Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
8
Inloggade14
Mobilspel
Pågående19 250

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-02-26 21:27
Antal inlägg: 6214

Dungen!

hungerstrejk2009-02-26 21:29
Antal inlägg: 524

öhm låt mig tänka efter...naturligtvis håkan

Mimikryp2009-02-26 22:15
Antal inlägg: 9057

hungerstrejk; Håkan vem? Hemlin?

Själv tycker jag absolut Per Gessle. Han har gjort mycket för den svenska musikexporten.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 22:16
Antal inlägg: 31064

Om Gessle är att betrakta som vår största artist så är det hög tid att vi säljer Sverige till Tyskland.

anneli72 - Ej medlem längre2009-02-26 22:17
Antal inlägg: 11612

Jag undrar fortfarande vem Dungen är.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-02-26 22:17
Antal inlägg: 31064

En grupp.

anneli72 - Ej medlem längre2009-02-26 22:19

Tack,Sylvia!

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-26 22:20

Dungen:
www.youtube.com/watc...re =related

anneli72 - Ej medlem längre2009-02-26 22:22

Har tyvärr inga länkar,dudeniro.

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-26 22:22

den här har bättre ljud www.youtube.com/watc...re =related

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-26 22:22

nåväl, du kan söka på dungen ta det lugnt t.ex. i youtube

anneli72 - Ej medlem längre2009-02-26 22:22

Ok!

hannaroman - Ej medlem längre2009-02-26 22:31
Antal inlägg: 3306

"vindsus86 2009-02-26 01:14
Jävlaranamma!"

Bäst!

Yonderboy - Ej medlem längre2009-02-27 00:05
Antal inlägg: 1661

SylviaPlath- håller med dig, om man ska betrakta Gessle som den största kan man lika gärna sätta E_type som två och Markolio som trea.

Men måste ge honom att han tagit många hits, folk lyssnar otvivelaktligen på honom. Därimot Håkan Hellström spänner bågen högt, han har en varierande musik, men vet inte om jag håller honom så högt.

Pg up - Ej medlem längre2009-02-27 00:32
Antal inlägg: 1354

Såklart Thåström.

Sedan i oordnad följe: Björn Afzelius, Mikael Wiehe, Dag vag (stig vig, silversurfaren), Ulf Lundell, Ulf Dageby, Torsten Näslund, Stefan Sundström, Conny Nimmersjö, Chips Kiesby + Sator, Plura Jonsson + Eldvarn, Kajsa Grytt. Och en hel radda till. Främst de som varit med i branschen ett bra tag.

Pg up - Ej medlem längre2009-02-27 00:33
Antal inlägg: 1354

Eller om man ska vara korrekt: Sven Joakim.

Och lite off topic nu.
Hur resonerar folket som nämner Håkan Hellström och Kent exempelvis?

Caligatia2009-02-27 01:12
Antal inlägg: 2187

Lars Winnerbäck!

Fånmåne - Ej medlem längre2009-02-27 02:06
Antal inlägg: 1035

Jag var rätt liten första gången jag hörde Di Leva, ärligt talat kan jag inte minnas när jag hörde honom första gången. Han har liksom varit med (nästan) hela tiden, sedan starten på BB för en herrans massa år sedan.

Kommer ihåg när jag började skolan, och vi hade våran första engelskalektion. Fröken frågade eleverna om vi kunde någon engelska, ivrigt räckte jag upp handen i hopp att fröken skulle välja just mig. När några andra knattar fått berätta vilka ord de kunde kom turen så till mig, och jag sade stolt "eleven" (bland andra ord, men just eleven kommer jag ihåg... trodde förövrigt att "eleven" betydde "räven" innan någon klok själ tillrättavisade mig, och sa att det betydde "elva", och inte "räven"). Ni som har koll vet att det på Di Levas "Naked number one"-platta finns ett spår som heter "Time is a crime (11:11)", och jag har en bestämd känsla av att det var min favoritlåt med nyss nämnda herre... varför skulle jag annars nämnt just "eleven"? Dessutom har jag ett vagt minne av att jag befinner mig i storebrorsans rum och lyssnar på just "Time is a crime (11:11)". Fast det kanske bara är en efterkonstruktion? Iofs har det minnet dvalat inom mig rätt länge nu, vaknade till liv igen när jag för någon vecka sedan lade "Naked number one"-cdn i stereon, och lyssnade.

