Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:02 | |
![]() | *våldtäktsoffer ska det stå. Tycker du att det räcker med en polisanmälan för att slå fast att "så är det"? | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:05 | |
![]() | Det räcker inte med en polisanmälan. Det måste leda till åtal oxå, vilket ju åklagaren avgör. Dom flesta anmälningar leder inte ens så långt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:06 | |
![]() | Bra sagt sally. Jag tycker inte att det är lägre bevisning för att man har ändrat definitionen av våldtäkt. Tidigare var t.ex. samma typ av våld och övergrepp INTE våldtäkt om gärningsman och offer var gifta! Det som skett är en utvidgning av lagstiftningen till att inkludera olika typer av övergrepp, var för sig så kan man väl utgå från att det krävs en bevisnivå som följer grundläggande syn på bevisning i sverige (Här finns ju iofs två väsensskillda diskussioner 1. Män som anklagas för våldtäkt antas vara skyldiga och åtnjuter möjligen lägre rättssäkerhet än andra män som t.ex. anklagas för våldsbrott, samt 2. Rättssystemet misstänkliggör kvinnor som utsätts för övergrepp genom att fokusera på relation till gärningsmannen, beteende och klädsel vid tidpunkten för övergrepp, samt berusning) | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:08 | |
![]() | Jacob_Flygar. Exakt den frågan ställde jag mig när pressen uttalade sig om "den våldtagna flickan". Hur f*n kan någon dömma en person innan rättegången är över? Jag förstår dock att folk i allmänhet gör det när pressen redan har dömt honom i förtid. | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:09 | |
![]() | Ja, Sally..Jag vet det. Men att jag frågade BITTE berodde på det hon skrev. Frågan var alltså specifikt till just BITTE. För övrigt tycker jag att alla människor bör ta del av förundersökningar i våldtäktsmål och se vilka brister det många gånger finns. Fall där målsäganden till och med fått bestämma vilka personer som ska höras och också vilka som inte ska höras! Eller om ni inte känner för det så läs i alla fall "Felaktigt dömda"! | |
| Jacob_Flygar - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:15 | |
![]() | Ja, det är det som stör mig också MaadMaxx. Det är bara att googla så ser man det skrämmande resultatet. Hur många gånger hon omskrivs som "våldtäktsoffret" och "Den våldtagna 15-åringen". Det är snarare en bisats någonstans långt ner att mannen nekar till anklagelserna. Att allmänheten står utanför tingsrätten i Jönköping med plakat om att mannen måste dömas och så är i sig skrämmande, men ännu värre är att media i hög grad varit med och skapat det hela. Försvarsadvokater träffar ju dessutom inte MÅLSÄGANDEN och av taktiska skäl ställer de sina kritiska frågor under rättegången,eftersom det är vad som kommer fram där som rätten ska ta ställning till. I det här fallet avundas jag verkligen inte försvarsadvokaten som ju lär få utstå kritik..och jag avundas inte heller rätten med tanke på den opinion som skapats. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:16 | |
![]() | Afasud. Det finns visst kvinnliga sexualbrottslingar. Precis som det finns män som blir våldtagna av andra män..eller av kvinnor. Problemet är tillnärmelsevis inte lika omfattande därav blir det inte så stor debatt. Jag tror att om du är ute och går en kväll, knappast går över till motsatta sidan av gatan om du möter en tjej. Eller blir särskilt orolig om en kvinna går bakom dig en mörk kväll i en park. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:22 | |
![]() | Jag måste lägga in ett inlägg om att jag blir mörkrädd när jag läser att det finns så många polisanmälningar om våldtäkt, det är nästan så jag hoppas att det stämmer att 1 av 5 är "falska". Inte för att jag önskar någon att bli falskt anklagad, men för att om så många fall blir anmälda, hur många ligger då inte under vattenytan? Jag har erfarenhet av båda sidorna av myntet och vet att det inte är en lätt match att bli falskt anklagad, faktum är att det kan tom skapa en sådan osäkerhet hos den anklagade att h*n börjar tvivla på sin egen bild av det hela. Jag vet även att det är otroligt tufft att genomlida ett sådant övergrepp och jag förstår att offren tvekar eller vägrar att anmäla. Jag hade en hamnade i en diskussion för ett tag sedan då en ovanligt naiv kvinna överhuvudtaget inte kunde förstå hur någon som blivit våldtagen kunde låta bli att anmäla detta. Hon menade på att den som blivit utsatt för övergreppet omöjligtvis kunde ha blivit våldtagen om människan i fråga valde att inte anmäla. Huuu, vad arg jag var. Det perfekta våldtäksoffret, blir våldtagen utomhus, gärna på en dåligt upplyst plats, ringer direkt till polisen som kommer och hämtar offret på plats och skjutsar vederbördande till sjukhuset för en gynundersökning. Helst ska offret ha DNA på kroppen av gärningsmannen (vad heter det om det är en kvinna? Gärningskvinnan?