Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 997

Forumkategorier

Användare Inlägg  
oumie2009-05-27 15:40
Antal inlägg: 100

piratpartiet istället för vänsterpartiet? det är möjligt att PP kommer att sitta i den liberala gruppen i parlamentet och rösta med dom i alla frågor. det är nämligen deras strategi, den grupp som går med på deras krav kommer de att lojalt följa sedan. så att rösta på ett liberalt parti om man är vänsterpartist känns inte så jättesmart. för övrigt borde PP tala klarspråk och berätta vart dom står. lättare att göra ett val om man vet vilken grupp dom kommer stödja. men det är klart, dom är ju ett enfrågeparti.... men varför ska dom alls rösta i några andra frågor då??

lacrimosa2009-05-27 15:46
Antal inlägg: 50

www.youtube.com/watc...Tk RIjAdDfg

amelia andersdotter blir det.
tuff brud!
www.youtube.com/watc...E2 tvikFfB8

6555562009-05-27 15:49
Antal inlägg: 857

oumie:

Bra sagt om pp. tycka vad man vill om sd, men om de är ett enfrågeparti är pp fan ett -1frågeparti...

Dock håller jag inte med om att det är fel att blankrösta ;). Säger hjärtat att man ska göra det så ska man :D. Har nog bestämt mig för JL iaf. Vill se en balansering och ett ifrågasättande av vad EU ska syssla med utan att behöva rösta på naiva nationaliser (sd) eller kommunistpack (v).

Måns_E2009-05-27 16:12
Antal inlägg: 12055

Jag har röstat på Piratpartiet, och det beror på att jag anser att det program som de har är de just nu viktigaste och mest eftersatta frågorna. Jag tycker helt enkelt inte om att företag och stater tillåts mer kontroll på samhällsmedborgarnas bekostnad.

Det må vara ett enfrågeparti, men de håller åtminstone en rak linje som till större delen stämmer överens med mina värderingar. När de redan etablerade partierna börjar få upp ögonen för att det inte är ok att börja kompromissa med privatpersoners intigritet så fort stora företag skickar lobyister eller USA spelar ut terroristkortet så behövs inte ett enfrågeparti som Piratpartiet, men så länge det inte fungerar så, så anser jag att en röst där är betydligt viktigare än på ett hycklande etablerat parti.

oumie2009-05-27 16:23

jag gillar piratpartiet. men jag gillar inte att dom kommer rösta i en massa frågor där de inte har informerat om var de står.

Måns_E2009-05-27 16:29

Men det stämmer ju inte om man läser var de själva säger under: www.piratpartiet.se/...rs tallning

Alltså har partiet ingen åsikt i andra frågor, det är det som är hela poängen.

pensionären2009-05-27 16:43
Antal inlägg: 258

Jag tycker att när man har rösträtt ska man rösta, men en del gnäller, varför? Angagera er istället.

Måns_E2009-05-27 16:51

Att ha rösträtt innebär väl att man har rätten att rösta, inte att man är tvingad att ta ställning. Tycker att det är ett konstigt argument, folk måste väl rimligtvis även få välja att avstå från att rösta (t o m om de förövrigt både har politiska åsikter och kanske även politiskt engagemang)

Argumentet att man inte skall få uttrycka missnöje om man inte har röstat är nog ännu löjligare, varför skall man inte få det? Det är väl i så fall "värre" att gnälla på det parti som man själv röstade på?

gnuBrita2009-05-27 16:51
Antal inlägg: 54

micro113: bra där. Tycker du fick till tänket jättebra där när du sa att även om du och din man var/är EUmotståndare så kan ni ändå använda era röster för att göra det bästa av situationen.

Även om man är emot EU, gör det bästa av situationen, vi kan inte gå ur nu, men tex genom Junilistan och andra EUkritiska partier kan man styra det lilla man kan. Hela Sveriges lagstiftning baseras på europalagen. Då kan man inte bara skita i EU bara för att man inte tycker om det.

Vilka struntar i att rösta i riksdagsvalet bara för att de är missnöjda med att vi har blå regering/ monarki/ etc.?

oumie2009-05-27 17:53

Måns_E, de har kanske ingen åsikt i andra frågor, men de kommer ändå att rösta i dom, inte lägga ner sina röster. och min kritik går ut just på att vi inte vet vad de kan tänkas rösta i dessa andra frågor.

Måns_E2009-05-27 18:12

oumie, har du inte läst vad som står på länken? Det är klart att om de går emot sitt partiprogram så vet man ju inte vilken ställning de kan tänkas inta i olika frågor, men det gäller ju å andra sidan alla andra partier också.

