Spelrum
Giraffen46
Krokodilen1
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 876

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildcard2009-11-02 12:03
Antal inlägg: 1966

Om man äter grönsaker så får man i sig kolhydrater.

sina_shataz2009-11-02 14:15
Antal inlägg: 251

i programmet kan man se om kosten man får i sig innehåller de näringsämnen kroppen behöver varje dag.

wildcard2009-11-02 14:52

Gick inte att installera korrekt på min dator men jag undrar: är det kostcirkeln det baserar sig på?
I så fall ingen ide att jag kollar på det, jag äter ju inte kolhydrater och dessa rekommenderas alltid i kostcirkeln...

Om man äter kött och grönsaker, dessutom ekologiska sådana varor, så får man inte i sig en massa skit och man får dessutom i sig tillräckligt med vitaminer och en del kolhydrater. Känns som om jag mår tillräckligt bra av denna kost för att inte behöva oroa mig för vitaminbrist eller näringsbrist?

Leopardhonan2009-11-02 15:20
Antal inlägg: 556

håller med wildcard- det är mer en livsstil än en diet. Jag mår bättre av att inte äta lika mycket kolhydrater som förut. Mycket mycket bättre! Mycket kött och grönsaker, lite kolhydrater funkar kanon. Det sägs även att det här är en bra kost för ADHD, koncentrationen... Mejeriprodukter med vanlig fetthalt ist för light tror iaf jag håller bäst i längden, för visst, kolhydrater måste man ha i viss mängd. Min mor är 65 och har aldrig aldrig haft problem med hälsan, trots att hon ätit äkta grädde och smör hela sitt liv.... det kanske säger en del ändå?

Leopardhonan2009-11-02 15:24
Antal inlägg: 556

Jag tror för övrigt folk glömt hur viktigt det är att få i sig fett, och inte äta bara fettsnålt för att hjärnan och kroppen skall fungera.. Googla t-ex på omega 3,6,9 fetter och läs hur viktigt det är. Har själv känt samma där,en förbättring som tusan, efter några månader med omega 3. Men det var ett annat ämne. ;-)

Epsil - Ej medlem längre2009-11-02 16:18
Antal inlägg: 134

Dom kolhydrater man faktiskt behöver tillverkar levern av fettet. Många tror att "vanlig" i "förnuftig" blandning är sundast men vi äter ca 90 ggr mer socker nu än för 300 år sen!! Vår uppfattning om sund mathållning är liksom skruvad, eller hur? Den energi vi behöver ska vi ta av fettet vi äter, inte socker. Isulinet, som utlöses av kolhudrathalten, blockerar fettförbränningen och sockret gör oss feta, inte fettet om vi håller energiintaget på dagsbehovsnivå. PS F.ö.finns Gud trots allt! DS

Plåtnicklas2009-11-02 17:56
Antal inlägg: 392

Skulle vara kul om någon LCHF:are använde hälsovakten en vecka (finns gratis-demo) och såg hur det ser ut jämfört med en tallriksmodellare.

www.halsovakten.se

kajix2009-11-02 21:42
Antal inlägg: 7767

problemet är att tallriksdietare underrapporterar och normalkostare överrapporterar.

wildcard2009-11-02 23:23

kajix: alla ljuger?

anneli72 - Ej medlem längre2009-11-02 23:26
Antal inlägg: 11612

Jag äter Bregott och dricker röd mjölk.

Och jag ÄR smal.

Miss_jk2009-11-03 06:27
Antal inlägg: 8941

Jag äter grädde nästan varje kväll och jag går ner mer och mer i vikt.

wildcard2009-11-03 09:18

Plåtnicklas: jag kör hälsovakten, bokför noga (kajix!) vad jag äter och dricker och jag ska till gymmet senare idag.
Jag vet inte riktigt vad det ska bevisa, då vi använder olika mått men jag kollar i alla fall!
Någon (ärlig?) som vill ta upp tråden från det andra hållet?