^^) och tydliga skadeverkningar, gärna både in och utvändigt. Hur ofta händer det? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:24 | |
![]() | Om man frågar 100 personer, varav hälften män och hälften kvinnor, "brukar du vidta några särskilda åtgärder för att känna dig trygg om du går hem ensam en sen kväll?" så kan jag nästan lova att en majoritet av kvinnorna kommer att säga ja, medan en majoritet av männen inte ens kommer att se ut som de förstått frågan. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:25 | |
![]() | hmm... "medan en majoritet av männen kommer att se ut som om de inte förstått frågan" skall det stå | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:25 | |
![]() | sally93 Jag går inte över på andra sidan gatan om jag möter en kille, eller blir rädd om någon går bakom mig... borde jag det? | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:27 | |
![]() | Efter vad jag förstått är det vanligare att män råkar ut för våldsbrott ute en sen kväll, än det är att en tjej blir våldtagen... | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:29 | |
![]() | MaadMaxx. Ingen aning om du borde det eller inte. Du förstod nog vitsen med att jag frågade en man det.Särskilt som det var en följdfråga på ett tidigare inlägg. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:29 | |
![]() | Rädd behöver du väl inte vara. Men att iaktta viss vaksamhet ensam om nätterna är nog ingen dum idé? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:32 | |
![]() | jo maad, men rädsla för brott är ju inte direkt rationell... räddast för att gå ut ensamma på kvällarna i undersökningar brukar äldre damer vara, de som löper absolut minst räddsla att drabbas för våldsbrott... Män är också oerhört naiva angående sin risk att drabbas för våldsbrott. Medan samhället har länge har skuldbelagt kvinnor om de drabbas för övergrepp, så har det varit förståeligt att män super sig redlösa och börjar bråka på krogen! Självklart bör du inte vara rädd maad, men många kvinnor är det. Sedan skadar det ju inte att vara försiktig i alla lägen, enligt guide-bokprincipen som jag brukar kalla det "Do not walk in unknown areas of the city late at night. Keep an eye on your belongings and use normal caution" | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:35 | |
![]() | Ja, det är större risk för killar att råka ut för misshandel osv. Jag var alltid mer rädd när mina söner var ute när dom var i tonåren än när döttrarna var ute. Skillnaden var väl mest för att om flickorna var tillsammans med ett gäng kompisar var risken för att dom skulle råka ut för sexualbrott lika med noll. Killarna kan oftare råka i konflikter eller liknande fastän dom var ett gäng. Men nu gällde det specifikt sexualbrott. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:37 | |
![]() | Det finns ju också oftare vittnen vid misshandel än vid våldtäkter. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:39 | |
![]() | Jag tänker som Sally93. Jag skulle oroa mig mer för min son. | |
| MaadMaxx | 2009-04-27 21:39 | |
![]() | Jag är väl kanske lite i knäppaste laget, men jag resonerar som så här vad gäller mig själv. "Är det meningen att en sak ska hända mig, så kommer den göra det. Det spelar ingen roll om jag sitter hemma eller om jag går ut." Men självklart så utmanar jag för den sakens skull inte ödet och vistas i de områden där jag vet att det händer mycket skit. Men jag skulle nog (jag skriver nog, för man vet aldrig) inte välja att låta bli att göra något som jag vill göra, för att det är mörkt ute eller dyl. :) | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2009-04-27 21:40 | |
![]() | Dudo...De som löper absolut minst rädsla att drabbas av våldsbrott? :-))) Börjar du bli trött? | |