Spelrum
Giraffen13
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 740

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2009-06-23 22:30
Antal inlägg: 20042

Bill y Rubin, jag sade "eller någon annan tro eller ideologi".

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-23 23:05
Antal inlägg: 1637

apbur: Aja inte för att det har så mycket med inlägget jag svarade på men jag kanske ryckte hela inlägget ur sitt sammanhang iofs. Jag har inte följt tråden så väl. Hur som helst så håller jag delvis med dig i det du skriver. Du har en sund syn på religion. Jag tycker också det är korkat av de här vetenskapskramarna att förkasta något de inte vet något om. Många låser fast sig på en sida utan att kunna se från båda sidorna och det är väldigt synd och rätt tröttsamt.

Religion behöver inte vara en styrka. Men inte heller en svaghet. Religion är också kultur som har hållit samman (men även splittrat) många av de allra största rikena i historien.

apbur2009-06-23 23:21
Antal inlägg: 9699

Viktor_M, jag är också ganska trött på att sådana här diskussioner inte kan föras på ett nyanserat sätt. Folk kommer med fjantiga kommentarer och intresset för att idiotförklara religiösa verkar aldrig sina. Jag vet inte om det har med rädsla att göra. Tror varje människa någon gång har haft tankebanor som närmar sig det religiösa. Möjligtvis kan man se det som en svaghet hos sig själv och måste därför förlöjliga andra som är öppna med de tankarna för att förstärka sitt förakt mot sig själv.

Hur som helst så är det ingen av de begåvade människor som jag själv beundrar som faktiskt förkastar religion helt. Det gläder mig och stärker bara min uppfattning om att det är ignorans som får en att uttala sig på ett så omoget sätt.

Viktor_M - Ej medlem längre2009-06-23 23:51
Antal inlägg: 1637

Sant, apbur. Kan inte annat än att hålla med. Vetenskapsfanatiker är inget som attraherar mig direkt. Särskilt inte utan att de argumenterar för sin sak. Att droppa enbart en diss i en diskussion känns liksom... bara oödigt och inget mer i stort sett. Det finns dock fanatiker på båda sidor. är emot fanatism över huvud taget. Det är lätt att skylla allt krig och elände på religion eller på människans natur. Men i själva verket så är nog just fanatismen i sig som ställer till det många gånger. Personligen tror jag att slutna sinnen är en svaghet.
Jag strävar efter att vara öppen för flera sidor och bilda min egen uppfattning istället för att ställa mig i ett block. Skeptisk till religioner men också skeptisk till en blind tro på vetenskapliga teorier.

Alla är nog rädda för att få reda på något som avviker totalt från ens egen världsbild. Får man en klurig och övertygande berättelse berättad för en och den avviker från ens egen uppfattning så säger man nog ofta bara "äsch, skitsnack" eller "något sådant finns inte". Går nog att hitta en del om detta om man studerar Freuds psykologiska försvarsmekanismer.

Jag har hört om religiösa upplevelser (som jag inte kommer att gå in på) berättade till mig i förtroende av nära vänner men jag är fortfarande skeptisk. Vill se med egna ögon. Detta gäller även vetenskap. Det finns ingen självklar sanning. bara uppfattningen man bildar med sina egna sinnen.

anneli72 - Ej medlem längre2009-06-23 23:56
Antal inlägg: 11612

Only god can judge me.
Fin tatuering på Zlatan hur som helst.

mrperfect2009-06-24 00:43
Antal inlägg: 11437

En blind tro på vetenskapliga teorier gäller aldrig, ifall en teori visar sig felaktig så förkastar man den, i jämförelse så är religionsivrarnas så kallade sanningar helt fel ute eftersom man inte kan kritisera Boken utan bara tolka den på olika sätt, jag ser den som ett sätt att förklara världen innan man visste bättre.

mrperfect2009-06-24 00:45
Antal inlägg: 11437

apbur Det som jag är förvånad över är att bevisligen intelligenta personer och till och med naturforskare (som borde veta bättre ) har en tro på något religiöst. Det rimmar inte med min världsbild

6555562009-06-24 00:52
Antal inlägg: 857

Då är din världsbild förenklad mrperfect. Newton var kristen, Einstein var då ingen ateist (egentligen fånigt med sådan när namedropiing, men jag tror att det fyller sitt syfte). Det är fullt möjligt att leva ett yrkesliv fullt av rationella beslut och logik och samtidigt vara religiös.

apbur2009-06-24 01:15
Antal inlägg: 9699

Att vara religiös har ingenting med intelligens att göra, eller jo, det verkar snarare vara så att många som är begåvade med ett stort intellekt faktiskt blir religiösa.

mrperfect, jag är lite nyfiken på vad du syftar på när du talar om religiösa sanningar.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-24 01:17
Antal inlägg: 3069

apbur, hur är du själv religös? jag undrar eftersom att du verkar ta det hela väldigt personligt.

svininfluens - Ej medlem längre2009-06-24 02:25
Antal inlägg: 710

Det som slagit mig under åren är att de största ivrarna av vetenskapens förträfflighet är människor som inte är särskilt kunniga om vetenskap, annat än via hörsägen.

