Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 280

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-06 23:06
Antal inlägg: 3473

Gör egen mat, alltså skippa färdigköpt helt. Göra bruna böner, gör ert bröd, mm det spar man massor med pengar på att göra:)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-06 23:06

skrattblomma psyksisk sjukdom???

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-06 23:09

Budalv kanske är det så att dom har mat men inte råd till cigg:)

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-06 23:29
Antal inlägg: 1788

Ironiskt nog så dämpar ju rökning hunger. Så det kanske tar ut varandra...

Caligatia2008-12-07 01:31
Antal inlägg: 2187

Jag är som sagt rökare, och har själv reflekterat över det här.
Det är lite märkligt, men oavsett hur lite pengar man har, så lyckas man på nåt vis alltid ha till cigaretter ändå. Tänk om pengarna fungerade på samma "magiska" vis när det gällde nåt annat?

ordfläta - Ej medlem längre2008-12-07 01:56
Antal inlägg: 38

Nej, "de tar inte ut varandra", JaapConrad. Inte ekonomiskt i alla fall.

Rökning utgör en enorm samhällskostnad i form av vårdkostnader, som samhället dras med pga kol, lugn- + andra canserformer, magsår, hjärt- och kärlsjukdomar mm. mm. mm, som drabbar i hög grad just rökare och passiva rökare. Oskyldiga barn tvingas få i sig tobaksrök - i vissa fall redan innan de föds - och bli beroende av dessa droger innan de är stora nog att fatta egna beslut över sin hälsa.

Konstigt, att så snart man börjar diskuterar rökning, så uppstår det motstånd och rökning försvaras. Varför? Varje vettig människa vet, att det är en hälsofarlig och starkt beroendeframkallande drog. Dyr ovana, dessutom.

Sociala myndigheter borde kräva, att missbrukare först går genom avvänjning innan de beviljas socialbidrag. Socialbidrag borde ges till missbrukare i form av myndighetsbetalda hyror och matkuponger - inte i kontanter. Likaså borde man delta i aktivitetsgarantin (och på något sätt vara samhällsnyttig) medan man lever av socialbidrag.

Visst kan rökning i likhet med andra missbruk/drogbehov kallas för psykisk sjukdom, om missbrukaren inte klarar sig att sluta med det utan terapi/medicinering.

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-07 02:31
Antal inlägg: 61

hehe
vilka sanslösa resonemang! är man tjugo år och deprimerad, avhoppad från två universitetskurser och hankades fram på extrajobb och ständigt arbetssökande finns det inget "lägga om lån". lulz, det här är fan det dummaste jag någonsin har hört. en jävla cigarett kan jag väl få för fan, mitt liv är tillräckligt jävla värdelöst som det är

skrattblomma - Ej medlem längre2008-12-07 17:03
Antal inlägg: 76

Människan är dömd till fria val, herr_apa.

God framtid!

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-07 17:05

och du har kryssat i att du jobbar svart? samvetslös är ju bara förnamnet

skrattblomma - Ej medlem längre2008-12-07 17:05

RÄTTELSE:
" Människan är dömd till frihet" (Sagt av Sartre)

skrattblomma - Ej medlem längre2008-12-07 17:09

Tror du, att jag jobbar svart, eller vem menar du?

Budalv - Ej medlem längre2008-12-07 18:34
Antal inlägg: 2199

RÄTTELSE: Sartre var ett äckel som kikade genom nyckelhål och har lyckligtvis inte borrat sig in i varenda liten hjärna i det här landet. Därför kan man inte utgå ifrån att det du skriver gäller.

klätterrmus2008-12-07 22:32
Antal inlägg: 53

Nu har någon säkert redan nämnt någon/alla dessa tips, men det skadar inte att upprepa dessa:

* Gör det till en vana att inte handla med mynt, utan spara dessa. Dessa kan komma till hjälp när det verkligen krisar.

* Handla av billigare märken. T.ex. så har euroshopper väldigt billiga och goda pastasåser. Och om man röker så kan man byta till ett billigare märke. Jag bytte förrut från marbloro mentol till tamar mentol= sparade 16 kr på varje cigg pack. Nu har jag bytt från marbloro light till LM blå= sparar 9 kr.

* Om man har tid/ork ta ett extra jobb en period så man får in en extra inkomst. Exempelvis som telefonförsäljare där man tjänar på provision. Om det kniper så är man väldigt målmedveten och kan tjäna väldigt bra. Dessutom kan du välja tider och pass sj. Tex jobba en helgdag i veckan? Jag tjänade ca 3-4000 på detta sätt. Kanske mer för studenter.

* Se till att du dricker så mycket vatten som man ska. Har läst någonstans att man behöver dricka 1 dl vatten i timmen utöver det du får i dig via mat. Man håller sig mättare på detta sätt och undviker huvudvärk.

* Håll dig sysselsatt ofta = oroar dig mindre + att du har mindre tid att tänka på att du är hungrig

* Bunkra upp med nudlar.

* Sälj kläder och annat som du inte behöver. Ofta har man kläder man inte använder eller rent av aldrig använt.

