Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 835

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2009-05-19 16:42
Antal inlägg: 7666

Man måste ju skilja också på högre hastighet och högre hastighet. Jag tvivlar inte på att rätt många olyckor sker pga att förare kör oerhört mycket för fort. Vi vet att varje år blir det några dödsolyckor när ungdomar ska bränna hem från någon fest mitt i natten. Att säga att olyckorna minskar om min kompis Robert och alla hans gelikar (körkort >20 år, bra bil och >5000 mil om året i tjänsten) sänker sin snitthastighet från 105 till 90 tror jag är ett påstående på väldigt skakig grund. Särskilt när vi snackar landsväg och normala trafikförhållanden. Det är andra riskfaktorer som dåliga avstånd och tät trafik som är de verkliga riskhöjarna tror jag. Och då snackar vi dålig hastighetsanpassning (=dålig förare även om vederbörande må behärska sin bil rent tekniskt) snarare, vilket kan innebära att man kör för fort även om man tekniskt håller sig inom hastighetsgränserna.

vulcan2009-05-19 16:52
Antal inlägg: 7666

Ett annat problem är att hur man än vrider och vänder på det så är vägar med tät trafik beroende av någorlunda enhetlighet i tempot. Stora avvikelser innebär en riskfaktor. Stockholmstrafiken på lederna lider mycket av detta. Om vi har 70 som hastighetsbegränsning så ligger visserligen den absoluta majoriteten och kör nånstans på kanske 75-80 i snitt med en avvikelse +-5. Men så har vi dårfinkarna som kryssar mellan filerna i 100-110 km i timman OCH de rädda/de som inte vet vart de ska som ligger i 50-55 trots torr vägbana och inga riktiga köer. Det är absolut max 10% av förarna som ligger i var och en av de båda kategorierna. Men båda orsakar mycket problem och störningar för trafiken totalt. Jag måste ständigt vara på min vakt både mot att inte plötsligt tvingas tvärbromsa för nån sån här bromskloss som ligger i mittfilen med ratten i ett krampaktigt grepp (och stirrar stint RAKT framåt), samtidigt som jag måste akta mig för att det inte kommer nån psykopat och försöker bränna om mig på insidan i 130 när jag ska gå över i högerfilen.

Måns_E2009-05-19 17:35
Antal inlägg: 12057

Tess, det är fortfarande ett påstående utan grund, det är inte så att de flesta olyckor sker p g a att hastigheten är för hög. Det är inte så att man hade kunnat undvika de flesta olyckor om man kört 10-15 km/h långsammare.

Jag tycker också att det finns situationer när man skall köra långsammare än given hastighetsbegränsning, exempelvis blixthalka, tjockdimma eller snöstorm. Ytterligare något som alla borde göra är att sladda med sin bil under kontrollerade former på vintern så att man kan häva en sladd när det blir skarpt läge.

Som sagt Tingvalls hastighetspropaganda verkar ha slått rot, nu behöver man inte ta ansvar för hur man kör så länge man bara inte kör fortare än vad som står på hastighetsskylten, för då är man en potentiell barnamördare.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-05-20 08:30
Antal inlägg: 3473

Vill bara be lite om ursäkt:) Jag gjorde en närmate studie och det visar sig att Holland har mindre dödlighet per capita än Sverige:) Man lär sig alltid nåt nytt:)

remvanrijn2009-05-20 17:41
Antal inlägg: 16501

tack Bino, lita på rem i fortsättningen..även om han är holländare o kör som en sådan..:P

vuk2009-05-22 21:43
Antal inlägg: 489

att holland har mindre dödlighet är nog naturligt med tanke på att det är ett mycket mycket mindre land per invånare. många holländare åker därför troligtvis inte alls mycket bil...

ALFASUD2009-05-22 21:54
Antal inlägg: 217

Det var väl ett lite underligt resonemang? Eftersom de är fler så borde det väl snarare bli tätare trafik, och därmed borde också risken för trafikolyckor öka.

