Spelrum
Giraffen37
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2008-12-01 23:54
Antal inlägg: 1806

När jag var ung tonåring och hade mensvärk (som f-n) sa alltid min mamma: "vänta tills du fått första barnet då är det ingenting" det stämmer inte alls för mensvärk har man 1 gång i månaden hur många år som helst och inte blev den mindre när jag fött barn. När man har värkar vid förlossningen får man iaf världens finaste belöning efteråt, men det får man inte varje månad de andra 40.

run-marie2008-12-01 23:55
Antal inlägg: 1806

Ok, tack ewaleena då har jag lärt mig nåt nytt, men det är ju iaf "för sent" för min del :)

Teppy2008-12-02 12:00
Antal inlägg: 2314

Jag har 2½ månad kvar tills min förlossning. *nervös som fan*

Tess 082008-12-02 12:05
Antal inlägg: 18003

Teppy, man är lätt nervös eftersom man inte har en susning om vad som väntar. Att läsa/höra andras berättelser hjälper knappast och det enda som händer är att man får fler skräckhistorier i sin samling.

Det viktigaste är att ta reda på vilken bedövning som finns att tillgå, vad de olika grejerna gör och fundera på vad du kan tänka dig att använda.

Med min förste var ajg toknervös, men ju längre tiden gick så minskade nervositeten och jag insåg att detta bara MÅSTE gå. Man har ju liksom inget val... Ut måste ungen komma ;-)
Sen är det positiva att det går över!!! Oavsett vad som händer går smärtan över och då är det totalt värt det du gått igenom och lite till...

Lycka till!

Dalkullan2008-12-02 12:10
Antal inlägg: 1256

Instämmer helt med Tess....

ingen idé att ha en massa idéer om hur det kommer att vara, ta det som det kommer och vill du ha bedövning så ta det....

Även jag önskar dig lycka till och lite avis är jag nog allt fast jag redan har 4 stycken ;-)

Teppy2008-12-02 12:13

Jag ska göra kejsarsnitt, kan tyvärr inte föda naturligt då jag har för trångt bäcken.

Jag är ändå livrädd, har sån skräck för sjukhus.. men ja, ut måste lilla killen komma:)

tack alla!

bennyboll - Ej medlem längre2008-12-02 12:15
Antal inlägg: 8806

Egentligen är det hur dumt som helst att diskutera sina förlossningar eftersom det är så väldigt olika från mamma till mamma..
Skrämmer bara upp de, tex Teppy, som har en förlossning framför sig..

Kan ju säga att jag har två vuxna barn. Med den äldsta så tog förlossning ca 32 timmar(!) och med lillkillen 3 timmar...Så det ju olika från barn till barn..
Lycka till Teppy och njut av att vara gravid...Det finns ju en här på beta som har det svårt just nu med proppar i lungan m.m..Sänder en hälsning till MissT som ligger i sin sjukhussäng just nu!

Tess 082008-12-02 12:17
Antal inlägg: 18003

Kejsarsnitt behöver inte betyda en dans på rosor... ;-)

Hälsar också till MissT!

skrabban2008-12-02 12:18
Antal inlägg: 1031

Jag kan inte uttala mig hur det är att föda barn normalt. Jag fick kejsarsnitt av akuta skäl. Allting gick bra min grabb är 30 år idag. Men som någon skrev att kvinnor beställer kejsarsnitt på löpande band är inte riktigt sant. Det finns dom som behöver kejsarsnitt av akuta skäl som jag fick. Jag vill också önska Teppy lycka till med förlossningen. Hoppas allt går bra för dig.

skrabban2008-12-02 12:18

Lite fel han blev 30 år den 3 juli i år.

Teppy2008-12-02 12:20

fy vad hemskt, alla varma önskningar till Miss T.

nej, jag vet att det inte behöver vara en dans på rosor att göra kejsarsnitt, därför jag är lika nervös som jag vore om jag hade fått föda naturligt.

