Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 309 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-04-08 00:27 | |
![]() | dude - jag visar på ett avslag som gjordes på en beräkning på flera månader tillbaka, bara det tråden handlar om. Precis det många fler skrivit om. Det händer och det händer väldigt många. Framförallt de personer som söker ett tillfälligt ekonomiskt stöd. Det är väl som de säger , när man väl kommit in i systemet så ställs det mindre krav konstigt nog, än de som behöver en tillfällig akut hjälp. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:31 | |
![]() | Lika regler för alla, nationalisera det. Man behöver ingen socionom för att avgöra ekonomiskt bistånd av lägra klass utan bara ett styrdokument och 2 ögon och underskrift. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:33 | |
![]() | Centralisera Försäkringskassan, CSN och Socialtjänsten vettja, öppna callcenter i tjottahejti och börja skriv styrdokumenten. Låg kostnad, hög standard. I dom fallen man behöver lokal representation så lös problemet. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:34 | |
![]() | och framför allt, bryt aldrig mot lagen och låt inga människor förlora hemmen eller svälta. Hur svårt ska det va när en människa betalar 10 miljoner i skatt på sin livstid? | |
| y not | 2009-04-08 00:35 | |
![]() | SoL 1:1, Portalparagrafen Socialtjänstens mål 1 § Samhällets socialtjänst skall på demokratins och solidaritetens grund främja människornas - ekonomiska och sociala trygghet, - jämlikhet i levnadsvillkor, - aktiva deltagande i samhällslivet. Socialtjänsten skall under hänsynstagande till människans ansvar för sin och andras sociala situation inriktas på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers egna resurser. Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet. reflektera över nästsista stycket " Socialtjänsten skall under..." 2:2 § Kommunen har det yttersta ansvaret för att de som vistas i kommunen får det stöd och den hjälp som de behöver. Detta ansvar innebär ingen inskränkning i det ansvar som vilar på andra huvudmän. och 4:1 4 kap. Rätten till bistånd 1 § Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. fundera på sista meningen Jag ser det som fullkomligt förkastligt att inte göra subjektiva bedömningar utifrån var och ens behov för att bidra till en förändring som "stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv." Men det innebär också nackdelar. Jag vet att vår kommun har i stort sett inga överklaganden som inte gått vår väg i LR, och att det är få ärenden som överklagas. Men kostnaderna för bidrag stiger kraftigt och påverkar kommunens ekonomi som redan är ansträngd (och det gäller de flesta kommuner) så politikerna har som uppgift att göra något åt det och att tillämpa lagarna mer restriktivt, som det så fint heter. | |
| y not | 2009-04-08 00:37 | |
![]() | "låt inga människor förlora hemmen" Nja har du en egen bostad så får du allt sälja den med sex månaders rådrum om du söker bidrag. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:38 | |
![]() | Frågan är vad premieringsprioriteringen ligger, skall man dra ner på kostnader eller stödja folks möjligheter till att komma tillbaka till arbetslivet om ens överleva vänta i en eventuell 4 årig vårdkö. Säger man att man ska jobba om 1 månad så är det nog lättare och få lite extra fläsk än i motsatta fall. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:39 | |
![]() | NiS jag tror nog du skall fundera på vad du skriver. Se hur Migrationsverket idag avvisar barn och handikappade med hänvisning till enhetliga regler/byråkrati/styrdoku ment. Faktum är, som jag skrev, att de kommuner där handläggarna själva bedömmer snarare än att följa strikta riktlinjer, betalar ut MER pengar än andra kommuner. Alltså, högre individuellt självbestämmande leder i regel till liberalare bedömningar. Utifrån ditt generella perspektiv NiS borde du argumentera för att handläggare själva skall få använda sin professionella bedömning, snarare än att slaviskt följa styrdokument. Själv är jag villig att rösta för lite mer byråkrati, men inte total "migrationsverksbyråkrati ", för att göra handläggarnas arbetssituation mer dräglig. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:45 | |
![]() | dudeniro, visst har du rätt i teorin. Jag vet bara att det ser annorlunda ut och det finns också scenarior där socialsekreterare fastnar i egen dogmatik, indoktrinering, rasism osv (läs diverse skyddsmekansimer), där man är offer för stress och ego relaterade problem som gör dom till totala idioter. Jag skrev det där bara som alternativ lösning, personligen så är jag för en vidareutbildning i medvetenhet för socialsekreterae. :) | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:46 | |
