Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 654

Forumkategorier

Användare Inlägg  
eviltyrus2009-01-20 01:09
Antal inlägg: 606

SylviaPLath: Självklart är det så, men det finns alltid någon som inte är som majoriteten och inte alls håller med. De kan till och med ta illa upp eller rent av känna sig kränkta. Att kategorisera människor har vi sett exempel på kan få ganska ödesdigra konsekvenser. Tycker det är värt att tänka på bara innan man slänger ur sig att män är på ett visst sätt och kvinnor på ett annat.

Ett exempel är att alla manliga förskolepedagoger skulle vara pedofiler.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:09
Antal inlägg: 31064

Sover man bra efter den?

mrperfect2009-01-20 01:11
Antal inlägg: 11437

generaliseringar gäller ju alla , det vet ju alla :D

Saga-li - Ej medlem längre2009-01-20 01:12
Antal inlägg: 2414

sylvia: ibland kan man bli extra pigg, det är nackdelen att gå på kvällarna, men om man går vid 19 är det ok. senare kan man bli jättepigg
jag trivs bäst på kvällarna dock
men
jag ska anpassa mig
jag mår ganska bra nu
det är helt fantastiskt
inspirationen är tillbaks
och den här känslan av:
nu vill jag må bra!

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:12

evil: Självklart, och det är därför jag har stoppat in förmildrande ord som "nog" och "kanske" i mina inlägg tidigare i tråden. För att slipa av generaliseringarnas vassa kanter. :)

_abc_2009-01-20 01:13
Antal inlägg: 2200

"SylviaPLath: Självklart är det så, men det finns alltid någon som inte är som majoriteten och inte alls håller med. De kan till och med ta illa upp eller rent av känna sig kränkta."

Om någon när jag nämnde att datorkrångel och bilkrångel var männens (ALLIHOPA) område och empatisk familjerådgivning var kvinnornas (ALLIHOPA), beklagar jag mig djupt över att någon över detta I-landproblem mådde ytterst dåligt när jag kommer med sådana elaka och olämpliga generaliseringar.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:13

Fint, Saga-li: Jag skall bara köpa en matta, sen så! :)

mrperfect2009-01-20 01:13

för mej funkar innebandy som yoga, och pianospel, och naturpromenader, det finns många saker som är min yoga

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:14

Eller: Alla med ritad tomteluva är uphetsade?

katalias - Ej medlem längre2009-01-20 01:14
Antal inlägg: 2032

Minns en gång... Det var före mobiltelefonernas tid. Jag var kanske 18-19 år, kom åkande på motorvägen, det var mitt i natten ute på landsbygden. Var på väg hem efter en fest. En snubbe står och viftar vid vägkanten, med öppen motorhuv. Jag stannar och frågar vad som hänt. "Fattar inte, stannade bara för att leta fram en grej i handskfacket, och nu startar inte bilen! Kan du köra mig till närmaste mack eller samhälle? Måste hitta en telefon!"

Självklart kunde jag göra det, men eftersom jag nyligen haft startmotorproblem med min egen bil tänkte jag att det kanske var samma fel. Så jag, en liten tjej i en liten grön Fiat, greppade en hammare som låg på golvet i min bil (mitt rullande skrotupplag) och gick fram till hans bil, dök ner under huven och lokaliserade startmotorn. Ett par rejäla dunkar och så "Pröva nu." Han himlade med ögonen typ "Åh nej, en idiot...". Men han slutade himla med ögonen när hans bil startade så snällt. Hans ansiktsuttryck var förstås obetalbart, men jag kan förstå hans nedlåtande attityd och högröda harm när jag hade hjälpt honom. Något tack fick jag naturligtvis inte eftersom jag hade kastrerat honom tillfälligt.

Nu var ju detta på 80-talet, kanske var könsrollerna mera uttalade då?

mrperfect2009-01-20 01:15

Sylvia P
jag har sett att du lagt in dessa ord, eftersom jag medvetet brukar se hur folk uttrycker sig

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:18

Jo, för jag vet att man kan bli vettlöst attackerad annars - så tröttsamt. Såklart är människor individer ytterst, men en diskussion blir ju liksom helt omöjlig (och tråkig) om man inte får generalisera.

eviltyrus2009-01-20 01:18
Antal inlägg: 606

_abc_: Ja kanske kan jag bara svara, antagligen är det därför en del män skriver i tråden för att säga att de inte tänker på det sättet när de hjälper till praktiskt.

SylviaPlath: Det har jag märkt, och jag tror mer än jag uppskattar att du tar dig tid att reflektera över hur du skriver saker :-)

mrperfect2009-01-20 01:18

katalias

intressant , både ur teknisk synpunkt för jag har funderat på om det skulle fungera men aldrig vågat eftersom jag var rädd att slå sönder höljet till startmotorn och dessutom hur en del män inte vågar acceptera att kvinnor kan, som tekniker på et stor företag så såg jag många duktiga tjejer så jag har största respekt för er och särbehandlar inte någon för at hon är tjej utan skulle bil mycket glad av att lära mig något nytt :)

kleinp2009-01-20 01:19
Antal inlägg: 73

Om en kvinna hade fixat min bil på det sättet hade jag knappast känt mig kastrerad, snarare tvärtom...

mrperfect2009-01-20 01:20

Själv är jag inte tillräckligt engagerad i forum och chattar för att alltid vara så noggran med hur jag uttrycker mig, så jag startade generaliseringstråden istället :P

_abc_2009-01-20 01:22
Antal inlägg: 2200

"Såklart är människor individer ytterst, men en diskussion blir ju liksom helt omöjlig (och tråkig) om man inte får generalisera."
True that.

Det där med tomteluvor var å andra sidan mer åt pedofilförskolelärar-håll et än mina harmlösa generaliseringsblunders. Jag tog mycket illa vid mig då jag nästan ramlade av stolen av allt skratt efter den högst individuella generaliseringen, tack återigen för all time-highunderhållning på beta sylvia.

katalias - Ej medlem längre2009-01-20 01:23

mrperfect, man ska inte slå så hårt...
Men det funkar ju bara på lite äldre bilar med den gamla starmotorvarianten med solinojd... Man dunkar till startmotorn ungefär där solinojden befinner sig, så att den hoppar till ur sitt fastnade läge och kuggar i.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-20 01:23

He he. Och inte jag heller, för att vara ärlig. Ofta uttrycker jag mig väl drastiskt, men man lär sig att inte göra det om man inte vill väcka motstånd. Vissa ämnen är som röda skynken framför tjuren.

katalias - Ej medlem längre2009-01-20 01:24

Och jo, eftersom jag är lite vardagsteknisk så har jag hjälpt män vid några fler tillfällen, men det har varit betydligt senare i livet och då har reaktionerna inte alls varit negativa. Det är därför jag undrar om det kanske är något som ändrats med tiden?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?