Teppy2008-12-02 12:20

tack alla:)

jag hade valt naturligt om jag faktiskt fick...

grönöga - Ej medlem längre2008-12-02 12:31
Antal inlägg: 5570

Giant Charm: "BEDÖVNING.....borde vara förbjudet jag tror att det fördröjjer hela processen....det är bara att ge sig f*n på att det ska funka ändå...
Det har du ju alltid gjort innan......det fanns en massa skit att stt bedöva sig med....
Jag tror på att föda utan smärtlindring....jag har ju lite att jämföra med....så jag anser mig veta :)"

Det mest ogenomtänkta inlägg jag läst på länge...
"Innan" så dog även många fler kvinnor än idag under/efter en förlossning.

Dessutom så är varje förlossning är lika individuell som människan som genomgår den.
Hur en person har uppfattat smärtan (eller "frånvaron" av den) under sin förlossning går inte att jämföra, samma här: upplevelsen är mycket individuell så även olika individers smärttröskel.

skrabban2008-12-02 12:40

Till Teppy

Du behöver inte vara orolig för kejsarsnittet. De tar väl hand om dig på sjukhuset. Jag var också för trång och mitt blygdben var förbenat så det kunde inte töja ut sig och så var min grabbs huvud större än normalt. Min grabb hade inte kommit ut levandes om jag inte hade fått kejsarsnitt så det är tur att det finns.

skrabban2008-12-02 12:41

Förresten jag vill också skriva att jag fick en helt underbar narkosläkare och även den läkare som förlöste mig var mycket bra.

Teppy2008-12-02 12:56

Gör det mycket ont efteråt med kejsarsnittet? Syns det mycket?

grönöga - Ej medlem längre2008-12-02 13:15
Antal inlägg: 5570

Teppy. Pm...

yayasout - Ej medlem längre2008-12-02 13:54
Antal inlägg: 1408

Jag gjorde ett urakut kejsarsnitt och var sövd då dom snittade. Det är inte smärtfritt med bukoperationer iaf... ingen "genväg". Visst gör det ont några dagar efteråt så pass att man får räkna sig som sängliggande. Men man får ganska starka mediciner. Det värsta är väl att det stramar av suturerna så man inte kan gå ordentligt. Sen tar det sin tid att få känseln tillbaka helt i magen. Jag kan fortfatande efter 2 år ha lite "sockerdrickskänsla" precis runt ärret.

Det jag tyckte var värst rent smärtmässigt med att bli snittad var efter smärtlindringen. När kroppen skulle komma igång igen efter alla starka mediciner. Nästa gång jag blir snittad tänker jag försöka avstå från morfinsprutorna efteråt. Men ingen smärta hindrar en från att klara av att vara uppe med sitt nyfödda barn ;)

Min förlossning blev ju så akut att dom kanske inte hade tid att göra världens snyggaste snitt. Lite snett är det men ändå ganska diskret och jag tänker inte på det längre. Är du hemskt nyfiken Teppy kan jag ta ett foto. Men jag tycker inte du ska oroa dig. Bikinisnitten görs jättefina nuförtiden.

Teppy2008-12-02 14:05

:) jag är väldigt nyfiken på hur det ser ut faktiskt. Jag har aldrig sett ett snitt faktiskt. Vill du ta ett foto vore det ju väldigt bra och snällt. Man tänker ju lite på hur det kommer se ut, fast inte så att man går runt och är orolig för det men.. ändå :)

det jag tänker mest på är hur det är efter snittet, då man återhämtar sig. som att gå på toaletten, hosta och allt det där.. fick tips om att ha en kudde till hands iaf.. att det underlättar litegrann. :)

yayasout - Ej medlem längre2008-12-02 14:18
Antal inlägg: 1408

Ska ta fram en bild tills ikväll kan du pma någon adress eller så?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?