Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:00 | |
![]() | Som jag ser det, så har det i praktiken mer positivt under två dagar än under åtta år med bush. Det kanske du inte håller med om utifrån din politiska ståndpunkt(!?), men som sagt det är ju alltid lättare att måla fan på väggen än att våga tro att den nya administrationen kanske har intentionen att åstadkomma förändring. Att avbryta bushs krig mot terrorism och återställa att CIA följer genevekonventionen ser jag inte som en mikrokosmisk förbättring, jag ser det som ett avslut på åtminstone fyra års förakt gentemot grundläggande mänskliga rättigheter samt CIA:s självbestämmande i säkerhetspolitiska frågor. Seconds to destroy, decades to grow. Det är ett steg i rätt riktning, och om du inte ser det som praktik utan fortfarande som retorik så får det stå för dig. | |
| vulcan | 2009-01-23 16:02 | |
![]() | NameIsNobody: Du är verkligen omåttligt barnslig. Då jag misstänker att det hör ihop med de personliga svårigheter som du själv beskrivit i ett flertal inlägg så låter jag ditt inlägg stå kvar, men vill ändå påpeka att det är förbjudet att hoppa på andra medlemmar på det där sättet, oavsett om de är spelvärdar eller bara vanliga, hyggliga spelare. Dessutom är dina antipatier mot mig fullständigt off-topic i den här tråden där jag tills nu inte uttalat mig överhuvudtaget. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:03 | |
![]() | Jag säger inte att det var positivt och jag är förvånad men det innebär inte att jag sover lugnt om nätterna för det. Så länge USA driver koncentrationsläger som Bagram, viftar med kärnvapen, krigar så barn, bönder, åsiktsfrihet och pressfrihet dör, så kan man inte annat än va onöjd. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:06 | |
![]() | Tråkigt att du inte kan sova lugnt Name. Så du kommer uppenbarligen inte att ge någon cred för någonting, innan imperiet fallit. Då tycker jag nog att du kan starta en tråd om det, eftersom tråden handlar om obama och huruvida saker kommer att förändras till det bättre. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:10 | |
![]() | Jag sover gott, det var ett uttryck. Men jag vill inte att USA skall kollapsa, men jag är inte för Imperium heller för den delen. Jag är nog för en balansering av USAs existens så att globalismen får möjlighet att spira. Men den här tråden handlade ju om Obama, det andra är din subjektivitet som talar. :) Ta in allt gott och ont, realismen är vad den är hur mycket man än försöker få det till hur man vill ha det. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:14 | |
![]() | Något som jag är väldigt förbryllad över är Ansvarslösheten i Imperiets agerande. Något som är det bästa exemplet är dom 800 000 genetiska defekta vietnameser så här 40 år efter det kriget, hur kommer det se ut nu efter Iraq. Om inte USA står för sitt agerande i Vietnam lär dom ju inte bry sig om dom genetiska defekterna i Iraq. För att inte tala om de mentala problem de orsakat hos föredetta tortyroffren från Guantanamo. Men det är ju tur att dom har 30 dagar på sig att tänka så dom kan lägga en Agenda. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:15 | |
![]() | Förövrigt så vågar jag inte skapa några mer trådar här för att jag blir bara hånad av forumadmin. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:18 | |
![]() | Men om frågan är - tror du att obama kommer att hålla sina löften... och tror du att något positivt kommer att ske, och du svarar typ "så länge..."; det innebär i princip då att du inte kan diskutera något innan du sett det du kallar "praktiken" har uppstått? Jag respekterar att du inte kan vara nöjd (positiv?) förrän du ser något som är konkret och innebär att alla koncentrationsläger är stängda, kärnvapen inte viftas längre, echolon är borta, åsiktsfriheten och pressfrihetens död är stoppad (återupplivad?), döda bönder uppstått samt totalt utdragande ur krig (med totalt intresse för FN att gå in och ta över och kontrollera områdena?) Tough shit, verkligen. Blir onekligen nyfiken på hur du ser på förändring och förändringsarbete. Hur tänkte du när berlinmuren föll t.ex.? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:20 | |
![]() | Att frige 250 fångar som hållits fängslade i ett fängelse som utgör ett brott mot mänskliga rättigheten, är jag jävligt glad att man utreder hur det kan ske på bästa sätt. Tycker du att de skall lämnas vind för våg på kuba? Bör inte eventuell kompensation, rättsliga konsekvenser, själavård etc. utredas? Är du ironisk eller bara dryg? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:25 | |
