Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Susan_702009-02-05 17:17
Antal inlägg: 87

Tack för alla synpunkter. Jag har läst igenom allihopa.
Jag bestämmer mig för att stödja min dotter i vad hon beslutar sig för men försöka först så långt som möjligt att ha henne kvar i skolan.
Jag ska kopiera över vissa av synpunkterna från er, för att visa henne att hon har olika val.
Jag tänker inte kasta ut henne när hon fyller 18 men slutar hon skolan så tänker jag inte låta henne passivt ligga på soffan.
Kram allihopa!

Pg up - Ej medlem längre2009-02-05 17:21
Antal inlägg: 1354

bizzzy, det val du anser vara det "rätta" kan inte alla anse vara det rätta. Väljer man att kicka ut den man bor med på grund av att man inte anser att dennes val är det rätta så är det lite sorgligt.

emsut2009-02-05 17:31
Antal inlägg: 198

jag hoppade av gymnasiet i början på andra året. Min mamma sa att jag enbart fick göra det om jag hade jobb för hon tänkte minsann inte försörja mig. Så jag skaffade ett jobb. Hoppade av. Jobbade tio månader och började om på en annan linje. Och det blev människa av mig också.. :D

bizzzy - Ej medlem längre2009-02-05 17:42
Antal inlägg: 3169

Pg up, Va? Fattar inte vad du pratar om? Jag skrev att jag inte skulle kunna stå och titta på vid sidan av. Innebär det att jag skulle sparka ut mitt barn?? Var säger jag att det jag tycker är det enda rätta? Är din kommentar riktad till någon annan eller vad?

bizzzy - Ej medlem längre2009-02-05 17:48

Susan, Lycka till med att motivera din dotter. Som sagt så finns det andra vägar att gå om det misslyckas. Det kanske inte leder rakt på målet utan blir bara lite krokigare..;)

Pg up - Ej medlem längre2009-02-05 17:54

"Jag skrev att jag inte skulle kunna stå och titta på vid sidan av."

Titta på vad? När val görs av en artonåring som ska börja lära sig ta ansvar?

LillMumlan2009-02-05 17:54
Antal inlägg: 103

Nu har jag inte läst vad andra skrivit här... Men jag lägger in min åsikt ändå! :)
Jag har en kompis som slutade gymnasiet efter ungefär halva tvåan. Det gick inte längre, betygen blev urusla och hon ville verkligen inte ha någonting i skolan att göra!
Hon fick istället tag på en praktikplats i ett stall (en hästtjej ut i fingerspetsarna!) i en annan del av landet dit hon flyttade och blev kvar i ett år.
Väl hemma sen igen lyckades hon få tag på en ny praktikplats som senare ledde till jobb. Nu driver hon ett turridningsstall mer eller mindre på egen hand och har precis köpt ett eget hus, snart 22 år gammal...
Det jag vill komma fram till är att allting är inte kört för att man hoppat av gymnasiet!
Lycka till, hur det än blir!
// Tessan

bizzzy - Ej medlem längre2009-02-05 18:10

Pg up, om du går genom livet och gör en del misstag och sen får ett barn och du ser att barnet är på väg att göra exakt samma misstag som du själv gjorde en gång. Står du då med armarna i kors och säger till henne, det är ditt liv, du är vuxen nu så du gör som du vill? Det skulle inte jag kunna göra utan jag hade försökt fått henne på andra tankar. Unga människor kan ibland göra förhastade saker (äldre också för den delen) och ångra sig efteråt, vad är då felet med att försöka öppna ögonen på sitt barn för att få den att åtminstone tänka efter en gång till? Är det inte det en mamma ska göra, bry sig, hjälpa, älska? Om hon ändå är tvärsäker på sitt beslut, ja då kan man inte tvinga henne..

Pg up - Ej medlem längre2009-02-05 21:13

Inte troligt att det begås exakt samma misstag endast för att det handlar om mor och dotter. Om t.ex du hoppat av gymnasiet och det blev skit av det så behöver det inte betyda att det blir skit av att din dotter väljer den vägen.

Eket2009-02-05 22:07
Antal inlägg: 75

Hej Susan_70
Jag arbetar som lärarare på en gymnasieskola och har elever med samma problem som din dotter. Ibland ringer föräldrar till mig eftersom jag är mentor ( f d klassföreståndare), de vill prata om sin dotters/sons skoltrötthet och/eller att de är mobbade.
Då får jag ta tag i situationen och hjälpa eleven på bästa sätt, ofta kan vi hitta lösningar som gör att de klarar av sin skolgång på ett bra sätt. Det kan vara att man ger dom extrahjälp om de har svårt att förstå vissa ämnen/avsnitt eller att man gör aktiviteter som kan motverka mobbning. Men framförallt att de kan få lite mer uppmärksamhet av oss lärare så de blir sedda. Detta brukar oftast hjälpa.

Mitt råd till dig är att ta kontakt med din dotters mentor och prata om problemet. Fråga vad mentorn kan göra för att hjälpa till.
Lycka till!!

Fånmåne - Ej medlem längre2009-02-06 11:51
Antal inlägg: 1035

Jag hoppade av, och klarar mig ändå. Har fast jobb, fast inkomst, lägenhet och lite annat som kan tänkas vara bra att ha. Komvux är alltid ett alternativ när den avhoppade vill ta upp studierna igen, funtar själv på att söka mig dit till hösten.

Brittson2009-02-06 12:44
Antal inlägg: 467

En kompis som hoppade av gymnasiet första året är framgångsrik egen företagare idag. Själv har jag universitetsexamen och jobbar deltid som städerska.

anneli72 - Ej medlem längre2009-02-06 13:01
Antal inlägg: 11612

Själv gick jag tre år samhällsvetenskaplig linje och det ledde
inte något vettigt för min del.
Det kändes mest som ett tidsfördriv.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?