Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 958

Forumkategorier

Användare Inlägg  
malle722009-06-24 22:04
Antal inlägg: 35

Jag blandade visst ihop orden lite, men du förstår nog vad jag menar.

Uffetjur2009-06-24 22:16
Antal inlägg: 328

den som rullar på trångsynt får en macka

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 08:33
Antal inlägg: 3473

Just L det där beror väl också på hur man jobbat tidigare. Jag känner en som pga ett psyksiskt handikapp inte kunnat jobba någon stor del av sitt liv,nu har hon förtidspension eller vad det heter och får ut 6.600 kr i månaden.

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 08:41

Yamaha att vara deppad är en STOR skillnad emot depression

inge_flyt - Ej medlem längre2009-06-25 09:44
Antal inlägg: 143

Jag undrar HUR man äter ordentlig mat för de pengar Just L säger att hon hade till sitt förfogande, och sedan undrar jag:
VAD för jobb samma person hade som gav så bra månadslön, om hon nu är född -88, vad är det för jobb som ger så mycket i lön men där man ändå inte behöver varken kunna stava eller skriva rent? Skriv nu inte att det blir så när man forumar för det tror jag inte på..

Fast det finns ju det gamla hederliga kvinnoyrket, där man varken behöver kunna det ena eller det andra..

nettan232009-06-25 10:11
Antal inlägg: 4086

Jag förstår vad Yamaha menar, de finns fruktansvärt många som bara utnyttjar systemet!

Har ångest,depression, social fobi m.m. har även vissa dgr väldigt ont av ledvärk så jag inte kan sova. MEN jag har bara varit sjukskriven väldigt korta perioder då jag tog tag i det, trots att jag inte kunde gå utanför dörren. Min mamma fick följa med över allt i början, tills min medicin började hjälpa. Det e en kamp varje dag, men jag gör det, jag tänker inte bli min sjukdom!

Btw Yamaha jag går upp redan kl: 0330 hehe :P

Sedan kan ju alla drabbas av arbetslöshet, handikapp osv som man inte kan göra ngt åt!

En sak till, ni arbetslösa, ta de jobb ni kan få, jag jobbade som städerska i tre år, fruktansvärt, men det var iaf ett jobb.

lejonmix - Ej medlem längre2009-06-25 10:15
Antal inlägg: 2692

tänk på att orten du lever på avgör mkt för vad det kostar att bo där

blue_moon2009-06-25 10:53
Antal inlägg: 9713

På fullkornsris, lök, morötter och knäckebröd kan man livnära sig billigt om det kniper, fast frågan är hur länge man står ut.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-06-25 10:57
Antal inlägg: 4050

Hm... Nog är det beundransvärt med flit men att slita ut sig gynnar knappast samhället.
En del jobbar förmodligen för att de knappt har några fritidsintressen och inte vill gå hemma och för att de är stolta samt bryr sig om vad andra tycker och för att de är vana att ha pengar eller helt enkelt behöver pengarna.
Opererar sig flera gånger för att gå tillbaka till samma monotona arbete och kan se fram emot att dela merparten av sin tid som pensionär med sjukgymnasten. Jag känner faktiskt folk som sliter sig på det sättet och de förbryllar mig. Envist, duktigt, men kanske inte så smart?
Har själv pressat mig trots ohälsa men det har bara medfört dåliga prestationer som inte varit till glädje för någon. Normalt presterar jag inte så dåligt. Det hade sparat tid om jag hade tagit tag i problemen snabbt och vilat. Är glad att jag insett det vid hyfsat unga år i alla fall.

Jag fattar inte vitsen med att slita ut sig så att man i slutändan kostar sjukvården. Det är ju sak samma om man jobbar på att slita ut sig eller känner att man är på väg att gå in i väggen som det heter och gör något annat en tid innan det går för långt, med risk för att bli kallad lat. Vårdfall som vårdfall.

Får för mig att det ibland är just de som pressar sig över sina gränser för att göra rätt för sig in absurdum som till slut blir utbrända eller förslitna. Samtidigt är ju arbetslösa en grupp som har sämre hälsa än befolkningen generellt så det gäller givetvis att hitta en balans.
Det krävs just att man hittar det där jobbet som tillåter en att inte fortsätta slita ut sig och det verkar inte vara så lätt alla gånger. När det dessutom finns arbetslösa som vill jobba...

