Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:15 | |
![]() | abc- jag tycker att du saknar känsla för myters mening och berättigelse. myter är symbolbärande och arketypiskt funderade och är inte till för att tolkas bokstavligt eller utsättas för kritisk granskning. gör man det så förlorar myten ofta sin mening. och det gör den när du gör det. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:15 | |
![]() | Han gör ju inte en kupp för sin egen ligas räkning och upprättar folkstyre, utan han välkomnar den gode Rickard att regera över folket igen. Snarare kämpar han för det goda än för det fria. Än sen då, vi ha ju knugen och det går ju fin fint. | |
| lisatheman | 2008-12-09 20:15 | |
![]() | Men du är ju inte Allan i dalen.. Robin Hood är utan tvekan en hjälte! | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:16 | |
![]() | Det är väl bättre att läsa på och bilda sig en egen uppfattning istället för att tro på allt som kommer från Hollywood, dock så ändrar det inte så mycket i sak om just Robin Hood. Vad gäller Pearl Harbour så blev så vitt jag vet USA attackerade och gick därmed ut i krig, att man försvarar sig efter en krigshandling är väl inte så konstigt? Då kan mycket som USA gjort senare diskuteras istället. | |
| _abc_ | 2008-12-09 20:18 | |
![]() | " Det är väl bättre att läsa på och bilda sig en egen uppfattning istället för att tro på allt som kommer från Hollywood, dock så ändrar det inte så mycket i sak om just Robin Hood." Är det här riktat till mig? Det är ju jag som uppmanar att inte okritiskt köpa att USA är hjälten i varje filmtappning där det är USA mot världen-koncept. | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:18 | |
![]() | _abc_ Robin Hood är väl också som vietnameserna i vietnamkriget? Landet styrs ju av en galen despot, det kan väl aldrig vara fel att göra uppror mot sådant? Det är ju knappast en folkvald ledare. | |
| malekhamoves | 2008-12-09 20:19 | |
![]() | _abc_"Ja barn, ibland är det rätt att mörda, eller stjäla, IBLAND.".. Han mördar inte i sagan.. Har inte läst just om Pearl Harbor... Har mycket att säga om det Amerikanska agerandet i 2a världskriget, och även fast jag kan se vart du vill komma så anser jag det vara onödigt när man talar om Robin Hood. Nu skall jag göra mysigare saker ^^ | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:19 | |
![]() | Det var en allmän reflektion | |
| _abc_ | 2008-12-09 20:21 | |
![]() | "abc- jag tycker att du saknar känsla för myters mening och berättigelse. myter är symbolbärande och arketypiskt funderade och är inte till för att tolkas bokstavligt eller utsättas för kritisk granskning. gör man det så förlorar myten ofta sin mening. och det gör den när du gör det." Ok, jag har ju inte wikipediat eller läst om betydelsen i NE. Därav kan jag ha missförstått att man ska smånjuta över dessa färgade sagor och helt okritiskt tycka att det är försvarbart med att stjäla från rika för att ge till de fattiga. | |
| _abc_ | 2008-12-09 20:23 | |
![]() | malek: Men pratar vi om Robin Hood allmänt (sagor, filmer, böcker) eller enbart barnsagornas Robin Hood? "Landet styrs ju av en galen despot, det kan väl aldrig vara fel att göra uppror mot sådant? Det är ju knappast en folkvald ledare." Galen i USAs ögon... Kung Richard var folkvald i jämförelse eller? | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:23 | |
![]() | Det är inte ofta omstörtningar av regeringar går smärtfritt. Det klart att om man nu ska ta t.ex nazister så kan man ju inte annat i sammanhanget tycka att det var annat än bra att några gick åt i slutet..(där tänker jag mer mot slutet) när de som fanns kvar att räddfas skulle räddas. Jag bryr mig inte ett dugg att några hjärntvättade nazister dog då och blev skjutna. Jag tycker inte att man kan hårdra att människor som hjälper alltid ska vara emot all form av våld mm. | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:30 | |
