Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten4
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 829

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Salthatten - Ej medlem längre2009-03-04 23:53
Antal inlägg: 525

Fick en halvseriös frörfrågan från japan i veckan, har inte haft nåt så långt österut. Bara ett litet skitjobb i Australien fär några år sen.

run-marie2009-03-04 23:55
Antal inlägg: 1806

Astrud, orkar inte läsa 6 sidor till, men vad pluggar du till. Det borde finnas nåt extrajobb du kan ta. Det är ju synd att CSN dragit ner på låne-tiden till 4 år, men det finns ju trots allt massor med "studerande" som tar 7-8 år på sig fast det egentligen inte är tänkt så. Säger inte alls att du har gjort det, men nånstans måste ju en gräns sättas.
Har snackat med många som pluggat både juridik och ekonomi som har festat och haft ett j-a "studieliv", sen kommer bakslaget när man nåste betala tillbaka.

Nåt jobb borde det väl finnas, även om det är långt under din kompetens?
Lycka till iaf

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-04 23:59

Det som är viktigt vid frilansande ute i världen är att alltid kolla upp företagen man gör jobb åt. Det är många som blivit lurade på pengarna. Jag har dock haft tur hittils, inga kreditförluster på 10 år. Det finns siter och listor för att hålla tummen i ögat på åtminstone uppdragsgivare i översättningsbranschen.

Salthatten - Ej medlem längre2009-03-05 00:00

sSå här kan man marknadsföra sig som frilansare:
www.havbrandt.se

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-05 00:04
Antal inlägg: 398

Tack för all frilansinfo!
Jag hoppas i framtiden ha en liten stuga, ett par katter (nakna för jag är allergisk) och en trevlig man. Jag blir ju förhoppningsvis om jag säljer en lever eller två en färdig textil designer om något år. Det vore ju toppen att börja sälja sig lite som frilans redan nu.

Jag har ju gått och funderat på den där Fskattesedeln ett tag så det är väl bara att slå slag i saken. Men det finns också företag genom vilka man kan fakturera inte sant?

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-05 00:06

Jo, jag har tagit okynnestagit studielån. Det krävs ju några förberedande år inom de konstnärliga utbildningarna. Men jag har velat en del fram och åter också.

Tess 082009-03-05 00:10
Antal inlägg: 18003

Ok,lite OT nu kanske, men var det itne så att man fick CSN-stöd i max 4 år oavsett men man kan få mer, men det förutsätter att man sköter sig (ang. tentor och betyg coh så...)

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-05 00:12

Reglerna när jag tagit lån är 2 år på typ folkhögskola och lknande och 6 år på högskola.

Nu var förslaget 4 år på högskola, folkhögskola vet jag inte.

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-05 00:13

Ett par år på folkhögskola är ju närmast ett måste för den som vill studera konst, design, musik, teater...

run-marie2009-03-05 00:18
Antal inlägg: 1806

Problemet för många som pluggar är väl just (eller iaf har varit) att man tar längre tid på sig än man skulle behöva om man pluggade på heltid, får större lån och inte tänker på vad det slutar med.

Hur många som helst hamnar ju hos kronofogden p g a detta och det är ju inte nån bra början på yrkeskarriären. OK, om jag har förstått det så vill du bli nån freelancer av nåt slag och det är ju också väldigt osäkra inkomster om man inte får "in en fot" på rätt ställe. Om du har det knapert, och det verkar ju så just nu, så måste du väl jobba med nåt som du inte hade tänkt dig bara för att få till det dagliga =hyra och mat? Under tiden kan du ju förkovra dig inom det du så småningom vill jobba med på allvar.

agaton-sax2009-03-05 00:52
Antal inlägg: 5

Astrud, några idéer:

Bli försöksperson i läkemedelsundersökningar (senast tjänade jag 16000 för ca 30 timmars "arbete" - downside är att man måste vara drogfri och tåla nålstick)

Sy körkläder (över 10% av Sveriges befolkning är aktiva körsångare, borde finnas körer i din hemstad som behöver ny körklädsel)