Maja G2009-06-25 10:59
Antal inlägg: 10730

nettan23; Nuförtiden finns det inga jobb att söka öht...Och nedvärderar du inte städerskornas jobb nu?
Har också jobbat som städerska, både på en smutsig fabrik och på sjukhus..Mycket viktiga jobb som alla andra jobb!
Det syns verkligen när en städerska INTE är på jobbet en dag..

inge_flyt - Ej medlem längre2009-06-25 11:17
Antal inlägg: 143

"Det syns verkligen när en städerska INTE är på jobbet en dag.."

Precis, men det gör det ju inte till ett kul arbete att gå till, men likväl är det ett arbete, som ger inkomst.

Visst finns det jobb att söka Maja G, det gäller bara att hitta dom också. Alla finns inte på ams.se utan man kanske får gå ut och kolla läget själv och släppa datorn lite. I Jönköping finns det ju 373 jobb att söka idag, och redan på första sidan finns det minst 3 jobb som kan sökas av okvalificerade personer. Bara som ett exempel.
Idag finns totalt över 22000 jobb att söka enligt ams, plus dom jobb som inte annonseras just för att man vill slippa alla idioter som söker bara för att få behålla sin a-kassa eller vad man nu har för bidrag.

Måns_E2009-06-25 11:19
Antal inlägg: 12054

Om man tycker att det är kul att leta låga priser, och aldrig lägga pengar på något så kan man säkert leva snålt, jag skulle dock tröttna på en sådan tillvaro.

Oavsett ekonomisk situation så har jag klarat mig, men samtidigt nätt och jämt. Att bränna pengar är ju både roligt och hur lätt som helst :)

pennyjenny2009-06-25 11:27
Antal inlägg: 528

Inge_flyt: Du får väl inget jobb du inte är kvalificerad för, men jag gissar att du menar jobb som saknar krav på utbildning? Och ja, men ska söka alla jobb man har behörighet för, dvs alla som saknar krav på utbildning. Fast är man ny på arbetsmarknaden efter skolan kan man ju typ söka de jobb man känner att man vill ha då man ändå inte har någon ersättning.

blue_moon2009-06-25 11:28
Antal inlägg: 9713

Larvbrud: Kloka ord. Det gäller att hitta en balans.

Maja G2009-06-25 11:41
Antal inlägg: 10730

inge_flyt: Jag fattar inte...Måste alla arbeten vara kul? Vilket arbete är kul varje dag?
Jag menade bara att alla arbeten är viktiga, och inte minst städerskornas, eftersom det syns när de inte är där...

Nu har jag arbete mer än heltid och har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv.Har tagit alla jobb som finns och har även utbildat mig för att få ett arbete som jag gillar att gå till varje dag...Sedan är det inte KUL varje dag...
Ja, jag skulle minsann söka allt som jag kunde söka, för att vara arbetslös och gå på A-kassa är nog inge vidare KUL...:(

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 11:48

nettan23 det låter lite nedsättande emot dom som har eller har haft sådana problem, jag själv har haft svåra såna problem, fick bl a en förlossningspsykos när jag födde min son 29 år sen. Vem vill vara sjuk??? Visst finns det sådana människor som utnyttjar systemet, men jag tror inte det är ångest, deprissioner och sociala fobier som "dom kör med" däremot tror jag det är rygg problem och utbrändhet som ligger i topp där (menar nu givetvis inte att låta nedsättande emot dom som verkligen har sådana problem)

BiNo8 - Ej medlem längre2009-06-25 11:49

nettan23 oj läste för snabbt o helt fel ber 1000 gånger om ursäkt

nettan232009-06-25 12:25

M-gräddnos: Det e ett enorm tråkigt jobb, jäkligt otacksamt, äckligt m.m m.m. finns inget positivt med det. Men jag ser inte ner på städerskor, hur skulle jag kunna när jag jobbat med det själv? Om det e ngt jag ser ner på så e det jobbet i sig, tror du missuppfattade mitt inlägg?

Det är ett fruktansvärt jobb, men 10 ggr bättre än att sitta hemma o leva på soc.

trashone - Ej medlem längre2009-06-25 12:35
Antal inlägg: 18678

Jag finner nog gå hemma och dra 100ggr bättre.

nettan232009-06-25 12:45

Trashone: Ja vissa har ingen arbetsmoral :P

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?