Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 230 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:05 | |
![]() | *har fel på skriptet,därav felstavningarna* | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:09 | |
![]() | Jag gjorde "" tecken för självklart ser jag den, jag är inte blind, däremot reflekterar jag inte över den. Samma sak som jag ska se en tjej med svart tröja, jag SER den men inte tänker jag på det. Vet inte om du förstår vad jag menar men men.. Mirr: Jag kan inte svara för andra muslimer, däremot är människan underkastad Allah och därför är hans ord lag och Koranen är Allahs ord. Förnedring vet jag inte.. Alla människor är ju underkastade så det gäller ju både kvinnor och män. Sedan att människan är svag av naturen syntes iom Adam och Eva. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:10 | |
![]() | folk bär väl jackor där du bor?men de ser du inte?jag ser allt vad folk har på sej,,,attta det så långt som du gjorde,,tycker jag är fånigt,, | |
| Mirr | 2008-12-07 23:11 | |
![]() | Men det är ju uppenbart att troende muslimer tolkar/ utläser koranen på olika sätt eftersom alla muslimer inte utövar religionen exakt lika. Kan inte se att männen inom olika religioner måste underkasta sig speciellt rörelseinskränkande klädedräkter | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:12 | |
![]() | inlägget kom efter det jag läste nu,,skrev kanske samtidigt | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:13 | |
![]() | jag kan reflektera över alla klädesplagg,,men i denna tråd var det fråga om slöjan,,kan öppna trådar om andra plagg,å jag svarar;) | |
| tipitina | 2008-12-07 23:16 | |
![]() | Jag tycker inte om när de badar i pooler med den | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:16 | |
![]() | Myspruppen: Jag vet inte om du bara inte håller med mig eller om du inte förstår vad jag menar. Jag ser kläderna. "" tecknena betyder att du inte ska ta ordet se så ordagrant. Däremot reflekterar jag inte över dem, alltså blir de inte som något speciellt för mig och därför tittar jag inte på den. Du säger att du ser om någon har på sig en jacka. Menar du då att du tittar på varje jacka du ser? Nej, du ser ju de men inte reflekterar du över precis varje jacka. Mirr: Om du läser vad du skrev förstår du nog varför jag säger det jag säger :). Den tron jag lärt mig och utövar är på detta vis, jag har lärt mig att man inte ska tolka koranen utan det är Guds ord man ska lyssna på och då är det givet att jag anser att det är det rätta. Alla inom Islam är underkastade Allah. Alla är lika mycket värda. Ska du dra det långt kan man säga att männen ska betala hemgift till kvinnan när man gifter sig för att kvinnan ska vara självständig. Mannen får ingen hemgift. Det gäller inte samma regler men alla är underkastade. | |
| Mirr | 2008-12-07 23:17 | |
![]() | Tror den är renare en de kalsonger som många tonårspojkar har på sig under badshortsen även i badhuset. | |
| tipitina | 2008-12-07 23:18 | |
![]() | Säkert men jag tycker inte om det heller! | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:19 | |
![]() | Myspruppen: Ja det handlade om slöjan och jag gjorde en jämförelse mellan slöjan och andra plagg så du ska förstå vad jag menade. Det är inte många människor som reflekterar och tittar på alla plagg som alla människor omkring sig har, däremot tittar många på slöjor och det gör inte jag eftersom det är något vanligt för mig. | |
| Mirr | 2008-12-07 23:21 | |
![]() | Kvinnan ska kunna vara självständig utan att vara gift så det behövs ingen hemgift bara ett för alla människor jämlikare samhälle. Detta finns inte vare sig man är svensk eller har utländsk bakgrund. Men min fråga är fortfarande hur det kan skilja så på olika muslimers utövande om man inte får tolka? Har vissa muslimer fel eller? | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:23 | |
![]() | Mirr: Ja. Jag anser de har fel och de anser säkert jag har fel. Dock så är gud barmhärtig och de har inte fel med flit de har missförstått och kommer därför bli förlåtna. :) Dock inte de som använder religionen som ett vapen för att kunna göra elaka saker | |
| Mirr | 2008-12-07 23:24 | |
![]() | Jag tror inte på någon gud och för mig är det innehållet i hjärtat som är det viktiga. Det är därför jag har så svårt att förstå vad utanpåskriften har med ens tro att göra. Men det kanske beror på att jag är ateist. | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:24 | |
![]() | Mirr: Det är tanken inom islam. Hemgiften är bara en symbol. | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:25 | |
![]() | Mirr: Ja kanske jag vet inte. Du har ju rätt att tro som du vill, jag försöker inte få dig att konvertera :) | |
| Mirr | 2008-12-07 23:26 | |
![]() | Symboler finns i många religioner och ideologier, något som ofta kan misstolkas eller missförstås. | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 23:26 | |
![]() | nej,men jag har reflekterat över slöjan,eftrsom jag både sett den,hört disskussioner om den,,osv,,men du drog upp uppfostran,det var väl det som retade medj;)eftersom jag tror det var riktitat mot mej,,ditt svar,,och min uppfostrab vad det gäller det,,är INTE ngt negativt alls | |
| Mirr | 2008-12-07 23:28 | |
![]() | Det där med tolkningen undrar jag över eftersom jag pratat med många olika muslimer, via mitt jobb och bostadsort. En del säger att det står i koranen att man ska bära slöja andra att det inte står så!? | |
| klätterrmus | 2008-12-07 23:29 | |
![]() | Myspruppen: Jaha nu förstår jag och jag måste be om ursäkt DÄR uttryckte jag mig absolut jätteklumpigt. Jag menade omgivningen och inte den uppfostran man fått i sig. Jag ville förklara varför jag inte reagerar när jag ser en kvinna med slöja och det är för jag växt upp i en ort där majoriteten av kvinnor har slöja och därför har det blivit normalt för mig. Kan tänka mig att någon som växt upp på ett mindre invandrartätt område reagerar på slöjan just för att de inte varit vana vid den när de växt upp. Ber hemskt mycket om ursäkt om du kände att jag menade något negativt gentemot dig. Mirr: Absolut :) | |