Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kanelskorpa2009-05-27 15:33
Antal inlägg: 49

Det finns helt klart yrken jag inte skulle kunna ta. Jag är tex förbrukad när det gäller vård/omsorg.
Jag jobbade inom omsorgen med utvstörda i 15 år, sen tog jag slut. Inom vård/omsorg handlar det om att hela tiden ge, ge och ge. För ett par år sedan hade jag helt enkelt ingenting kvar att ge.
Nu kör jag lastbil och trivs bätttre än jag någonsin gjorde inom omsorgen. Jag känner mej dessutom mycket mera uppskattad här än inom vården. Konstigt men sant.
Vårdpersonal borde uppskattas mycket, mycket mera för att orka. I längden räcker det inte med en och annan kram från en utvecklingsstörd. Kramar och uppskattning får jag dessutom från mina nuvarande arbetskamrater också!

pennyjenny2009-05-27 15:37
Antal inlägg: 528

Det är ju inte konstigt att vård/omsorgspersonal inte orkar tillslut. Det dras ju ner på personal för att man tror att man ska spara pengar. Skönt att du hittat nått nytt som funkar Kanelskorpa.

Soffis792009-05-27 15:41
Antal inlägg: 2

Känner att jag måste bidra med ett inlägg i debatten. Självklart är det bättre med "vilket jobb som helst" än att gå arbetslös, men det kanske också beror lite på vilken situation man är i. Jag själv har en magistersexamen, har sökt jobb på McD, mataffärer, caféer osv där jag anses vara överkvalificerad, även om jag skulle kunna tänka mig jobba där ett tag! Dock söker jag inte jobb jag vet att jag inte klarar av, lite självinsikt måste man ju ha också.

Tess 082009-05-27 15:46
Antal inlägg: 18003

Hade jag varit arbetslös hade jag nog tagit det jobb jag fick.
Tror itne att telefonförsäljarjobb är något för mig, men jag hade tagit det om jag fått ett och testat.
Har f.ö varit städtant, vårdbiträde och andra "lågstatusjobb" om man får kalal det det.. det har jag inga problem med och städa skulle jag kunna göra igen om det var så att jag måste ha ett jobb.
Vårdbiträde blir jag aldrig mer, men det beror påa tt jag utbildat mig till uska och är snart färdig sjuksköterska...
Tror att om jag nu skulle bli arbetslös efter min examen så blir det att vidareutbilda sig... skulle inte sitta och vara arbetslös länge...

Kan inte annat än att hålla med kanelskorpan... Vårdpersonal uppskattas sällan och de är ett av (väldigt) få yrkesgrupper som ska klara hur mycket som helst och då helst på egen hand (för alla arbetskamrater blir ju sparkade)...

Kanelskorpa2009-05-27 15:47
Antal inlägg: 49

Precis, det är egentligen inte själva jobbet det är fel på.
I mitt fall kände jag att jag inte längre kunde ta ansvar för verksamheten så som den blivit. När riskerna för tillbud blir för stora för att man sparat på resurser så att man inte längre kan sköta sitt jobb på ett bra sätt.

Grundfrågan var, "tar du vilket jobb som helst, eller har du en gräns".
Jag är helt övertygad om att vi alla har en gräns.
Jag kan absolut ta ett "skitjobb" i väntan på något bättre, men jag har definitivt gränser.

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:23
Antal inlägg: 2385

citat: alla löner är ju bättre än A-kassa eller nått bidrag för att överleva,,

nej vissa tex säljjobb erbjuder LÄGRE lön än vad akassan är på. alltså är det varför jag inte kan söka dessa

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:27

tycker att Måns E har bra åsikter

och Bitte: jag vill jobba men det ÄR hög arbetslöshet där jag bor.
Jag har tom, PRAKTISERAT på ett ställe jag har 7år erfarenhet ifrån, bara för att känna mig sysselsattt och "med i leken"

många vill jobba, men det ÄR svårt att få jobb idag
i Stockholm är det kanske lättare.

kärleksmumms2009-05-27 16:37
Antal inlägg: 29

Provision och rörlig lön förstår inte jag varför det ska finnas. Visst kan det öka till mkt pengar. Men varför inte sätta en fast lön och sen öka den fasta lönen om man är duktig?! Rättvist blir det ju inte om man har provision och rörlig.
Det är inte lätt att hitta ett jobb i denna sitsen som hela världen har. Sveriges ungdomsarbetslöshet har ökat med 21%. Eller vad det nu var?!
Oh ja det stämmer att det är hög arbetslöshet bland ungdomar.
För min del så har jag gränsen vid vården. Visst är den mkt viktig och det vill man ju ha. Men jag kommer aldrig tåla att ta prover, torka skit, spyor, och kiss och sånt! Jag skulle bara svimma så fort jag ser sånt. Är väldigt känslig vid sånt!!

- Shine - - Ej medlem längre2009-05-27 16:41
Antal inlägg: 47

Jag funderar, varför klagar folk om hur låg lön man får? Men hallå det är ju bättre å få lite bättre lön tex 14 tusen kr än o leva med olika bidrag då får man kanske från med 4000-1000.
Lön är mycket bättre, skit jobb kanske men än så länge får man något att göra + får ännu mer pengar än o få pengar från bidrag tex a-kassa,socbidrag o.s.v

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:45

shoine: sanninhgen äriaf här i malmöatt INGEN provisionsbaserad säljverksamhet erbjudercnågonsomhelst fastlönjo, jag har varit med om 40 (fyrtio) kronor i timmen och dåär arbetet kvällstid 3 h /dag

är det LÖNT?

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:46

14tusen/månad är klart mycket pengar i mina öron

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:47

och jag har SOM SAGT praktiserat för akassepengarbara för att känna mig som människa, detta var HELT frivilligt

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:48

men tangentbordet är knas :S

- Shine - - Ej medlem längre2009-05-27 16:49

Gimp2.

Jo kanske för lite/låg men än så länge får du iallafall något att göra??

pensionären2009-05-27 16:50
Antal inlägg: 258

Bra -shine- som gammal pensionär har jag haft många skitjobb som ung för pengarnas skuld. Läste sedan till civilekonom, men även då för att inte ha så stora studioskulder tog jag sktijobb. Vad är skitjobb egentlig? det viktigaste är väl att ha en inkomst.

- Shine - - Ej medlem längre2009-05-27 16:51

Pensionären, precis man får också lite erfarenheter också.. Eller hur? :)

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:52

shine:du skämtar? jag skulle inte kunna leva på 40krx3h /dag och sen skatt på det
du vet väl att det finns regler i deltidsarbete oxå? Man får inte delmarkera hur som helst.
som sagt kan jag ha praktik, men endast om det leder till jobb
snälla TÄNK lite
jag har barn också och jag bor i en ETTA på 20kvm

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:53

120kr dag x5= 600

420kr efter skatt i VECKAN

jodu om jag bodde i kina så

Bitte - Administratör2009-05-27 16:54
Antal inlägg: 24199

Ja vem har INTE jobbatr bara för A-kassepengar i många år på många ställen bara för att få in en fot,, jösses hur många sånna år jag gjort,, bor även jag på en liten ort med hög arbetslöshet,,

Bitte

Gimp2 - Ej medlem längre2009-05-27 16:54

som Måns sa så måste folk säga nej till såna jobb så att även säljjobben får fastlön

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?