Spelrum
Giraffen | 29 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 21 |
Inloggade | 51 |
Mobilspel
Pågående | 19 495 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
tipitina | 2008-12-10 21:14 | |
![]() | Normalt sett tycker jag ofta du har rätt Trash men inte denna ggn. Varför skulle inte blandrasavel ta hänsyn till hälsan likväl som de som föder upp renrasiga djur? Finns, som sagts tidigare, många på "båda sidor" som skiter i vilket likväl som det finns de som är jättenoggranna | |
CHL | 2008-12-10 21:14 | |
![]() | tiptina: Det görs fortfarande, men under ordnade omständigheter, inte på måfå. "hoppsan, hon blev med valpar, jajajaja, dom säljer vi" Ska man blanda, så ska man göra det med kunskap. Det finns kunskap uppåt att kolla med... Så varför blandrasavla när man inte för nåt vidare? Om du inte kan komma till en godkänd ras Om du inte kan ge bättre mentalitet Så ska du inte enligt mig avla alls! Många avlar på utseende... det är fel, enligt mig! | |
tipitina | 2008-12-10 21:16 | |
![]() | Det är ju just det som poängterats flera ggr. Man kan inte säga kategoriskt att blandrasavel är fel! | |
Baffin_Bay | 2008-12-10 21:17 | |
![]() | Trashone: Nu kommer jag att tala MOT mig själv men faktiskt har hästvärlden exempel på världshästar som är resultat av tjuvbetäckningar. En fransk vallack vid namnet Japeloup (stavning?) var resultatet av att en varmblodshingst (travare för er ej insatta) betäckte ett dyrt hannoveranersto (fin ridhäst), hingsten avlivades och fölet såldes vid födseln. Senare gick han, om jag inte minns fel, både OS och VM med fina resultat. Min dubbelmoral ligger i att jag aldrig skulle vilja bedriva en sådan avel själv men samtidigt fina resultat kan ju även komma ur den. "Fina stoet råkade träffa dumma hingsten och viola, en grandprixhäst!" Sen har vi ju även de otaliga irländska, holländska och belgiska (osv) hopponnyer som importeras och säljs för snuskigt mycket pengar här i sverige, helt utan att någon vet vilken stam de har eller var de varit med om i livet. | |
Åskmoln - Ej medlem längre | 2008-12-10 21:19 | |
![]() | Svenska varmblodiga hästen = svenskt halvblod Jag blev nyfiken. | |
Tess 08 | 2008-12-10 21:20 | |
![]() | Nej tiptina! Det som flera här försöker få fram är att renrasigt är fel och bara sjuka dumma hundar och att blandisar är såååååååå (extra många å) mycket bättre och ALLTID friska både mentalt och fysiskt | |
tipitina | 2008-12-10 21:20 | |
![]() | Säger man varmblod åsyftar det till travhäst i istort sätt de flesta fall | |
Baffin_Bay | 2008-12-10 21:21 | |
![]() | Trashone, igen: Sen måste du kunna skilja på blandrasavel och blandrasavel. Det finns seriösa som månar om hundarnas bästa och som har mål med sin avel. Sen finns det de som födde upp min hunds mamma, pundare vars hund råkade para sig med grannens. Samma sak gäller renrasiga hundar, skönhetsidealet har blivit helt åt helsike. Ett gäng vetrinärer på Ultuna fick se några bilder på en bassett, en schäfer och en engelsk bulldog, de skulle sedan gissa vad de hade gemensamt. Samtliga vetrinärer trodde att de hade medicinska problem, schäfern såg ut som en räka i bakkroppen, bassett-ens mage släpade i backen och bulldoggen hade något annat gravt fel. Vetrinärerna hade fel, det hundarna hade gemensamt var att de alla tre var UTSTÄLLNINGSCHAMPIONS! | |
tipitina | 2008-12-10 21:21 | |
![]() | Tess: Somliga men somliga förklarar kategoriskt att blandrasavel är fel! | |
tipitina | 2008-12-10 21:22 | |
![]() | Baffin- du verkar vettig! | |
Tess 08 | 2008-12-10 21:23 | |
![]() | Kan inget om hästar, men om man ska ta fram välrdens travhäst (eller hopphäst eller vad det är) MÅSTE den då vara sk renrasig? Kan det inte vara en häst, vilken som helst? | |
Baffin_Bay | 2008-12-10 21:23 | |
![]() | Tipitina: Tack så mycket, du med. Till alla här: Avel kan vara rätt och avel kan vara fel. Både blandrasavel och renrasig dito, det kan väl alla vara överens om? | |
tipitina | 2008-12-10 21:24 | |
![]() | Tess: jag har själv en renrasig GD så jag tycker inte det är fel och "bara sjuka dumma hundar" men jag tycker heller inte att man kan fördöma alla som avlar fram blandraser... | |
Tess 08 | 2008-12-10 21:24 | |
![]() | Du har nog inte hängt med tiptina, eller så har du inte fokus! Som jag skrivit så går det att läsa i några av de otaliga trådar som handlar om hundavel vad jag anser.... | |
Åskmoln - Ej medlem längre | 2008-12-10 21:25 | |
![]() | Man kanske åsyftar travhäst, men svenskt halvblods avelsförening heter Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen. Det måste ju betyda något. www.asvh.se/ | |
Baffin_Bay | 2008-12-10 21:28 | |
![]() | Tess 08 : En kompis till min mamma tog fram en welshponny som ponnytravare. Han hävdade sig rätt bra bland russen och gjorde fina resultat, dock var han inte absolut bäst. Bland ponnyer kan de flesta raser prestera väl men bland storhästar blir det svårare. Att få ett svenskt halvblod att kunna springa ikapp med exempelvis Varenne som är en varmblodig travare är inte realistiskt. Varmblodiga travare är avlade för en sak, att springa. | |
tipitina | 2008-12-10 21:28 | |
![]() | Jag har inte kollat ovannämnda trådar och kommer nog inte göra det heller men nu knns det som bara massa tjafs... Jag har inte riktat det jag tidigare skrivit direkt till dig. Precis som Baffin skrev finns det nog änd vissa saker vi kan vara överens om låt oss lämna det där. Jo, jag har fokus och har bemött det som avhandlats i den här tråden. | |
Tess 08 | 2008-12-10 21:30 | |
![]() | Oki, mycket dåligt insatt i häst (vet att de oftast har fyra ben och svans samt en nos på framsidan) och har egentligen inget intresse av hästsport... funderade mest... | |
tipitina | 2008-12-10 21:31 | |
![]() | Det ändrades för inte så länge sedan har jag för mig. Tidigare så hette det rätt och slätt Svenskt halvblod (det som idag är sv varmbl hästen). Äh jag skall inte säga säkert... men har för mig att det ändrades på den tiden jag lste hästhållning | |
Baffin_Bay | 2008-12-10 21:33 | |
![]() | Själv är jag mest insatt i connemaror, är icke så intresserad av "storhästar" ;) | |