Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 445

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dudeniro - Ej medlem längre2009-04-14 23:09
Antal inlägg: 6214

Ja visst, ett exempel:

Sverige har bland västvärldens högsta våldtäktsbrottslighet om man läser statistiken rakt av. En totalt motsägelsefull bild om man ser sverige som ett jämställt land.

Invandrares överrepresentation i statistiken inte förklara denna statistik, då många andra länder har hög andel invandrargrupper men betydligt färre anmälda våldtäkter.

Poäng?! Ytliga analyser leder till ytliga slutsatser. Uppenbart av ovanstående är att svenskar är mer våldtäktsbenägna än män i andra länder.

(Alternativ analys: Svenska kvinnor vågar anmäla våldtäkter)

Jag håller med alfasud att det är lätt att frågan görs till något det inte är, så som att hedersvåld associeras (felaktigt) med muslimer. På samma vis får invandrare bära skulden för våldtäktsstatistisken, precis som att invandrare i sverige skulle vara mer våldtäktsbenägna än invandrare i andra länder.

Eomin2009-04-14 23:36
Antal inlägg: 175

Jag var absolut inte ute efter att förstöra för TS, men när man pratar om hedersvåld måste man väl få spinna vidare på vad hedervåld egentligen är?

Eomin2009-04-15 00:12
Antal inlägg: 175

Jag har startat en ny tråd för spinoff under "Seriöst". Den heter "Hedersvåld, könsvåld och övergrepp i stort" och där kan vi fortsätta det som inte platsar här.

Men frågar man om svensk flathet underbygger hedersvåld förstår jag fortfarande inte att det inte platsar att folk börjar diskutera om svenskar faktiskt inte har en hederskultur också...

Yonderboy - Ej medlem längre2009-04-15 12:45
Antal inlägg: 1661

Att säga att etniska kulturella skillnader spelar roll i synen på familjen är väl sant men inte den enda faktorn.

Det finns många andra faktorer som spelar in i familjesynen, politisk åskådning, graden av religösdelaktighet, utbildning osv.

Även etniska kulturer tenderar till att vara mer eller mindra brokiga. Det som gör det hela än mer intressant är vad EOMIN tar upp här. Sveriga har även en hederskultur. Visst sjuttsingen har vi det.

När ett samhälle förändras och utvecklas till något annat försvinner inte gårdagens traditoner över en natt utan nedärvs. Sverige är fortarande ett jävla hopkok av mystecism, folktro, monarksim, rasistiska vanförestälningar.

I många länder, det går inte komma ifrån har vissa eliter tjänat på att upprätthålla äldre värderingar högre på bekostnad av andra.

Att säga att en Iransk bonde har en lika hög sanolikhet att vara imot institutaliserat familjevåld som en genomsnittlig svensk är en jävla lögn. Med detta sagt så är det inte alla Iranier som stödjer detta.

Tycker precis som trådskaparen att dåliga värderingar ska beviras och mer bra framhävas.Den moraliska pekpinnen behöver inte riktas imot invandrare utan folkopinionen.

Det är inte ok med familjestyrda bröllop, omskärelse ( och då pratar jag om både könen så alla feminister vet det.) Spelar ingen roll om man kränker människors uppfattningar i det fallet.

Det finns en luddig och spred sannning om vad som är utveckling, oklart är vad som exakt menas med det, men vad som inte hör dit är förbannat mycke enklare. Alla som vill bli stenad för ha ollonerat räcker upp en hand.

NameIsNobody - Ej medlem längre2009-04-15 12:48
Antal inlägg: 1702

Hur bra är en stressad förälder i praktiken?

magre_memed2009-04-16 22:29
Antal inlägg: 272

Har snabbt läst genom alla inlägg... och min fråga är kan man inte få se ur en dimension? Om jag går till läkaren o säger jag har ont i handen och läkaren säger jag har också ont alla har ont...

Jag kommer från en sådan kultur och tyvärr har det tagit mycket ifrån mig...

stol2009-04-18 21:40
Antal inlägg: 1015

För någon vecka sedan blev en pojke och en flicka 21 resp 19 år gamla dömda enligt sharialagarna till arkebussering för att de ville rymma tillsammans. Flickans familj ville tvinga henne att gifta sig med en man men hon ville inte hon var kär i 21 åringen. Pojken och flickan rymde men blev upptäckta av några bymedlemmar. Föräldrarna till dessa två ungdommar tyckte att det var helt ok att avrätta dom. Är det detta vi vill ha till Sverige. Nej tack. Ska man bo här får man ta seden dit man kommer.

blackrock2009-04-18 21:42
Antal inlägg: 417

"flathet"? som i "flator" = "lesbiska"?
fattar inte

blackrock2009-04-18 21:44
Antal inlägg: 417

susila: håller med dig ang sjalar och grejer. TRAMS är vad det är.
Vaddå dölja håret? snacka om att bygga murar mellan människor
TRAMS och förlegat är vad det är.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?