Holland har haft ett aktivt arbete med att bygga bort farliga vägar, det är därför de också utmärker sig i att ha få olyckor. I Sverige så satsar vi i stället pengar på visioner som egentligen inte betyder någonting.

vuk2009-05-26 22:46
Antal inlägg: 489

nedu Sverige är nog det landet i världen som lägger ner mest pengar på trafiksäkringsåtgärder. Det farliga alltså dödsoffer sker inte i stan på 50 vägar i köer till och från arbete, utan singelolyckor på ensliga vägar, vilket vi har gått om. Vi har halt väglag stora delar av året. Att trafiksäkra alla norrländskavägar är dessutom svår gjort och dyrt.

Var kör man mest någonstanns? Norrland och på landsbyggden bor överlägset flest människor som använder bil varje dag, alltså inte i städer i södra sverige. Förhållanden som är mer lika dem i Holland. Kollektivtrafiktillgängli gheten bör dessutom vara mycket lättare att ta sig runt med i holland än motsvarande för norra halvan av Sverige, vilket i sin tur leder till fler berusade i som kör ihjäl sig i singelolycker på väg hem ifrån krogen i grannbyn 10 mil bort

remvanrijn2009-05-26 23:10

Vuk menar sveriges gigantiska summor som läggs ner i vajerräcke och fattigmansmotorvägar (1+1 smal och ingen vägren)?

Dödsoffer i städerna handlar väl mest om de oskyddade trafikanter som dör i korsningar eller på övergångsställe, där är inte hastigheten avgörande, svänger lastbilen höger och ser inte cyklisten, dör den även om lastbilen kör 10 km/timme.

Nog kör människor i norrland mest km/år. men där bor inte så många som bekant, så flest antal persontransportkilometer hittar man nog i den tätare södra delen av landet eller i holland där det nog körs fler bilkilometer på en dag än i norrland på en månad.

halt väglag, visst, men andra länder har andra bekymmer. Har du kört en regnigdag på en 4 filig motorväg i holland? även om man håller 90/100 gäller det att hålla tunga rätt i mun när man kör genom "duschen" alla vattebdrag gör att det ofta är morgondimma, även på sommaren

Mot singelolyckor av berusade hemvändare hjälper inga hastighetsgränser som helst, för de kör av vägen/krockar även i 70 km timme.

Behringer2009-05-26 23:48
Antal inlägg: 3575

"Vuk menar sveriges gigantiska summor som läggs ner i vajerräcke och fattigmansmotorvägar (1+1 smal och ingen vägren)?"

varje investerad miljard i 2+1 väg räddar 11 liv om året. varje invetserad miljard motorväg räddar ett liv om året. Att bygga motorväg är gigantiskt dyrt......

ALFASUD2009-05-26 23:49
Antal inlägg: 217

Såvitt jag vet så ligger varken Västergötland, Skåne eller Stockholm i norrland: www.alltommotor.se/2...15 3/1.9683

När jag googlade lite mer på det så fick jag fram att av de ungefär 300 bilister som dog i dödsolyckor under 2008 (av totalt 449 döda i trafikolyckor 2008 som framgår av länken) så var 130 singelolyckor. Dessutom så verkar många olyckor bero på att folk inte använder bilbälte. Vore det inte i så fall bättre att satsa på att i första hand få folk att använda bilbälte, om man nu verkligen vill ha resultat?

www.dalanyheter.se/i...;I temid=19

remvanrijn2009-05-27 00:08

det jag syftade på när jag svarade Vuk var att jag knappt kan tänka mig att det är sverige som investerar mest i trafiksäkerhet .
lappa o laga och halvmesyrer är vad jag ser på vägarna.
I holland bygger de bort trafikfarliga avsnitt samt ser till att god motorvägsfart kan bibehållas.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?