![]() | Jag ställer mig nog mest frågan varför dom inte redan har fått den utbildningen redan när jag tidigare har betalat 57% i inkomstskatt. | |
| le-lou | 2009-04-08 00:46 | |
![]() | dude - men ett rättvist bidragssystem borde väl rimligen bygga på att man har klara grundstenar, regler att följa? I många jobb arbetar man efter rena processbeskrivningar, där det står klart och tydligt uppskrivet vilka regler som gäller och där det inte lämnas utrymme för fria tolkningar. Man vet vad man ska och måste titta på. På vad ett beslut ska grunda sig på. Inte på "kanske", eller "du kan välja att ge avslag grundat på DET eller så beviljar du grundat på DET". Det måste vara tydligt - för alla parter. Vad man personligen anser hör inte dit, och det är så det måste och borde gå till. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:47 | |
![]() | Ytterst så skyller jag nog på Harald Treutiger och "Vem vill bli miljonär" som gör att folk går runt och gnäller för att dom inte får köra mercedes och ha dubbla sommarstugor. | |
| y not | 2009-04-08 00:51 | |
![]() | din sista mening skriver jag under med till 100% namels, och det är också något som förbättras både på utbildning och i extern handledning. Men det ligger en del i ditt första stycke. Om du tittar på socionomstudenter så har du en oproportionell andel som är barn till alkoholister eller annan dysfunktionell bakgrund. Och hur vi då reagerar när vår ryggsäck brister med en klient är just med olika försvar, och de kan vara åt bägge håll, den medberoende generösa som vill undvika känslan den vägen eller att ge igen för sin egen kränkning som barn. Sån5t förekommer och där är givetvis socialsekreteraren i en extremt utsatt situatuion (eller hennes klienter beroende på vilken sidfa man ser de på) | |
| y not | 2009-04-08 00:52 | |
![]() | 00:45 svarade jag på | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:55 | |
![]() | Y Not, tack. Jag instämmer fullt ut. Inte nog med det så sitter dom med ett dyrt CSN lån på nacken i en lite lagom ekonomisk kris. Livet måste vara något så otacksamt för dem. Däremot så borde man va medveten om dessa krav. Kanske borde det ingå terapi i utbidildningen precis som med Psykologi studenter? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:55 | |
![]() | le-lou. Socialtjänsten har ett gediget regelvärk som du själv har hänvisat till. I grunden är det byråkrati, med en hög grad av personlig bedömning från handläggarna. Jag håller med dig, jag tycker att det skall vara klara regler som gäller för alla. Jag är dock helt emot att göra socialhandläggarna till känslokalla robotar som slaviskt följer direktiv. Då blir de lika omänskliga som Migrationsverket, som inte tvekar att utvisa homosexuella till länder där homosexuella torteras, att separera föräldrar och barn, med hänvisning till "regler är regler". | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:56 | |
![]() | regelverk menar jag ju! freudian slip! | |
| y not | 2009-04-08 00:57 | |
![]() | le-lou det är tydligt men det finns utrymme titta på dessa riktlinjer igen eskilstuna.se/upload...20 webb.pdf Men tänk att du har ett hus på landsbygden som är värt ettpartrehundratusen med lika många lån. Skall man vara strikt där så måste du sälja det, låta bli att betala lånen och flytta till en hyrd bostad med dubbelt så hög bostadskostnad. Skall man vara helt strikt blir det så. Samma med ungdomar under 25, är det strikt skall de bo hemma oavsett hur omöjligt det är. Jag kan ge massor med exempel där just den där striktheten att följa dokumenten exakt bara försämrar för alla, och i slutänden är det även dyrare för kommunen. | |
| NameIsNobody - Ej medlem längre | 2009-04-08 00:57 | |
![]() | Med referens till Y Not's inlägg så vill jag understödja det med en av våra "spirituella" ledares referens till "The Pain Body", en idé av Eckhard Tolle som tar det utanför ett akademiskt perspektiv, men ack så vettigt. www.youtube.com/watc...aU jLiLiriA | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-08 01:00 | |
![]() | le-lou, att handläggare har en hög grad av handlingsfrihet är INGET MISSTAG eller fel i sig självt. Socialtjänstens tjänstemän har många bedömningar att göra i sin myndighetsbedömning, och alla går inte att göra genom att följa glasklara regler (ta t.ex. omhändertagande av barn som exempel) | |