![]() | Personligen så tycker jag alltid att det är moraliskt riktigt att kämpa mot diktaturer, under den tid som sagan/historien/tilldrage lsen inträffar så finns det inget som heter folkvalda ledare, i det fallet är det naturligt att kämpa mot ledare som bara sätter sina egna intressen först. Det är samma sak i en demokrati, men här kan folket själv välja bort dom vid nästa val. Hur man kan se det som något moraliskt förkastligt att vilja störta en galen despot som är diktator kan jag inte få in. | |
| jesspa | 2008-12-09 20:31 | |
![]() | Men hallå! Robin Hood är ju en godhjärtad person då han vill värna om de som inte har det bra. Men för det behöver ju inte hans gärningar vara goda... Stjäla är alltid fel vad man än grundar det på. Men Robins tanke är det inget fel på. Säg så till era barn! | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:33 | |
![]() | Indianerna i USA tror jag inte hade så mycket att säga till om vad det gällde 1200-talets engelska stadsskick. Att Hollywood känner igen en bra historia när de ser den tror jag mer har med att de har ett sinne för var de kan tjäna pengar. Just Robin Hood har jag svårt att se som propaganda. | |
| _abc_ | 2008-12-09 20:33 | |
![]() | Måns E: Det du säger är ju färgat om något! Galen despot i vems ögon? Vietnameserna var vad jag förstod nöjda med utgången. Att den "galne despoten" fick sitta kvar efter att USA lommat hem. Galen i USAs och västvärldens ögon. | |
| Måns_E | 2008-12-09 20:40 | |
![]() | Det är en saga som tilldrog sig på 1200-talet, att det fanns galna despoter då är jag fullständigt övertygad om. Om Gustav Wasa hade störtats på liknande grunder så hade jag inte blivit så förvånad. För övrigt så tror jag också på historien om att Gustav himself hade folket med sig när han gjorde sig av med den kungen som då inte heller direkt tänkte på sina undersåtar i första hand. USAs angrepp mot Irak eller Vietnam har alltid haft en dold agenda, och det är inte direkt befolkningen som man har tänkt på i första hand, det samma kan sägas om Stalin och Mao. Däremot så uppfattar jag inte sägnen om Robin Hood på det sättet, han var mer en frihetshjälte s a s. | |
| _abc_ | 2008-12-09 20:45 | |
![]() | "USAs angrepp mot Irak eller Vietnam har alltid haft en dold agenda, och det är inte direkt befolkningen som man har tänkt på i första hand," Varför ville du argumentera för att de invaderade Vietnam för att krossa en galen despot då? Skummo. Egentligen är det mesta jag sagt OT sett till inledningsfrågan, för jag har redan sagt vad jag menar att jag skulle sagt till ungar som frågar om tomten finns, om robin hood är god osv. | |
| rosa_kanin - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:46 | |
![]() | varför utbreda sig då_abc_ när du själv erkänner att du är OT? | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:46 | |
![]() | Om man ska vara allvarlig för en stund så ser man att han är god. han symbolierade en särkerhetsventil i samhället där man kunde kritisera matriella orättvisor genom fiktiv diktning. En vanlig förekomma att använda legender och myter om hjältar som sedan länge var döda som försökte roda bot på orättvisorna, vanligtvis så blev det som i Metropolis, ett osanolik upplösning där tyrann och uppviglare möts i någon form av försoning. I grekisk mytologi förekommer det att kvinnan övergav sin frihet för att skydda Athen imot Giganterna. Robinhod diktningen kom som jag förstår först igång på senmedeltiden, vid 1300-talets slut eller möjligtvis 1400-talet. Då 200-300 senare än han skall ha levat. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-12-09 20:49 | |
![]() | om man vill kan man vinkla det till att man kan förstå en del personers handlingar trots att dom är fel, men det gör det inte rätt. Tro mig, era barn kommer definitivt att möta folk som försöker manipulera dem med förklaringar av just "ändamålet helgar medlen"-typen under sin uppväxt. | |