Snarare så är väl piratpartiet ovanligt tydliga med hur de tänker agera, de tänker stöda den sittande regeringen, under förutsättning att den samarbetar med PP i de frågor som täcker in deras partiprogram, oavsett vad de enskillda riksdagsmännen från pp personligen tycker. I Europaparlamentet så utgår jag från att deras strategi är densamma.

Jag har väldigt svårt att tro att PP har en dold arbetsmarknadsagenda, eller att de har en dold invandrarpolitik agenda.

ludovitz2009-05-27 18:19
Antal inlägg: 10

en röst på piratpartiet är väl ungefär som att säga: det är soft att ladda ner film gratis, det vill jag fortsätta med. kan inte begripa den hållningen, än mindre respektera den. och hela det här snacket om demokrati tyder ju bara på att de feltolkat ordet. blandat ihop det med, tja, individualism kanske.

oumie2009-05-27 18:23

jag har läst länken. de säger att de kommer att rösta med dom som stöder deras frågor. just för att deras partiprogram är ytterst begränsat är det ganska många frågor de kan rösta i utan att gå emot partiprogrammet. de säger att det är troligast att de kommer stödja den gröna gruppen eller den liberala gruppen. jag anser att det är ganska stor skillnad på dessa två. och i dagsläget har jag ingen aning om vilken grupp de kommer tillhöra, har du? alltså vet jag inte vad de kommer rösta i dessa andra frågor. och jag anser att det är fler frågor än de som står i piratpartiets program som är viktiga

Måns_E2009-05-27 18:29

Jag håller inte med dig ludovitz, för mig så handlar det om att stärka den personliga integriteten, och inte skriva om redan fungerande lagar så att de snarare skyddar storföretag och staten och inte den enskillda medborgaren.

På vilket sätt har de feltolkat demokrati? De är väl ett demokratiskt parti som försöker hitta stöd för sina åsikter och värderingar? Individualism är väl snarare anarki, och då bör man väl inte engagera sig politiskt över huvudtaget?

Men visst, om man gillar kontroll och övervakningssamhällen så skall man naturligtvis inte lägga sin röst på piratpartiet.

Måns_E2009-05-27 18:35

oumie, visst är det en kompromiss, och jag har full förståelse för att man väljer att rösta på ett parti som har ett mer heltäckande program.

Dock så tycker jag att det är bra att de är ärliga och faktiskt koncentrerar sig på de relativt få, men dock i m o viktiga, frågor som de gör.

Jag tror att de behövs, just i de frågor som de representerar, och jag tycker att det är viktigare att de kommer in och ruskar om lite, och sätter fokus på just de frågor som de representerar.

sally93 - Ej medlem längre2009-05-27 20:56
Antal inlägg: 1032

Junilistan har fått min röst nu. *Klubbat och klart*
Jag ser också fram emot att pp kommer in. Tror absolut det behövs också.

oumie2009-05-28 14:41

Måns_E, givetvis är politiken full av kompromisser. jag menar bara att om man röstar på, säg centern, eller sossarna, så vet man vilka de kommer att samarbeta med och därmed kan man ju iaf ha ett hum om hur deras kompromisser kommer se ut. med pp så har man ingen aning och därför skulle inte jag rösta på dom, men du röstar ju såklart som du vill.

oumie2009-05-28 14:46

ludovitz, om du läser pp's partiprogram så ser du att det innehåller betydligt mer än "vi vill ladda ner gratis film!". och jag tror inte att de har misstolkat ordet demokrati: det betyder väl folkstyre eller hur? hur kunde FRA-lagen gå igenom när alla var emot utom de som satt i riksdagen? ALLA ungdomsförbund stod utanför riksdagen och demonstrerade, till och med ungdomsförbunden till de partier som drev igenom lagen. är inte någonting väldigt snett då?
och demokrati förutsätter fri information. varför har inte EU någon offentlighetsprincip enligt svensk modell? hur ska vi kunna veta vad som försiggår i maktens korridorer?

lontoonrae - Ej medlem längre2009-05-29 12:50
Antal inlägg: 46

de sant, gnuBrita, jag ska rösta :) ja hade ingen koll alls på partierna innan. sen när ni sa att man ändå borde rösta och när ngn sa att de fanns EUkritiska partier, då kollade jag upp lite ..

listfascist2009-05-29 14:17
Antal inlägg: 60

Jag har bara en sak att säga: SKÄMS PÅ ER SOM INTE HAR TÄNKT RÖSTA!!! Det är ett hån mot människor i andra länder som kämpar för att överhuvudtaget få demokratiska rättigheter! Människor som inte röstar är enligt mig bara bortskämda, egoistiska i-landsmuppar som inte ids tänka längre än näsan räcker. (okej det blev lite mer än en sak=))

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?