Jag har sprängt alla rekommenderade kolesterol-, fett- och B12-värden redan vid frukosten idag. =D
En rejäl omelett på tre ägg och en matsked grädde i, hemgjord majonäs i ett tunt lager ovanpå och ett glas standardmjölk till det... detta var vid sju-tiden men nu äter jag inget mer tills jag kommer tillbaka från gymmet, vid kanske 12-tiden.

B12 är nog inget som jag behöver lida brist på, någonsin. Men jag lämnar blod också och brukar ha grymt bra blodvärde, säger de som vet. Runt 150, vad nu det säger om något? Återbildande av röda blodkroppar har jag för mig...

sina_shataz2009-11-03 12:24
Antal inlägg: 251

wildcard. programmet visar hur mycket du får i dig beroende på vad du äter. Spelar ingen roll om du är t ex vegan eller inte äter kolhydrater. Den visar vilka näringsämnen du får i dig och hur många kalorier.

wildcard2009-11-03 12:51

Oki, inga moraliska aspekter på det, alltså.
Det är så många som blir helt rabiata när man säger att man har börjat med LCHF eller jägarkost som den också kallas.
Jag får i mig hur många näringsämnen som helst men som sagt kolesterolet, mättat fetthalten mfl staplar är på över 100% av dagsbehovet.

Jag har dock bara uppnått 35% av de kcal som jag kan få i mig för att gå ner mitt kilo på en vecka. Jag räknar med att äta en gång till innan jag går och lägger mig och lär inte få i mig de 65% kcal som jag kan trycka i mig med dagens träning och mat i bagaget... Räknar jag rätt nu?

Jag har alltså varit och tränat. Benen känns lite tunga i början (tyngre än innan LCHF, alltså) på crosstrainern men det går över efter en stund om jag värmer upp lite lugnt. Jag tycker att jag blir starkare fortare än förut i mina muskler när jag kör benmuskelmaskinerna men det kan vara ren inbillning också. Tron kan försätta berg, jag vet....

wildcard2009-11-03 12:54

Vad jag vet med 100% säkerhet är att jag är inte redo att äta allt jag ser när jag har tränat som jag var tidigare.

Jag kan åka hem i lugn och ro och laga till min lunch utan att behöva gå och vila tre gånger alternativt äta en sockerbit eller två innan maten är klar.
Det är så skööönt att inte ha dessa blodsockerfall längre!
=)

annakarineli2009-11-03 18:49
Antal inlägg: 2519

Ytterligare en liten undran... Morotssoppan som puttrar på spisen nu är alltså No No enligt Lchf?
Innehåller en lök, 4 morötter, buljong, och reds med en skvätt grädde...

Mr_Betapet2009-11-03 20:29
Antal inlägg: 64

håller man strikt lchf så funkar iten din morotssoppa.
Sj tycker jag det absolut bästa kosthållningen är lchf 5-6dagar i veckan och sedan 1-2dygn där man laddar upp kroppen med kolhydrater igen. Iaf nödvändigt om man skall orka träna hårt. lchf och hård träning går itne direkt hand i hand.

ralfus2009-11-03 20:52
Antal inlägg: 264

Ni som säger att ni äter fett på kvällen och är smala/går ner i vikt går INTE ner i vikt för att ni äter mer fett.

kajix2009-11-03 21:05
Antal inlägg: 7767

varför går de ned i vikt?

wildcard2009-11-03 22:11

ralfus:
Varför går vi då ner i vikt? Kom gärna med din idé.

Mr_Betapet: Jag har läst om folk som går på denna kost och klarar av ett vasalopp med bara vatten som underhåll under resan. Nej, jag har inte sett att det är sant med egna ögon men jag känner mig i alla fall mindre trött efter träning nu än tidigare.
Däremot som sagt: benen påminner mer om stockar de första minuterna än vad de gjorde förr. Efter en stund är det ingen skillnad, dock.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?