Zmrzlina2009-06-24 03:15
Antal inlägg: 344

Apbur: har du några tillförlitliga belägg för ditt påstående om att begåvade drar sig till religion?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-24 05:18
Antal inlägg: 2032

Hmm, om man tar sig en liten titt i biblen så får man lära sig att: folk blev tydligen hundratals år gamla(metusalem blev visst runt 1000 år), kvinnan skapades av mannens revben(klart som fan att ni ska ha lägre lön och ett minimum av rättigheter), att Noak måste ha byggt en sjuhelvetes stor båt för att kunna frakta två exemplar av ALLA djurraser på hela jorden, att Simson slog ihjäl en hel jävla arme enbart beväpnad med en åsnekäke och sen rev han visst en hel stad också....listan kan göras lång med sagor som förvisso kan vara underhållande, men ändå bara är sagor. Kanske skulle grunda en religion baserad på Pippi långstrump?

wildman2009-06-24 09:31
Antal inlägg: 3860

Viktor skrev. "Men i själva verket så är nog just fanatismen i sig som ställer till det många gånger. Personligen tror jag att slutna sinnen är en svaghet.
Jag strävar efter att vara öppen för flera sidor och bilda min egen uppfattning istället för att ställa mig i ett block. Skeptisk till religioner men också skeptisk till en blind tro på vetenskapliga teorier.
"

Detta tror jag var dagens sanning. Skriver under ovanstående till 100%.
Om det är fler intelligenta eller ej som är religiösa vet jag inte, men jag påstår definitivt att intelligensen hos dom som är religiösa inte på något vis skulle vara lägre än genomsnittet. Tvärtom så är dom religiösa jag känner smarta, välutbildade personer med yrken högt upp i "hierarkin".
Ond_Kanin slår upp öppna dörrar som alla personer som tycker du är kul att racka ner på religiös verksamhet ser jag. Tror du Ond_kanin att det finns många religiösa som bokstavstolkar bibeln? Nej så dum är du hoppas jag.
Åh vad trött jag blir på trångsynta människor.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-24 09:33

Det finns ett överflöd av människor som tror på bibeln stenhårt. wild.
Varför är jag trångsynt för att jag inte tror det minsta på någon som helst gud? Kan det inte vara så att religiösa människor är naiva? Åh vad trött jag blir på blåögda människor.

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-24 09:35

Religion är som jag sagt tidigare ett maktmedel.
Dessutom kan det faktiskt vara så att allt inte går att förklara och saker och ting händer utan någon djupare "mening" men om det känns bättre att hålla fast vid fantasifoster så varsågod.

wildman2009-06-24 09:42

Så dum är du inte menade jag ovan.

wildman2009-06-24 09:45

I Sverige är det inte särskilt vanligt med bokstavstroende. I ett globalt perspektiv finns det alldeles för mycket fanatiker öht i alla läger, det medger jag.
Du får gärna låta bli att tro på gud, men att så stenhårt tro att man själv sitter inne med alla svar, det kallar jag trångsynt. Eftersom jag påstår att INGEN sitter inne med alla svar så kan det faktiskt vara lite klädsamt att vara en smula ödmjuk öht tycker jag.

Sen är religion ett maktmedel för dom som väljer att missbruka det så. religionen har ju använts som förtecken till mycket elände i världen, men det är ju en fråga som i sig inte har särskilt mycket med själva religionen att göra.

wildman2009-06-24 09:46

Men fanatikerna är fortfarande en försvinnande liten del av alla troende även i ett globalt perspektiv. Dom råkar bara vara roligast att skriva om i tidningarna.

Risotto - Ej medlem längre2009-06-24 09:48
Antal inlägg: 3069

Ang. det att bibelns urmänniskor levde väldigt länge, Adam levde om jag inte minns fel ca 800 år, fick fick jag förklarat för mig för ett halvår sedan av en Pingstvän att det var för att klimatet var så mycket bättre då. Jag testade att läsa i bibeln för ett tag sen men stannade på de första sidorna då jag redan där tyckte att sagorna tog lite väl stora svängar. Men denna kvinna, säkert en välutbildad person, trodde bokstavligt talat på det som stod i bibeln. Om det inte är ren dumhet så är det i alla fall antingen självvald dumhet eller naivitet.

Jag har också vänner som är djupt religösa och går i kyrkan varje söndag, jag har t.o.m gått med dit för att jag blev ombedd att göra så. Inte för att jag ska bli omvänd utan för att de ville visa mig det som för dom är väldigt viktigt, och det tycker jag är en trevlig gest som jag gärna ställer upp på.
För övrigt så kan jag säga att den familjen är högutbildade, pappan i familjen har varit VD på Scania i utlandet under lång tid.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?