Tamoshante2008-12-09 11:36
Antal inlägg: 210

Ibland är man inte ansvarig för de val som göres för en utan man får helt enkelt vänta på de 7 feta åren, med hjälp av de 3550 kronor per månad som betalas ut av Stadsdelsförvaltningen (Stockholm). På de 3550 kronor som betalas ut skall personliga räkningar betalas. Tex Tv, bredband, mobil. Man har sådan tur att man får hyran betald, liksom el, nödvändiga mediciner, läkarräkningar och hemförsäkring. Har man en bra månad finns det 2700-3000 kronor att överleva på. Det blir 90-100:-/dag. det är ganska mycket pengar att spendera om man hade de förutom alla löpande utgifter. Man får strypa där det går. Tidning om man måste ha sådan kan man gratisprenummerera på. Tv kanaler bort. Ändra om mobilabb och ta bort fasta abb. Söka fonder och meddhandla med likasinnande. Sluta röka naturligtvis om man kan. Nikotintuggummin skrivs inte längre ut på recept om man lever på existensminimum, vilket gör det dyrare att sluta röka med hjälp än att fortsätta. Och som någon sade trixar man in ciggen på ngt sätt. Kvar blir då maten och den personliga hygienen. Handla hygienartiklar på ÖB eller liknande 1 g i månaden. Mat får man bunkra basvaror såsom ris, pasta, burkar, potatis och ägg. Baka själv om man har den läggningen. Hårdbröd är mycket billigare och bättre. Så när den 10e kommer och pengarna är slut utan att man hann göra något, brukar i varje fall maten räcka till nästa utbetalning. Angående koll om vad man gör sina pengar utbetalade av staten, så har stadsdelsförvalningen rätt att kolla ditt boende, för att *se att inte fler bor på adressen än sagt*.
Önskar alla en fröjdefull Jul

grönöga - Ej medlem längre2008-12-09 12:21
Antal inlägg: 5570

Jag kan inte låta bli frestelsen att återgå till storkok som jag nämnt tidigare, mat är dyrt om man handlar och lagar "fel".
Så jag bestämde mig för att ge ett exakt exempel. Jag gjorde köttfärssås och inhandlade detta:

1,6 kg nötfärs a´63 kr
6 st burkar passerade tomater a´2.95 = 17.70 kr
3 st burkar med skivade champinjoner a´9.50 = 28.50 kr
2 st stora gula lökar a`3.50 kr
Buljongtärningar och diverse kryddor (hade hemma) ca 10 kr
ca 0.5 L vatten (gratis)
Maizena till redning (ingen större mängd) ca 2 kr

Den totala summan för köttfärssåsen blir: 124.70:-

På detta kok så åt två vuxna och tre barn middag.
Jag frös in två lådor med middagsportioner för 5 pers.
Samt att jag även frös in 5 st matlådor till lunch.

Totalt antal portioner(dessa är även väl tilltagna): 20 st.

Pris per portion: ca 6.50:-

Lägger man sedan till pastan så hamnar man någonstans mellan 8-10:- i pris per portion, beroende på till vilket pris man köper sin pasta och hur mycket man äter.

Självklart så går det inte att göra så här med alla rätter, men dock med många. Orsaken till att jag gör det är till ganska stor del av bekvämlighet, det är smidigt att inte behöva laga mat varje dag utan att bara kunna plocka fram ur frysen och endast behöva koka ris, pasta eller potatis.
En bonus är ju dock att man faktiskt sparar mycket pengar på att planera sin matlagning.

tipitina2008-12-09 12:53
Antal inlägg: 2687

Vissa människor verkar inte veta hur vardagen ser ut för många många människor. Folk väljer generellt inte att vara arbetslösa och ha dålig ekonomi som vissa tycks påskina. Det är också så att man kanske inte kan byta boende bara så där som ngn skrev, lägga om lån är omöjligt om man inte har ngra mm mm.

Sedan har vi också den här diskussionen om soc. Varför i helvet e skulle de bry sig om ifall man röker? Du får en viss summa vad du sedan väljer att göra med den finns ingen jävel som har med att göra!

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-09 13:14

ordfläta: Jag skämtade, naturligtvis.

tipitina, tamoshante, herr_apa, med flera: Ni verkar upprörda över att mina och andras tips inte skulle gälla er på något sätt. Låt mig förtydliga mig och komma med en ursäkt.

1. Mitt tips om att öppna ett sparkonto gäller alltså alla utom papperslösa invandrare, som inte får öppna sparkonton.
2. Mitt tips att inte konsumera mer än man tjänar gäller alltså alla som tjänar något.
3. Mitt tips att inte låna för konsumtion gäller alla som har fyllt arton år och har ett personnummer.
4. Mitt tips att lägga om huslånet gäller alla som har ett hus.
5. Mitt tips att odla saker gäller de som har tillgång till trädgård eller kolonilott.
6. Mitt tips att hitta en partner att dela sin ekonomi med gäller alla som kan tänka sig att leva i tvåsamhet.
7. Mitt tips att köra bil måttligt och då bara still stormarknaden gäller de som har bil och som bor i en stad med stormarknad.
8. Mitt tips att sluta röka gäller de som redan röker.
9. Mitt tips att börja jobba gäller de som fyllt 16 år.

Jag är hemskt ledsen alla ni papperslösa invandrare som är under 16 år och som inte har någon som helst inkomst och som inte kan tänka sig att leva med en familj och som inte röker, som inte har bil eller hus eller personnummer, och som bara kan tänka sig avbetalning som betalform, och som inte kan tänka sig att leva i tvåsamhet. Jag har inga tips till er.

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-09 13:23

förstår inte riktigt detta enorma förakt du presenterar. men för all del, man kan ju inte tvinga folk till förståelse.

trashone - Ej medlem längre2008-12-09 13:37
Antal inlägg: 18678

Tipitina: För min del får rökare gärna röka tills de dör, men rökare slipper inte dumbomstämpeln om de inte kan avgöra själva att deras rökning kostar och dessa pengar kan gå till t.ex mat och hyra.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-09 13:38

Jag ber dig inte att förstå mitt förakt, jag ber till ta till dig mina spartips.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?