![]() | Geez, och jag trodde jag var extremist. Läs dit senaste inlägg igen. Det jag säger är att vi kan inte ha balans så länge det är en fortsatt degredering av livskvalitet på dessa plan. Ja och det är tuffa bud. Jag tycker inte jag har särskilt konstiga åsikter, däremot så tycker jag att majoriteten har det med tanke på hur nulläget ser ut och varför skall man nöja sig med halv-mesyr när Fred är Fred och Krig är Krig. Du kanske är nöjd om hälften av dödandet fortsätter, kanske en modell av halv-krig. Inte jag. När det kommer till östblockets fall så är jag tudelad. Jag vet att den svenska och ryska ekonomin påverkades i väldigt negativ riktning. I ryssland så sänktes livslängden hos män ner till 48 år. Så, jag kan nog kalla det tragiskt. Men om nu död är frihet, så var det väll åtminstone i demokratins och frihetens namn. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:31 | |
![]() | dudeniro, försök och sälja på västerlänsk psykologi på en person som har torterats i flera år av samma struktur och akademi. Jag anser att det är övermäktigt USA att hantera det här. Dom försöker givetvis rigga det här så gott det går, men dom har inte en chans utan FN. Tänk dig själv om du skulle sitta 4 år under tortyr. Hur mycket kostar en dag av frihet för dig? Jag tror inte du har en aning. Tänk dig 4 år utan möjlighet till att ta hand om dina barn. Tänk dig såren som skapas hos dina barn för att ens pappa är terrorist. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:34 | |
![]() | du vet mycket väl att dina och mina åsikter står mycket nära varandra, och jag tycker inte dina åsikter är konstiga - däremot tycker jag det är konstigt att du vänder allt till något negativt. Det är okej, jag menar det angår ju egentligen inte mig hur du vill se på världen. Absolut, om antalet som dödas i krig minskar, ser jag det som positivt. Det ändrar inte det faktum att jag är emot krig, och helst vill ha fred. Om andelen människor som torteras, förtrycks och behandlas orättvist i denna värld minskar, ser jag det som positivt även om det ultimata målet är att det inte skall existera alls. Det samma gäller andra orättvisor i denna värld. Det är, om du är intresserad av vad jag tycker, naivt att tro att saker skall förändras från svart till vitt över en natt. Det gäller framför allt orättvisor. OM usas nya administration visar på att man har intentionerna att vända den amerikanska utrikespolitiken och inrikespolitiken mot något som jag ser som positivt, så är varje beslut som visar på detta ett positivt steg för mig. Min fråga var; hur tänkte du när berlinmuren föll. Inte vad du ser i efterhand, utan om du tänkte t.ex. "det här tror jag inte är positivt förrän jag sett resultat" eller om du hade samma skepsis kring den symbolik murens fall stod för och vad den innebar för miljontals människors framtidshopp? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:46 | |
![]() | Vad jag ser är att den amerikanska utrikespolitken tar en ny form. Denna nya form verkar inte vara så fantastiskt annorlunda än tidigare form. Som sagt tidigare så: - Obama har som ambition att halvera ockupationskraften i Iraq genom att omfördela armépersonal till afghanistan, initialt så skall 30 000 till afghanistan. De privata kontraktörerna ( 160 000 ), till huvudel legoknektarna Blackwater kommer stanna i Iraq. - Initialt så öppnar Clinton med att maktdemonstrera genom att öppet proklamera att hon inte tvivlar en sekund över att använda kärnvapen i Iran - Inte ett ord har jag hört om att man skall stänga koncentrationslägret i Bagram - Under Q4 2008 nådde man för första gången rekryteringsmålen inom den amerikanska armen och anställde 21 000. Och man skryter hejvilt om dess förmåner om vidareutbildning och anställningstrygghet Det är inte särskilt ljusa nyheter. Det kan hända att det tar ny form, men det är inte enorma skillnader. Vidare att man tror att man kan lösa föredetta tortyroffer på egen hand är desperat och naivt. Ungefär lika naivt som det är att tro att demokrati, psykiatri och kabel tv kommer få iraqier att glömma sina genetiska defekter och döda familjemedlemmar. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:50 | |
![]() | För att inte nämna hur vi skall kunna sälja in vårt fantastiska västerländska lagsystem som fungerar så perfekt utan rätten till prövning. Något som Obama inte har nämnt något om i det här stadiet heller. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:53 | |
![]() | 1. Det återstår väl att se vad som händer med blackwater och andra privata aktörer. Jag hoppas se att samtliga upphandlingar kommer att ses över. I övrigt så har jag inte hört president obama säga något om detta ännu, så det återstår väl att se. 2. Clinton har inte sagt detta som utrikesminister. 3. Vad är fel med det utifrån det faktum att usa har en yrkesarmé. Kan de inte tvinga folk att gå ut i krig (svensk modell) så måste de ju rekrytera. Jag vet inte vad som är värst, ser kanske hellre att det är självvalt (kan iofs diskuteras om man är fattig) att kriga för sin stat än att man tvingas göra det. Trots det, du har gett ett bra exempel på inte särskilt ljusa nyheter, för att kasta ditt krassa mörka sken på en historisk vändpunkt. Sanningen är ju att det du pratar om inte handlar om obama utan om din cementerade inställning till usa. Den åsikten respekterar jag att du har, men varför klä den i icke-respekt för den nya administrationens ambitioner? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:55 | |