Ta kurser på gymnasienivå (man har rätt till åtminstone 2 terminers studiemedel på gymnasial nivå = annan kvot än det du har slut på)

Sy barnkläder och sälj på blocket (föräldrar är täta!)

etubrute2009-03-05 00:54
Antal inlägg: 124

Det e fullt möjligt att leva på 200sek i veckan exklusive hyra. Jag klarade mig under hela studietiden på ca 20e/200kr i veckan, man köper maten på lidl, kokar så att man kan äta flera dagar. Satsar på saker som e relativt billiga men näringsrika osv.. Fast jag nu har jobb så händer det ändå ofta att jag klarar den budgeten...
Hur du skall få snabba pengar? tja, finns väl inget bra lagligt sätt tyvärr.. kan du spela nåt instrument? Ställ dig i tbanan och stäm upp i rusningstid :P

etubrute2009-03-05 00:57
Antal inlägg: 124

agaton-sax och jag antar du mår helt bra och njuter av dina pengar? Inga som helst biverkningar och tänk hur bra dina avkommor sen skall bli, tre ben, 1 öga osv.. lycka till! ;=)

_astrud_ - Ej medlem längre2009-03-05 01:02

Ha ha, kan man läsa på gymnasienivå någon annan stans än på en gymnasieskola? Kan jag läsa in några kurser jag hade IG i, typ gymnastik, på "komvux?

Jag har faktisk ansökt om att bli försöksperson men det är inte så många undersökningar med kvinnor (känns lite oroande att grejer inte testas på kvinnor för övrigt).

Ska genast börja producera små sparkdräkter till Odd molly-mammorna, har ett fint tyg helt perfekt för det ändamålet faktiskt. Körerna däremot tror jag inte uppdaterar sin garderob så ofta, eller?

Basta - Ej medlem längre2009-03-05 01:25
Antal inlägg: 3528

Om ni vill ha pengar, så ring någon. Eller dra

anneli72 - Ej medlem längre2009-03-05 01:29
Antal inlägg: 11612

Jag drar mig till sängen.

God Natt,Basta.

agaton-sax2009-03-05 01:36
Antal inlägg: 5

just gymnastik kanske inte går att läsa upp. däremot skulle du ju kunna läsa webbdesign eller nån ekonomikurs som kan vara relevant för ditt framtida företag, på komvux (eller motsvarande, medborgarskolan, infokomp, mm)

kanske en skröna, men försöksledarna jag var i kontakt med berättade att en stor del i problemet var att kvinnor hade en mer kräsen inställning mot den standardiserade frukosten (nästan uteslutande amerikanska läkemedelsföretag) med flottigt bacon och ägg. tydligen är män mindre kräsna och äter vad de blir tillsagda...

kanske har du rätt i att körerna inte byter så ofta... å andra sidan finns det många körer. har du tur kan du ju hitta nån kör som vill uppdatera sin utstyrsel - och i så fall blir det ju ett stort jobb. (finns ju en hel del mindre sånggrupper också förstås).

lycka till!

mrperfect2009-03-05 10:04
Antal inlägg: 11437

Brudklänningar är dyra, sy upp sådana och ta lite mindre betalt än andra :D

katalias - Ej medlem längre2009-03-05 12:15
Antal inlägg: 2032

Astrud, har du inga äldre släktingar som behöver hjälp hemma? Eller äldre grannar? Erbjud dig att handla, tvätta, städa, skotta snö och annat de kan behöva hjälp med för någon hundring här och där. Hundpromenerare, barnvakt, bullbakare... Gå runt i ditt grannskap (hos dem du känner, annars blir de väl misstänksamma) och bland familj och vänner och förklara att du behöver klara försörjningen ett par månader tills nya jobbet ger avkastning och att du erbjuder dig att hjälpa till med saker.

Du kan komma till mig och tvätta min bil, skura badrummen och måla ett par innerdörrar så får du en tusenlapp.

Helröret2009-03-05 12:36
Antal inlägg: 364

Spela nät-poker? Annars tror jag på att sälja dig själv.
Finns garanterat nån gubbe här som skulle vilja betala för en liten mys-stund med dig!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?