Märkligt, hur minnen kan komma bara sådär, har ju ändå lyssnat på den ett antal gånger den senaste tiden.

Minns något TV-program där Di Leva medverkade, han hade klänning och drack vatten ur en gigantisk vattenkanna. Kanske hade någon av bröderna det inspelat, jag har nämligen en bestämd känsla av att jag sett det mer än en gång. Strunt samma, minns det gör jag i vart fall, och något sorts intryck gjorde vattenkannan och klänningen. (Tror den var vit, med massa glada färger.)

Av någon anledning försvann Di Leva ur mitt liv några år när jag växta upp. Kanske för att polarna tyckte det var löjligt att jag lyssnade på honom? Eller nä, vänta, det var Afzelius mina dåvarande vänner retade mig för. (Så jag lyssnade i smyg, som sig bör för en osjälvsäker liten grabb som är beroende av andras godkännande.) Varför slutade jag lyssna på Di Leva? Kanske var avsaknaden av skivor och kassettband att lyssna på, var ju brorsan som hade allt det där, och så flyttade han. Eller jag vet inte, försvann ur mitt liv gjorde han i varje fall, Di Leva.

Så gick tiden, och jag med den. Tillfälliga förälskelser kom och gick i mitt liv, men få rotade sig fast inom mig. Rätt som det var var Di Leva skivaktuell igen, en samlingsplatta. Tror morsan fick den av brorsan, eller hur det var. I hennes ägo fanns den i varje fall, och jag började återigen lyssna lite grann. Gillade, men tog inte hans musik till mitt hjärta, det skulle dröja ytterligare några år innan jag släppte in honom i hjärtkammaren.

P3 Live från Gävles konserthus. Oktoberspelning som sändes på sommaren, om jag inte minns helt fel. Något år dessförinnan hade bror min rensat ut sina kassettband, däribland en annan, tidigare (givetvis), radiosänd spelning med Di Leva. Tror den härstammade från mitten av 90-talet, minns att den innehöll låtarna "Naked number one" och "Everyone is Jesus", bland några andra. Någonstans i den vevan återupptäckte jag storheten med Di Leva och hans musik. Kärleken. Glädjen. Smärtan.

Ungefär där släppte jag åter in Di Leva i mitt liv, och det är jag evigt tacksam över. Han är fantastisk, utan tvekan en av de största artisterna Sverige någonsin klämt fram. (Dock inte den största, men det är ett på tok för djupt ämne för att dissikeras på betaforumet...) Få artister har förmågan att få en att känna sig så trygg och betydelsefull som Di Leva kan få en att känna sig.

vulcan2009-02-27 10:44
Antal inlägg: 7666

Ingen verkar ha velat/kunnat knäcka min fråga från igår. Svaret är (naturligtvis) Jussi Björling. Inte för att jag är nån operakille direkt, men när man hör honom sjunga förstår man varför. Och opera är ju faktiskt hur man än ser på saken megastort, det drar garanterat både mer publik och säljer mer skivor än flera av genrerna inom populärmusiken. De största stjärnorna är verkligen världstjärnor. Vi känner ju alla till de "tre tenorerna" (Domingo, Carreras, Pavarotti). Men faktum är att Björling 50 år efter sin död fortfarande regelmässigt besegrar dem i omröstningar bland både kritiker och vanliga lyssnare i hela världen.

VillDuÅkaHem2009-02-27 11:05
Antal inlägg: 12

roxette är nog det största svenska bandet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?