helt enkelt. Det som däremot inte är fult är att vinna 80 miljoner på lotto. Men usch för den som tjänat 80 miljoner under 40 års arbete med en VD-titel vid pension. Han har ju jobbat jättemycket, haft rätta egenskaperna för att bli befordrad på vägen upp, har de rätta betygen från rätt universitet osv. Usch för honom men hurraaaaaaa för lottovinnarn som hade tur, utan slit.

_abc_2008-11-22 17:40

eeistan: Kanske jag övertolkade vissa personer inklusive dig. Jag trodde ju att du ville erkänna att du tyckte att alla skulle ha lika lön, det gjorde du dock inte.

Minta: Är du en av dessa jag syftat till som vill att alla ska ha samma lön?

Minta2008-11-22 17:42

Det är en missuppfattning som är i vulgärgenren. Jag är inte motståndare till att människor kan befordras eller få en hög lön, det är nivåerna det handlar om och att människor som utför måhända enkelt, men ändå tungt, arbete lönas så dåligt.

TheWave2008-11-22 17:42
Antal inlägg: 19

Hur man sätter nivåer innan man vet hur det ska gå? Ok så enligt ditt resonemang så bör jag anställa min nästa på ett nytt o fantastiskt sätt, jag ber helt enkelt nästa person jag anställer att jobba några månader utan lön så får vi se hur mycket du är värd sen!
Vore kanon om det skulle fungera så, men tyvärr så tror jag inte att jag skulle få några sökande alls.
Inte heller Posten får in några ansökningar då. tyvärr vore ett bra sätt annars.
Jag vet ju utifrån min verksamhet hur jag fungerar o jag tror att alla fungerar likadant: vill man anställa en viss person till en viss tjänst så får man betala vad det kostar svårare är det inte. jag anställde en kille i våras som jag trodde var rätt för o få honom o börja jobba för mig så fick jag slå på 30% på vad jag hade tänkt o betala. Men jag har inte ångrat mig då han har visat sig vara en enorm tillgång. Ju högre kompetens ju högre pris kostar det, hur många människor finns det att välja på till en tjänst som VD för posten tror du? o med det menar jag människor som kan utföra arbetet på ett bra o klokt sätt.

Minta2008-11-22 17:43

Nej, det är ytterligare en vulgäruppfattning. 30 000 i månaden och 900 000 i månaden är långt ifrån samma lön. Det kanske går att föreställa sig nivåer däremellan?

eeistan2008-11-22 17:43

Det är lugnt _abc_. Är man ung så är det lätt att ta snabba och felaktiga beslut ! du växer upp när du får barn du oxå :/)

eeistan2008-11-22 17:45

The Wave: vi får väl införa provanställning på VD nivå oxå :/) Dem stannar ju knappt sex månader innan dem drar med fallskärm så där skulle företagen spara en del !

skogsbär - Ej medlem längre2008-11-22 17:46
Antal inlägg: 107

Vaddådå *?* Hade jag varit i hans ställe och fått ett löne-erbjudande på....säg....TVÅ miljoner per MÅNAD så skulle jag verkligen inte ha tackat nej. Så det så!
(jag har många munnar att mätta OCH drömmar är alllllldeles gratis - än så länge - hörni gott folk ;D

_abc_2008-11-22 17:47

eeistan: Skönt argument där, mitt ord väger lättare mot en äldre familjefaders bara för att, öhhh?.... Vet inte om du lyckades underminera min trovärdighet där eller din egen. Återstår att se om det kommer några reaktioner kring detta.

minta: "Jag är inte motståndare till att människor kan befordras eller få en hög lön..."

Det är ju just en sådan moståndare du är? Motbevisa dig själv tack.
Annars är vi lika minta, men du anser att 900 000kr är skamligt att tjäna medan jag säger att gränsen går vid 1 222 000kr i månaden, då jävlar tycker även jag att det är f*ed up. Men 900 000kr förstår jag inte hur folk kan opponera mot.

eeistan2008-11-22 17:50

_abc_: jag säger som Nordström "Jag inser att det här är en ganska hopplös diskussion att föra.". Ha de gott hursom, nu ska vi ha fredagsmys här :/)

Sternocleido - Ej medlem längre2008-11-22 17:51
Antal inlägg: 259

En bonusbaserad lön för höga chefer vore väl att föredra? Presterar de goda resultat får de hög lön, annars inte. Lätt som en plätt.

TheWave2008-11-22 17:54
Antal inlägg: 19

eeistan jag har lite svårt att förstå vart du vill komma. Hur ska vi enligt dig göra när man anställer en nyckel person till något företag i Sverige.
Jag anser att hittar man rätt person så ger man honom en skälig lön.
Jag förstår inte att 900k skulle vara en för hög lön, baserat på tillgång o efterfrågan. o ni som anser det måste ju i så fall anse att alla fotbolls spelare i de bästa europeiska ligorna är överbetalda. eller?
Jävla Zlatan som tjänar så mycket pengar! men återigen samma sak där, betänk vad drar en artist som Zlatan in till klubben i publik intäkter o sponsor pengar. Garanterat så tjänar klubben mer än de betalar ut. O likadant är det på företag i Sverige det finns ingen styrelse som betalar ut mer pengar än vad de har förväntat sig o få in.

_abc_2008-11-22 17:54

eeistan: ja vi säger väl så, mys åt mig med. Den där Nordström verkar vettig.

-annsofi- - Ej medlem längre2008-11-22 17:58
Antal inlägg: 33

Självklart väger en familjefaders åsikt tyngre än en lite punk som du _abc_. Om man skulle få en medborgarlön utifrån hur mycket ansvar man har i livet skulle eeistan tjäna en sådär 1 220 000och du skulle väl tjäna en sådär som en brevbärare. Det skulle inte bli några Raybans för den lönen. Så go get lite livserfarenhet med det samma och ett par kids så du får ut lite mer när kommunisterna tar över och ger av var och en efter förmåga till var och en efter behov.

eeistan2008-11-22 17:59

Hej TheWave,

Att jämföra Zlatan är ju lite tvärtom... där har ju normalt coachen lägre lön än spelarna....

_abc_2008-11-22 18:04

annsofi: Hur är ansvar kring hemmet jämförbart med marknaden? Att han har ansvar över ett barn, hur gör detta honom berättigad till en högre lön som i din ding-ding värld? Bra metod att basera en månadslön på.... INTE. Var det där omoget av mig så säg.

Din jämförelse var ungefär lika bra som:
Lönen bör baseras i kroppsvikt. Behöver man äta mer ska man också tjäna mer, ju fetare desto högre lön. Så lägg på dig några kilo annsofi så får du högre lön när detta inträffar. Dvs aldrig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?