Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 302

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kaai - Ej medlem längre2009-01-22 17:39
Antal inlägg: 453

när man blir rik så löser det sig ,, ^^ haha

micro1132009-01-22 17:39
Antal inlägg: 17542

SP
Vad du menar är att din definition av kärlek är den enda rätta -- inte bara för dig utan för alla andra, för du bättre än andra vad de känner.

I övrigt så föreslår jag att du läser ditt eget inlägg --- du stoppar in definitioner i min tolkning, som jag inte skrivit -- du skriver uttalat "Enligt ditt generösa sätt att se på ordet, så kan sexualbrottslingen tillfälliga extas vid sin första begångna våldtäkt vara att betrakta som "kärlek". "

och har därmed lagt en definition i mitt begrepp som jag vare sig öppnat för eller antytt.

Såvitt mig beträffar har du klivit över gränsen

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:40
Antal inlägg: 691

Det slår mig att i min värld så målar du in dig en smula i ett hörn SP, för då är inte heller en rask promenad sport, inte heller en ensam ton på en flöjt musik, inte heller ett passerande flygplan en resa, inte heller en kall vindpust kyla? ;)

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:40
Antal inlägg: 31064

Bitley, allt som är fint är inte kärlek, och allt som är fult är inte hat. :)

micro1132009-01-22 17:43

bitley

Vad du är poetisk. Som balsam på själen att läsa .... vackert skrivet.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:45

Micro, det är tydligt att du inte har förstått vad jag menar, jag ger upp. Jag skall ta mig en promenad och handla lite. Kanske kommer någon expidit le mot mig. Det är inte heller kärlek. Tyvärr.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:47

Tror nästan inte jag har förmågan att göra den distinktionen. Är det fint mellan två människor är väl det kärlek? Varför komplicera? Det beror nog på hur vi tolkar ordet fint, förstås. Fint för mig är fint på riktigt.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:48

Ett leende kan visst vara kärlek. Dumma SP ;)

micro1132009-01-22 17:51

SP

I alla fall inte enligt din definition...

Jag har förstått vad du menar ... och jag menar att du är inte allsmäktig och kan inte diktera villkoren för vad som är äkta, sant, rent eller kärlek för mig eller för andra fristående individer.

Du kan bara föra din egen talan, och din definition kan endast gälla som sann och riktig för dig själv och ingen annan.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-01-22 17:53
Antal inlägg: 7605

Kärlek kan vara så mycket.
T ex sköterskan som ger mig en spruta, när jag har outhärdligt ont och så håller hon min hand, stryker mig över kinden och småpratar lite medans läkemedlet börjar verka. Det kräver inte hennes yrkesroll, utan hon ger av sitt hjärta.
Man kan också ha sin största kärlek i livet till ett djur. Blanda inte in sex i det nu bara, ni som läser.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:55

Vill man vara kär eller vill man vara tvär?
Många tycks skrämmas av känslan, som värsta influensan.
Det handlar ju om att bli glad, att vända på boken livets blad.
Våga något nytt, glömma tider som flytt.

Ta till vara på det lilla, i stället för att se det som illa?

Hehe. Är lite intresserad av ämnet för stunden.
Det beror nog på hon med hunden.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 17:55

bitley: Det finns en massa fina känslor: Medmänsklighet, värme, förälskelse, medkänsla, attraktion, passion, åtrå... Min definition av kärlek är att den har många bottnar och inte är begränsad till stunden, den växer över tid, och innehållet i den förändras samtidigt som den är konstant.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 17:58

Ok, det köper jag. För kärleken försvinner ju inte bara för att hissdörrarna öppnas. Det kanske till och med är då den växer, i den ömsesidiga blicken, i resten av dagen, hand i hand. Visst visst.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 18:00

Ha ha, Mommes, you said it! :) Främlingars plötsliga vänlighet är fin, men jag skulle inte kalla den kärlek. Jag skulle kalla den värme, medkänsla, empati etc etc. Detta är en fråga om olika språkbruk mer än om olika uppfattningar. Hårklyverier.

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 18:09

Det blir ännu värre om du böjer ordet till "kärleksfull".
Men varför är ordet så känsligt? Jag har upplevt när det används i nästan slangsammanhang, som typ så här, en dag på jobbet mellan två killar;

"Satte du på kaffe?"
"Aföfan!"
"Det är kärlek!"

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-01-22 18:13

Jag har nog alltid haft en högstämd syn på ordet och på vad det borde innebära, på samma sätt som jag har respekt för orden "Jag älskar dig".

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 18:17

För mig är det nog både och, men man ska nog inte överanalysera heller?
Känns det rätt så är det väl inte nödvändigtvis fel bara för att man gick och tänkte att rätt skulle vara på ett kanske annat sätt? Rätt kan ju vara det nya rätt.

micro1132009-01-22 18:23

mommes

Jag håller med, kärlek kan vara så mycket, och ett ögonblick av kärlek från en främling kan ibland räcka för lång tid....

Minns själv en natt när jag hade det som svårast i min tonår och rymde in till stan .... Sthlm..

Sent om sider vandrade jag kajen fram vid Djurgårdsfärjan på Slussen sidan .... mina tankar var att kliva i vattnet..

Då kommer en tufsig amerikan vandrande, han kommer fram till mig och lägger armen om mina axlar.....

Resten av natten satt vi på kajkanten, han och jag, jag fjorton och han säkert fyrtio .... vi smuttade lite rödvin ur en flaska han hade med sig..

Vi sa nog inte så mycket till varandra egentligen .... och det var inget sexuellt .... han bara satt där och höll om mig, och så sjöng contryvisor för mig .......

så satt vi tills morgonen kom krypande, solen gick upp och folk började röra sig i stan igen....

Då reste vi oss, och han sa att om jag hade varit äldre hade han kysst mig, han strök mig över kinden och vi gick åt olika håll.....

Jag såg honom aldrig igen, fast jag åkte dit och sökte, och jag kommer aldrig glömma den natten, den tufsiga amerikanen, och den kärlek och ömhet som omgav mig den natten.......

Det fanns ingen början, och ingen fortsättning, men nog var det äkta, och nog var det kärlek av finaste sort..

bitley - Ej medlem längre2009-01-22 18:26

En fin berättelse Micro. Man skulle nästan kunna tolka det som att han var en ängel. Han bara dök upp från ingenstans och skänkte dig hoppet du saknade.

micro1132009-01-22 18:34

Bitley

Jag har faktiskt inte tänkt på det, men det är ju sant, han kom ju som en ängel .......... min tufsiga amerikan, och när han kom så var det så självklart att han la armen om mig, och att vi gick och satte oss, utan att egentligen prata ... det var så naturligt, svårt att förklara..

Jag fick aldrig reda på hans namn, och jag sa aldrig mitt .... vi var bara två anonyma som möttes i natten -- det behövdes inte en massa ord.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?