![]() | name, du borde studera svensk terroristlagstiftning. Det är ingen rolig läsning för förespråkare för mänskliga fri- och rättigheter som du och jag. Obama har inte nämnt hur han skall sälja in den idén nej. Men han har beslutat att upphöra "kriget mot terror", vilket innebär att han inte längre accepterar att ordet "krig" används för att taktiskt kringgå rule of law. Uppenbarligen vill han inte sälja idén. | |
| Slevin85 - Ej medlem längre | 2009-01-23 16:56 | |
![]() | vita huset har brunnit ner.kvar är bara en svart barack. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 17:02 | |
![]() | Har du sätt vad jävighet gör hos människor? Jävighet kan va politiskt, ekonomiskt, emotionellt osv. Jag påvisar bara en icke-optimism i den anda att man inte skall säga hej för äns man är över ån. Än idag och framöver kommer vi och vår civilisation ha allvarliga problem med att vi mördar och åsiktsmodifierar för våra ideologier. Det är inte ok för mig. Den här debatten är igentligen betydligt mycket större än en ny administrations ambition. Ramverket för imperiets agerande är i konflikt med alla lokala nationalstater. Även om man köpt vissa budskap med hull och hår så har man inte fattat hur stor invationen är igentligen. Ur ett annat perspektiv så vill jag säga att lyckas man spraya min vattenbrunn 10 mil från civilisationen i jämtlandsskogarna med monstanto's (dom som skapade dioxinet som genmodifierade vietnameser) round-up ogräsbekämpning, så är det något som är galet =) | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-01-23 17:08 | |
![]() | jag tycker mycket väl man kan drämma till med ett hej innan man är över ån. Att du bor uppe i jämtlandsskogarna förklarar kanske mentaliteten lite dock... ;) nämen, då förklarar det ju att du antagligen inte ser så mycket positivt i några politiska beslut, t.ex. kommer ditt "hej" först när inga döda i trafiken finns (nolltoleransmålet) och inte när antalet döda i trafiken börjar minska, t.ex.? Om du för en vid diskussion om vår civilisation (den västerländska) så måste jag medge att jag har blivit totalt vilse i diskussionen. Jag trodde att vi diskuterade politiska händelser i USA denna vecka. Du borde kanske uttrycka det lite tydligare, i ett tidigt stadium - om inte annat för att kunna föra en vettig diskussion där man förstår vart du kommer ifrån!? | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-01-23 17:25 | |
![]() | Jag har lämnat skogarna motvilligt =) Men skälet till att jag tog upp just detta är för att Monsanto är ett kontroversiellt bolag och att det når våra djupaste skogar. Mest för att påvisa risken med det, för att Monsanto har ett kontroversiellt förflutet och Sverige är väldigt amerikaniserat. Se här: en.wikipedia.org/wik...#C riticism Skälet till att jag hamnade i dessa tankarna var för att vi började diskutera privatiserad krigsföring vilket är ett åbäke ur bevisningssyfte för att dom har inte publika dokument som traditionella armén till viss del för. Jag är glad över att du tar upp jusst Nollvisionen, för det har varit ett unikt politiskt instrument som endast gäller jusst trafikdödligheten, inte världssvält, krigsföring, sjukvård, hemlöshet mm. Något som får vår dubbelmoral att lysa starkare än solen. Vår civilisation är i kris och det är USA som leker herre på täppan och det är många som dansar efter imperiets pipa. Ett gott exempel är ju till exempel snabbmaten och matkvaliten i våra butiker idag. Är det verkligen ett föredömme att köpa imperiets bullshit, när runt 20 procent av dom lider av fettma, 50 miljoner eller så. Det jag försökte ta upp va en bredare debatt om hur svårt nuläget är för att vi är så materialistiskt beroende av det landet. Vi köper väldigt mycket produkter på licens. Dessa produkter är många gånger sämre än vad vi producerat tidigare. Ett bra exempel är t ex bilar, se på Volvo Amazon och 140 och 240 serien. Bilar som rullar 60 000 mil. Jag menar att det amerikanska kvartalstänket har fått även produktionsindustrin att skapa produkter med falerande kvalitet, som också är en sidodiskussion, men som gynnar den materialistiska ideologin. Men du har rätt, det hör inte till en Obama diskussion. Men om vi som fantastisk västerlänsk civilisation hade skapat produkter efter livslängd så hade vi antagligen behövt mindre olja och mindre kriser hade uppstått. Jag skulle nog säga att jag är mer av en reformist än något annat. Jag unnar amerikanarna allt gott. Men jag tycker det är viktigt och även hävda sin åsikt, och min åsikt är att Obama är nog inte på bana för att kunna göra dom förändringar vi behöver för att kunna få en stabil världs ekonomi. Men jag är öppen för det endå och hoppas på det bästa, men som jag tidigare sakt, så behöver han göra 4 års arbete på 1 år och 12 års arbete på en mandatperiod för att kunna uppnå en stabilitet. | |