Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 531

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2008-12-28 00:23
Antal inlägg: 1806

Handlade inte tråden på nåt sätt tidigare om körslaget? Nu är det bara hemlösa som diskuteras och det är ju bara ca 1 vecka sedan det var på tal när Insiders hade gått på TV. Då skulle mosterns syster med 5-6 barn ta hand om sin syster osv.

Alla hemlösa är naturligtvis inte skuld till att de är just hemlösa, men det finns många som inte har betalt hyran i tid, slagit sönder eller på annat sätt stört sina grannar. Man kan bli vräkt även för störande idag. En del missbrukare VILL inte ha den bostad som erbjuds dem p g a att det också ställs krav på att man inte får knarka eller supa.

Det finns massor med människor man kan tycka synd om men det finns också många som inte vill ändra sitt liv och ha ordnade förhållanden. Dom tycker jag inte alls synd om, dom väljer ju själva att dom vill bo i husvagn e d.

nettan232008-12-28 00:24
Antal inlägg: 4086

Run Marie vissa ser tydligen inte längre än näsan räcker, du kan väl åndå inte påstå att folk vill bo på gatan! Nee nu e jag snart igång igen här....

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-28 00:25
Antal inlägg: 1788

Ok, just to straighten things out: Hur många är släkt med kvinnan från insider, förutom stabilt, zunken och vonne?

nettan232008-12-28 00:25

Inte jag :)

Miss_jk2008-12-28 00:26
Antal inlägg: 8941

Kankse inte på gatan, men en av de de intervjuade (kanske på Insider...) ville inte ha lägenheten han blev erbjuden, utan han bodde hellre i husvagnen. Så visst finns det.

Pastorn522008-12-28 00:26
Antal inlägg: 7

En av mina sysslor är att arbeta med flyktingar, och då främst från muslimska länder. Jag känner ofta ett stänk av avund inför den känsla av sammanhållning som ofta präglar dessa grupper. I vårt land har vi kanske glömt det primära i livet, vad som egentligen är viktigt. Kan det vara så att vi har något att lära av de ¨nya¨ svenskarna?

nettan232008-12-28 00:26

Okej :)

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-28 00:28

Paston52: Ja.

krutmarie2008-12-28 00:36
Antal inlägg: 1696

nettan23, jag har jobbat ihop med kronofogden och sett många bli vräkta under årens lopp, främst människor som inte betalt sin hyra, men också missbrukare. Det finns många som blivit erbjudna boende av kommunen men har tackat nej p g a att det har ställts vissa krav som dom inte velat leva upp till av olika anledningar.

Håller med Miss_jk om att vi kan lära mycket av "nya" svenskar just i fråga om sammanhållningen, men det kommer nog att ta tid innan en svensk (gammal) lär sig. Många andra kulturer lever ju tillsammans i generationer och tar hand om varandra och det är ju inte direkt vanligt här hos oss. Tanken är iaf god.

Pastorn522008-12-28 00:38

En annan av mina uppgifter är att vara sk. kontaktperson åt ett antal personer med skiftande psykiatrisk problematik. För den som aldrig satt sin fot inom psykvård etc kan det nog låta konstigt men ibland kommer man in i en annan värld. Om du visste hur det ser ut inne hos vissa grannar skulle du nog ha svårt att behålla maten, och det är alls inte någon skröna. Det är bara allt för lätt att tala om behov av ökade ekonomiska resurser etc men min egen erfarenhet ger vid handen att det är vanlig skär medmänsklighet/hjälpsamhe t som är det viktigaste i det första skedet. Det händer allt för ofta att blundande anhöriga lämnar över problematiken till ett samhälle vilket tyvärr inte kapabelt att handskas med densamma.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-28 00:41

Jag tror skälet till att vi inte ''bryr'' oss om varandra så mycket som i andra kulturer är för att vi förväntar oss att kommunen/staten skall göra det istället. Av samma anledning betalar medelsvensken mindre till altruistiska frivilligorganisationer (typ kyrkor), om man bortser från skatten. Jag är inte helt säker på att detta är en dålig utveckling dock. Sverige ger till exempel mer i bistånd totalt per capita än många andra länder.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-28 00:45
Antal inlägg: 3473

Det är väl bästa kören som ska vinna

Pastorn522008-12-28 00:47

Visst, det är helt riktigt men hur mycket av biståndet som till slut kommer fram till de som verkligen behöver det skiftar ju tyvärr. Tyvärr vet jag även människor som är väldigt duktiga på bistånd i olika former men som helt glömt närstående vilka har behov av stöd i olika former. Lite cyniskt kanske men nog är det lättare att hjälpa på avstånd med hjälp av sin plånbok, än genom handgripligt stöd på hemaplan.

Angeloflove2008-12-28 00:49
Antal inlägg: 3858

Ja, bästa kören ska vinna. Man väljer ju inte att rösta på någon dålig bara för att de valt en välgörenhet man tycker är bättre än de andra.

le-lou2008-12-28 00:49
Antal inlägg: 17500

Stabilt - så man ska må dåligt för att man bor i en lägenhet, eftersom det finns de som inte gör det?
Mår DU dåligt för att du är frisk, det finns ju folk som är sjuka?
Mår du skit varje dag du äter, för att det finns folk som svälter?

Du måste må extremt dåligt varje dag du.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-28 00:49

stabilt varför har hon ingen bostad?

Pastorn522008-12-28 00:49

Detta har varit en mycket intresant stund. Dock ska pastorn nu gå till vila för att vakna i god tid till gudstjänsten i morgon fm. Tack för nu //

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-28 00:50

Pastorn: Mmm... vad jag menar är, det kanske inte är möjligt att uppnå BÅDE ett högt frivilligt deltagande i omsorg samtidigt som man har en stor offentlig sektor. Folk kanske ser dem som substitut? Typ, ''jag behöver inte skänka så mycket till de hemlösa för vi betalar redan så mycket via skattesedeln''.

I så fall skulle jag föredra en offentliga välfärd, för den frivilligbaserade hjälpen kommer distribueras mer godtyckligt.

JaapConrad - Ej medlem längre2008-12-28 00:51

Okej. Godnatt.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-28 00:51

såg nu stabilt, men är man sjuk och inte kan jobba så får man godkännande av läkare till ersättning. Får jag vara nyfiken och fråga vilken sjukdom hon har?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?